Aragorn:
Maar jij wilt de zuivere gereformeerde leer toch niet gaan verbroederen met die duivelse Schriftverkrachtende vrijzinnigen?!! Dat zijn echt geen broeders en zusters in Christus hoor, je moet samenvoegen wat samenhoort en scheiden wat niet bij elkaar hoort!

En daarmee kom je op de uiterst lastige vraag wanneer je nou iemand een broeder in Christus noemt. Eerlijk gezegd vind ik dat ook een erg lastige vraag waar ik zo geen antwoord op heb. In ieder geval vind ik de gedachte dat je zo ongeveer 100% (of op z'n minst 90%) overeenstemming op alle punten zou moeten hebben onzin. Liefst zou ik een zo breed mogelijk criterium nemen maar wat dat dan moet zijn? Misschien zouden we eens moeten beginnen met alle kerken die de Apostolische geloofsbelijdenis onderschrijven. Dan hebben we in ieder geval een flinke klap gemaakt

@tlantis:
en dominee in mijn kerk zij het als volgt: Als vissers van mensen hebben we een visvereniging. Het lijkt er alleen op alsof de verenigingen alleen nog maar bezig zijn met statuten en fusies en vervolgens niemand meer tijd heeft om een hengeltje uit te gooien. Al die blabla over kerken... Jezus, Jezus, Jezus en nog eens Jezus... de rest is maar bijspel...
Laat ik voorop stellen dat ik het daar helemaal mee eens ben.
@tlantis:
Misschien moeten we gewoon niet in kerken, maar in mensen denken...
Ik kan daarin om meerdere redenen niet helemaal meegaan. Enerzijds staat in de bijbel het collectieve voorop en niet het individuele. Anderzijds zijn de verschillende kerken een gegeven. Mijn laatste reactie moet je vooral zien in het licht van dat laatste. Er zijn verschillende kerken en deze zorgen in de praktijk voor nogal wat verdeeldheid. Niet alleen kerkmensen gaan onderscheid maken maar ook de 'buitenwereld' ziet in al die kerken het tegendeel van eenheid. Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat al die verschillende kerkgenootschappen op de één of andere officiële manier toch die eenheid laten zien.
@tlantis:
Ik denk dat bijna alle kerken wel erkennen dat ze broeders en zusters binnen andere verbanden hebben zitten. Ik hoorde zelfs dat een predikant uit de GGiN beweerde dat er misschien nog wel een verdwaald schaap in een ander kerkverband zou kunnen rondlopen...
Maar wat bedoeld die predikant met zo'n uitspraak? Het is opvallend dat dit soort uitspraken altijd in collectieve zin over de eigen kerk spreken en over individuen daarbuiten. In feite wordt er dus niet gezegd dat je ondanks andere denkbeelden toch broeders bent maar dat er buiten het eigen kerkverband wel mensen zijn die ondanks dat ze geen lid zijn wel de denkbeelden van de kerk in kwestie onderschrijven. Hoe mooi het ook klinkt, zo'n uitspraak is geen uiting van eenheid maar juist van verschil.
@tlantis:
Mensen die denken dat een kerkverband zaligmakend is geloven mijns inziens gewoon niet.
Die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.
Klaas