Opdat vervuld worde hetgeen geschreven is...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 mei 2004 17:22

De Bijbel heeft bij mij voldoende autoriteit, ze behoeft geen wetenschappelijke ondersteuning. Dat is niet onwetenschappelijk! Jij gaat uit van een vooronderstelling dat iets pas bewezen is als het controleerbaar is, waaraan ook de Bijbel moet voldoen. Dat is sinds de Verlichting de algemene opvatting. Ik ga uit van de vooronderstelling dat de wetenschap ondergeschikt aan de Bijbel is, omdat zij van God afkomstig is.
je zit hier in een cirkelredenering.

Je probeert de tegenstrijdigheden op te lossen door de waarde van de wetenschap weg te moffelen. Door de wereld om te keren; als het in de bijbel staat kan zwart ineens wit zijn, is bedrog (Mattheus) ineens waarheid.

Hoeveel beperkingen de wetenschap mag hebben, haar (streven naar) objectiviteit valt ver te verkiezen boven allerlei vooronderstellingen die nergens aan te toetsen zijn, of zelfs duidelijk als twijfelachtig aangetoond kunnen worden.

Weer on-topic: als de bijbel onfeilbaar zou zijn, dan zou er niet één 'profetie' van twijfelachtige aard mogen zijn. Uit de bovenstaande pagina's blijkt dat dit voor meerdere het geval is.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 11 mei 2004 07:39

Je probeert de tegenstrijdigheden op te lossen door de waarde van de wetenschap weg te moffelen. Door de wereld om te keren; als het in de bijbel staat kan zwart ineens wit zijn, is bedrog (Mattheus) ineens waarheid. Hoeveel beperkingen de wetenschap mag hebben, haar (streven naar) objectiviteit valt ver te verkiezen boven allerlei vooronderstellingen die nergens aan te toetsen zijn, of zelfs duidelijk als twijfelachtig aangetoond kunnen worden.

De wetenschap gaat er van uit dat alles beperkt blijft tot het platte vlak, terwijl het verticale (onzichtbare) wordt uitgesloten. Daarmee begaat ze een cruciale fout. Dit blijkt ook uit de evolutietheorie bijvoorbeeld. De wetenschap wil niet voor waar aannemen dat het scheppingsverhaal uit de Bijbel klopt, eenvoudig omdat het niet zou kunnen. Over objectiviteit gesproken. De evolutietheorie wordt voor waar aangenomen, in de schoolboeken algemeen aanvaard, hoewel zij rammelt aan alle kanten.

Weer on-topic: als de bijbel onfeilbaar zou zijn, dan zou er niet één 'profetie' van twijfelachtige aard mogen zijn. Uit de bovenstaande pagina's blijkt dat dit voor meerdere het geval is.

Ik heb voor verscheidene, voor jou twijfelachtige, profetieën uitgelegd, die weiger jij voor waar aan te nemen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 13 mei 2004 20:39

kootje schreef:De NBG vertaalt het als volgt: "die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten", waarbij de kinderen dus bij de vaders ingesloten worden.

Nieuwe vertaling zou idd niet verkeerd zijn... :wink:

Niet nodig, want NBG zegt hetzelfde als de S.V. De NBG heeft 'lid' vervangen door 'geslacht', en 'dergenen' door 'van hen', en verandert dus niets aan de betekenis.
..het derde en aan het vierde geslacht (de kinderen) van 'hen die Mij haten' (de vaders).
En zoals ik al zei, Ex 34:7 herhaalt dit nog eens. Voor de volledigheid ook nog even de NBG-vertaling:
"maar [de] [schuldige] houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht."

Kinderen worden gestraft voor de daden van hun voorouders.

Maar dat zei jij ook al. Je wilde het slechts beperken tot kinderen die zelf ook de fout in gaan i.p.v. alle kinderen, dus: Kinderen die zelf de fout in gaan worden gestraft voor de daden van hun voorouders. Die interpretatie helpt niet om het genoemde probleem van tegenstrijdigheid op te lossen, namelijk dat God volgens Ezechiel naderhand ontkent gezegd te hebben dat hij kinderen straft voor de fouten van hun voorouders - of dat nu alle kinderen zijn of slechts sommige.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 14 mei 2004 07:45

Moet je Ex. 34:7 heel goed lezen. Er staat een tegenstrijdigheid in:

- die goedertierenheid bestendigt aan duizenden, die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft;
- maar (de schuldige) houdt Hij zeker niet onschuldig, de ongerechtigheid der vaderen bezoekende aan kinderen en kindskinderen, aan het derde en vierde geslacht. (NBG)

Trek nu je conclusie...

