Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:00

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Ja, tuurlijk was het de moordenaar die naar Jezus vluchtte. Hij zei toch: "gedenk mij enz."? En ja, daarna was het goed met hem, want Jezus antwoorde "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".

En natuurlijk had die moordenaar nog wel hoop, waarom vroeg hij het anders aan Jezus? Weliswaar vroeg hij het wat bescheiden, maar als hij niet geloofde in Jezus en totaal geen hoop op een positief antwoord had zou hij toch ook niks gezegd hebben?

Hm... hierover verschillen wij dus duidelijk van mening... Ik lees hierin nl. dat de moordenaar echt geen kans meer zag voor zichzelf om daar te komen en daarom vroeg hij Jezus om aan hem te denken als Hij daar wèl zou zijn... En was dat vragen van die moordenaar niet hetzelfde als ons bidden? Als wij bidden om bekering gebeurt dat toch ook niet altijd?

O, maar ik zie er ook wel in dat de moordenaar vanuit zichzelf geen kans meer zag. Maar daarom vroeg hij het ook aan Jezus, want daarin zag hij wel mogelijkheden.
En ja, dat is idd hetzelfde als ons bidden, en bij de moordenaar gebeurde het toch ook?

Ohw... waarom gebeurt dat dan niet? Is Gods wil veranderlijk? Staan Gods besluiten niet meer vast? Als God dat toch wil, dan is dat voor Hem toch niet te moeilijk? Hij is almachtig...

Ik geloof niet dat Gods wil altijd gebeurt en als dat wel zo is pleit dat niet voor de integriteit van God. :roll:

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 04 jun 2004 07:40

Zoals je weet moet Gods geopenbaarde wil voor zijn verborgen raad gepredikt en verkondigd worden.

De Gods openbaring zoals geormuleert in het NT stelt duidelijk dat God wil dat "alle mensen" zalig worden. Lees daar de bijbel maar op na. Hoe dat kan begrijp ik evenmin. Maar.... het staat in de bijbel. En dan niet gaan ontkrachten dat daar bedoeld wordt: allerlei mensen. Er staat "alle" mensen. Sta daar nou eens bij stil. Beseffen wij wel dat we met al ons geredeneer over Gods wil mischien wel zijn eigen woord aantasten?

"niet willende dat er enigen verloren gaan"
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 jun 2004 07:41

Loesje,

Wat wil je nou eigenlijk zeggen. God is een leugenaar of de mens is leugenachtig?

verder moet je oppassen oneliners.

want wat moet ik dan met deze tekst

Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Een ieder die bekeerd wilt worden ECHT bekeerd wilt worden zal dat ook zeker worden.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 04 jun 2004 09:34

wellicht ga ik op dingen in die niet bij deze topic horen. Wijs mij er dan op.
Er rijzen bij mij enkele vragen bij jou schrijven. JE schrijft (JacobH):

Een ieder die bekeerd wilt worden ECHT bekeerd wilt worden zal dat ook zeker worden.

Dan hangt het af van de wil. In den schrift lees ik echter:

"noch uit de wil des mans".

Volgens mij beperk je het aanbod van Genade als je de wil van de mens als voorwaarde gaat stellen.
Daarom schrijf ik liever:
Die tot God gaat, oprecht, dat is: spontaan, eerlijk, in waarheid (niet diepzinniger gaan denken dan deze woorden) Die zal bekeer worden, als hij Aanhoudend zich tot God wend. Immers: De HEER betoont Zijn welbehagen aan Hem, die nederig naar Hem vragen.
Gelukkig dat mijn wil niet als voorwaarde gesteld wordt, gelukkig ook dat:
Die wil die kome en neme het water des levens om niet

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 09:55

Loezje schreef:
japijo schreef:Idd. God wil zelfs dat alle mensen zalig worden.

Ohw... waarom gebeurt dat dan niet? Is Gods wil veranderlijk? Staan Gods besluiten niet meer vast? Als God dat toch wil, dan is dat voor Hem toch niet te moeilijk? Hij is almachtig...

