Aragorn schreef:Maar ook daar (je eigen geloof) kun je denk ik weinig zinnigs over zeggen, want degene die Acire aanhaalde zal daar ook ongetwijfeld van overtuigd geweest zijn (van zijn ware geloof).
Je kunt je eigen geloof beproeven (zelfbeproeving) en onderzoeken of je echt op God vertrouwd en of je vruchten van je geloof ontdekt. Of geloofszekerheid schijnzekerheid of echte zekerheid is, kun je bij een ander veel moeilijker ontdekken.
Of degene die Acire aanhaalde zeker was van zijn geloof, weet ik niet. Het kan zijn. Maar als hij echt van zijn geloof gevallen is, dan zal het schijnzekerheid geweest zijn.
Hoe zie je nu bij jezelf het verschil tussen schijnzekerheid en echte zekerheid en tussen echte vruchten en niet-echte vruchten? Ik vind dat een moeilijke vraag. Ik weet daar geen duidelijk antwoord op, behalve dit: het is de Geest zelf die jou die zekerheid geeft. Als je het hebt, dan weet je het. Ook al twijfel je nog vaak. Misschien is het ontbreken van twijfel juist wel een teken van schijnzekerheid. Het zijn vaak mensen die nooit twijfelen, die opeens plotseling van hun geloof vallen.
Aragorn schreef:Maar waarom denk je dat het hier niet om waar geloof zou gaan?
1. Ik geloof niet dat ware gelovigen van hun geloof kunnen afvallen.
2. De Bijbel bedoelt met geloof niet altijd waar geloof, maar soms ook schijngeloof.
3. De Bijbel spreekt zichzelf nooit tegen.
Dus: hier wordt waarschijnlijk geen waar geloof bedoeld, of het moet gaan om geen echte afval, maar dat laatste lijkt mij minder waarschijnlijk omdat dan eerder het woord aanvechting of twijfel gebruikt zou zijn.