Onze Groot Nieuws Bijbel maakt er dit van:

- Tot in de duizendste generatie bewijs ik mijn trouw, vergeef ik misdaad, onrecht en zonde.
- Maar de schuldige spreek ik niet vrij. Ik verhaal de misdaden van de voorouders op de kinderen en kleinkinderen tot in de derde en vierde generatie.’

God vergeeft, en verhaalt... op respectievelijk de oprechte en goddeloze.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 14 mei 2004 09:08

Er staat hier :
Dat God ten allen tijde je zal vergeven, wanneer je je zonden belijdt, óók de invloed van het voorgeslacht.

Maar wie volhardt in de zonden, zal God het verhalen tot in het derde en vierde geslacht.

Zo zie je ook vaak dat ziektes en zonden erfelijk zijn, zoals depressies en echtscheidingen en hoererij.

Bij ons in de (evang) gemeente worden de baby's opgedragen, zoals je wel zult weten.

De voorganger zegt dan ook altijd erbij :
Wij verbreken in Jezus' naam alle verkeerde invloeden uit het voorgeslacht, maar zegenen in Jezus' naam alle goede invloeden uit het voorgeslacht.
Weest blij in de Heer !

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 mei 2004 18:35

misschien kunnen jullie hier beter een nieuw topic over openen...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 17:37

Een profetie uit het OT, aan de koning Josia:

2 Koningen 22: 18 Maar tot den koning van Juda, die u gezonden heeft, om den HEERE te vragen, alzo zult gij tot hem zeggen: Zo zegt de HEERE, de God Israels: Aangaande de woorden, die gij gehoord hebt;
19 Omdat uw hart week geworden is, en gij u voor het aangezicht des HEEREN vernederd hebt, als gij hoordet, wat Ik gesproken heb tegen deze plaats en derzelver inwoners, dat zij tot een verwoesting en vloek zullen worden, en dat gij uw klederen gescheurd en voor Mijn aangezicht geweend hebt; zo heb Ik [u] ook verhoord, spreekt de HEERE.
20 Daarom zie, Ik zal u verzamelen tot uw vaderen, en gij zult met vrede in uw graf verzameld worden, en uw ogen zullen al het kwaad niet zien, dat Ik over deze plaats brengen zal. En zij brachten den koning het antwoord weder.

Echter,

2 Koningen 23: 29 In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had. 30 En zijn knechten voerden hem dood op een wagen van Megiddo, en brachten hem te Jeruzalem, en begroeven hem in zijn graf; en het volk des lands nam Joahaz, den zoon Josia, en zalfden hem, en maakten hem koning in zijns vaders plaats.

en nog duidelijker:

2 Kronieken 23: 22 Doch Josia keerde zijn aangezicht niet van hem; maar hij verstelde zich, om tegen hem te strijden, en hoorde niet naar de woorden van Necho uit den mond van God; maar hij kwam om te strijden in het dal Megiddo.
23 En de schutters schoten den koning Josia. Toen zeide de koning tot zijn knechten: Voert mij weg, want ik ben zeer gewond.
24 En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem
; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.

Tijdens een oorlog zwaar gewond op een wagen afgevoerd worden (hoeveel pijn doet dat wel niet?) en dan te sterven, staat haaks op 'met vrede in uw graf verzameld te worden'.

Trouwens, stierf Josia nu te Megiddo of te Jeruzalem? :shock:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 18:13

Één van de eerste profetien die niet uitkwam:

Genesis 2:17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Genesis 5:3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon [een] [zoon] naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.
4 En Adams dagen, nadat hij Seth gewonnen had, zijn geweest achthonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Seth werd geboren na Kain en Abel, dus nadat Adam uit het paradijs verdreven was, heeft hij nog minimaal 800 jaar geleefd.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 28 mei 2004 18:39

surfer schreef:Één van de eerste profetien die niet uitkwam:

Genesis 2:17 Maar van den boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.

Genesis 5:3 En Adam leefde honderd en dertig jaren, en gewon [een] [zoon] naar zijn gelijkenis, naar zijn evenbeeld, en noemde zijn naam Seth.
4 En Adams dagen, nadat hij Seth gewonnen had, zijn geweest achthonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Seth werd geboren na Kain en Abel, dus nadat Adam uit het paradijs verdreven was, heeft hij nog minimaal 800 jaar geleefd.

zonder met jou in discussie te willen treden.

wat is hier nou weer mis mee?

Ik ben Adam niet tegen gekomen jij misschien?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 18:42

op de dag dat je daarvan eet, zul je sterven.