Als God dat zou willen, had er dan een zondeval moeten plaatsvinden? Had dan al die ellende in de wereld moeten zijn? 'k Denk het niet...

Inderdaad, alle uitverkorenen zullen zalig worden, maar zijn alle mensen uitverkoren? Nee, daar zegt de Bijbel zelf wat over: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Jij hebt gezondigt in het paradijs. (Genesis 3:6)
God maakt een verbond met jou. (Genesis: 3:15)
Jezus Christus (zijn eigen lieve Zoon) komt naar de aarde voor jou.
(Ere zij God in de mensen (loezje) een welbehagen)

18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons(jou loezje) met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld(dus ook jou) met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.47)

God Vader draait zijn hoofd om van zijn lieve Zoon.
Jezus: roept uit: "waarom waarom heeft u mij verlaten?"
God Vader zegt: "voor onze loezje Zoon"

Dit aanbod komt tot jou! en tot ons allemaal.
de vraag is alleen wat wil jij dr mee?

God vraagt: geloof
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 10:41

Phranz schreef:Zoals je weet moet Gods geopenbaarde wil voor zijn verborgen raad gepredikt en verkondigd worden.

Ik geloof niet in het dogma van geobenbaarde en verborgen wil.

Eh, ben ik nou gek of is dit een beetje tegenstrijdig?

En het voorbeeld wat je noemde, daar is toch ook sprake van een wil? Anders zou je niet aan God vragen oftie je wil bekeren, tenminste, ik niet.
Daarbij is de wil geen absolute voorwaarde maar wel iets wat er vanzelf bijkomt.

Je zei het zelf al: die wil kome en neme.. enz.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 10:51

Aragorn schreef:En het voorbeeld wat je noemde, daar is toch ook sprake van een wil? Anders zou je niet aan God vragen oftie je wil bekeren, tenminste, ik niet.
Daarbij is de wil geen absolute voorwaarde maar wel iets wat er vanzelf bijkomt.

Je zei het zelf al: die wil kome en neme.. enz.

17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort,43) zegge: Kom! En die dorst heeft,44) kome; en die wil,45) neme het water46) des levens om niet.47)

Als je dorst hebt (om verzoend te worden) dan mag je komen, en als je wil mag je het water de levens gratis nemen (Jezus Christus kruisdood voor jou)

13 Want het is God, Die in u werkt46) beide het willen47) en het werken,48) naar Zijn welbehagen.49)

Als je God wil leren kennen, en voor de rest wil leven voor Hem. Dan komt die wil niet uit je zelf maar omdat God het in jou heeft gewerkt.

dus het is wel iets dat vanjezelf er bij komt, maar wel iets wat God in jou werkt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 04 jun 2004 12:35

Loezje schreef:

Als God dat zou willen, had er dan een zondeval moeten plaatsvinden? Had dan al die ellende in de wereld moeten zijn? 'k Denk het niet...

Inderdaad, alle uitverkorenen zullen zalig worden, maar zijn alle mensen uitverkoren? Nee, daar zegt de Bijbel zelf wat over: velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Wat betekent deze tekst dan, Loezje?

1 Timotheüs 2 :2
Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 jun 2004 13:13

japijo schreef:
Loezje schreef:

Wat betekent deze tekst dan, Loezje?

volgens mij vergeet loezje een stap: én dat is eigen wil/ eigen verantwoordelijkheid/ vrije wil of hoe je het ook noemen wilt. Of is het Gods schuld loezje dat de zonde val er was, dat er mensen naar de hel gaan. was dat zijn wil, plan?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 04 jun 2004 13:18

Phranz schreef:wellicht ga ik op dingen in die niet bij deze topic horen. Wijs mij er dan op.
Er rijzen bij mij enkele vragen bij jou schrijven. JE schrijft (JacobH):

Dan hangt het af van de wil. In den schrift lees ik echter:

"noch uit de wil des mans".

Volgens mij beperk je het aanbod van Genade als je de wil van de mens als voorwaarde gaat stellen.
Daarom schrijf ik liever:
Die tot God gaat, oprecht, dat is: spontaan, eerlijk, in waarheid (niet diepzinniger gaan denken dan deze woorden) Die zal bekeer worden, als hij Aanhoudend zich tot God wend. Immers: De HEER betoont Zijn welbehagen aan Hem, die nederig naar Hem vragen.