Dat impliceert een onmiddelijke dood.
Laatst gewijzigd door surfer op 28 mei 2004 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 18:47

jacobH schreef:

zonder met jou in discussie te willen treden.

wat is hier nou weer mis mee?

Ik ben Adam niet tegen gekomen jij misschien?

:)

Ergens in het midden-Oosten, moet een stokoude man wonen. Wie is dat?

Hebreen 7:1 Want deze Melchizedek was koning van Salem, een priester des Allerhoogsten Gods, die Abraham tegemoet ging, als hij wederkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende;
2 Aan welken ook Abraham van alles de tienden deelde; die vooreerst overgezet wordt, koning der gerechtigheid, en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is een koning des vredes;
3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende; maar den Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 mei 2004 19:17

aardig in dit verband is ook het volgende:

Genesis 6 3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

Genesis 11:10 Deze zijn de geboorten van Sem: Sem was honderd jaren oud, en gewon Arfachsad, twee jaren na den vloed.
11 En Sem leefde, nadat hij Arfachsad gewonnen had, vijfhonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
12 En Arfachsad leefde vijf en dertig jaren, en hij gewon Selah.
13 En Arfachsad leefde, nadat hij Selah gewonnen had, vierhonderd en drie jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
14 En Selah leefde dertig jaren, en hij gewon Heber.
15 En Selah leefde, nadat hij Heber gewonnen had, vierhonderd en drie jaren, en hij gewon zonen en dochteren.
16 En Heber leefde vier en dertig jaren, en gewon Peleg.
17 En Heber leefde, nadat hij Peleg gewonnen had, vierhonderd en dertig jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
18 En Peleg leefde dertig jaren, en hij gewon Rehu.
19 En Peleg leefde, nadat hij Rehu gewonnen had, tweehonderd en negen jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
20 En Rehu leefde twee en dertig jaren, en hij gewon Serug.
21 En Rehu leefde, nadat hij Serug gewonnen had, tweehonderd en zeven jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
22 En Serug leefde dertig jaren, en gewon Nahor.
23 En Serug leefde, nadat hij Nahor gewonnen had, tweehonderd jaren; en hij gewon zonen en dochteren.
24 En Nahor leefde negen en twintig jaren, en gewon Terah.
25 En Nahor leefde, nadat hij Terah gewonnen had, honderd en negentien jaren; en hij gewon zonen en dochteren.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 29 mei 2004 14:28

(gewist)
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 jun 2004 17:46

Wie zegt dat 1 dag in de eerste hoofdstukken van Genesis 24 uur betekend?
Ik geloof dat de dagen in Genesis 1 perioden van miljoenen jaren in kunnen houden.

Daarnaast kan 'ten dage' ook een langere periode betekenen. Bijv Numeri 10:10.

surfer schreef:Ergens in het midden-Oosten, moet een stokoude man wonen. Wie is dat?

Hebreen 7:1 Want deze Melchizedek was koning van Salem, een priester des Allerhoogsten Gods, die Abraham tegemoet ging, als hij wederkeerde van het slaan der koningen, en hem zegende;
2 Aan welken ook Abraham van alles de tienden deelde; die vooreerst overgezet wordt, koning der gerechtigheid, en daarna ook was een koning van Salem, hetwelk is een koning des vredes;
3 Zonder vader, zonder moeder, zonder geslachtsrekening, noch beginsel der dagen, noch einde des levens hebbende; maar den Zoon van God gelijk geworden zijnde, blijft hij een priester in eeuwigheid.

Een onvleselijke.
Engel? Yeshua? Hier hebben we al veel eerder een uitgebreide discussie over gehad, remember?

surfer schreef:aardig in dit verband is ook het volgende:

Genesis 6 3 Toen zeide de HEERE: Mijn Geest zal niet in eeuwigheid twisten met den mens, dewijl hij ook vlees is; doch zijn dagen zullen zijn honderd en twintig jaren.

(...)

Mi 120 jaar tot de zondvloed.
120 jaar voor Noach om de Ark te bouwen etc.

Ook in onze tijd worden er mensen ouder dan 120. En ook in het 1000jarig vrederijk (Jes 65:20).

Itt tot eerdere geposte profetieën ben je nu volgens mij alle internetdrap die er is aan het posten. Beetje *muslimstyle* :| Ik hou daar niet zo van, het heeft iets passiefs in zich, ongeinteresseerdheid zelfs.
..

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 18:05

Er staat: Ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven.
Er staat niet: Op de dag dat men daarvan eet, zult gij de dood sterven.
Er wordt bedoeld, dat als je van die vrucht eet zult sterven. niet op hetzelfde moment, dat staat er nl. niet.

Terug naar “Archief”