Je moet de bevinding en de dogmatiek niet door elkaar willen halen.

Bevindelijk zit iemand echt niet te denken nu ben ik echt hongerig dus nu komt het goed.

dogmatisch ben ik het volledig met je eens.

Er is niemand die God zoekt, die goed doet etc. Dus het verlangen is door God ingegeven. Hij trekt. Maar het is wat anders dat iemand dat ook zo ervaart. Hoogstens kan hij dat achteraf bezien. Ten tijde van de bekering weet degene hier helemaal niets van af. Hij weet een ding. Zo kan het niet langer!!

De bloedvloeiende vrouw dacht ook niet, nu ben ik nooddruftig dus komt het wel snor. Nee ze ging naar Christus.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 jun 2004 18:38

Aragorn schreef:Ik geloof niet dat Gods wil altijd gebeurt en als dat wel zo is pleit dat niet voor de integriteit van God. :roll:

Wil je deze nog even toelichten? Ik hoop dat ik 'm niet goed heb begrepen... :roll:
Zelf denk ik nl. dat Gods integriteit wordt aangetast als Hij Zijn wil niet ten uitvoer zou brengen; want dat zou betekenen dat God iets heeft besloten, iets wat Hij wil, maar dat Hij het vervolgens toch niet doet. Dan zou Gods wil veranderlijk zijn... Vreemd, dat God dat dan niet meteen had kunnen bedenken (onfatsoenlijk gezegd)...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 04 jun 2004 18:46

japijo schreef:Wat betekent deze tekst dan, Loezje?

Japijo, leuk, een tekst.. maar in 1 Tim 2:2 lees ik iets anders: '... voro koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.'

Jij bedoelt dus vers 4; lees hier even de kanttekeningen op na: allerlei mensen, wordt hier bedoeld. Verder in vers 6: 'allen', hiermee wordt bedoeld allen die in Hem geloven (kannttek. Stantenvertaling).

Maar dan heb ik ook een tekst :wink: , die mag jij dan uitleggen: Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Graag hoor ik van je!
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 04 jun 2004 18:54

Beste Loezje

Ik denk echt dat je die tekst ontkracht als je er allerlei van maakt. Dat is de oplossing geweest van de gereformeerde dogmatischie die welleicht niet wisten wat ze er mee moesten

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 jun 2004 19:58

Over ,allen of allerlei' is een topic bij Religie en Bijbel, misschien kunnen we daar over deze kwestie verder over schrijven. Al begrijp ik dat het alles te maken heeft met het 'aanbod van genade'

<Floris>
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor <Floris> » 04 jun 2004 21:08

Loezje schreef:
japijo schreef:Wat betekent deze tekst dan, Loezje?

Japijo, leuk, een tekst.. maar in 1 Tim 2:2 lees ik iets anders: '... voro koningen en allen die in hoogheid zijn, opdat wij een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.'

Jij bedoelt dus vers 4; lees hier even de kanttekeningen op na: allerlei mensen, wordt hier bedoeld. Verder in vers 6: 'allen', hiermee wordt bedoeld allen die in Hem geloven (kannttek. Stantenvertaling).

De kanttekenaren waren niet onfeilbaar en dat blijkt hier volgens mij waar weer. Ik denk eerder dat deze tekst betekent dat Gods liefde zo groot is, dat hij inderdaad het liefste zou zien dat alle mensen behouden zouden worden.

Ik vergelijk het maar met een schoolmeester die zegt: vandaag wil ik geen strafwerk geven. Maar als er leerlingen niet willen luisteren, geeft hij toch strafwerk.

Ik denk dat deze tekst laat zien hoe erg God het vindt dat niet alle mensen zich bekeren. Hoe dat te rijmen is met de uitverkiezing (waarom kiest hij dan niet alle mensen uit?) Ik weet het niet. Ik geloof, maar bevat het niet.

Terug naar “Archief”