Ik geloof één heilige, algemene christelijke kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 03 jun 2004 15:23

@tlantis schreef:
Motormuis schreef:Maar ga nou niet zeggen dat, als mensen dat niet kunnen, dat geen gelovigen kunnen zijn. Dat zijn gelovigen die er heel weinig van begrijpen denk ik :cry:
Ik zeg dat mensen die denken dat hun kerkverband zaligmakend is niet gelovig zijn... dat is nog net iets anders...

Ik denk niet dat je iemand zult tegenkomen die stelt dat zijn kerkverband zaligmakend is, die heb ik tenminste nog nooit gehoord
Geen commentaar

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 15:34

De hervormers wilden geen nieuwe kerk stichten maar de bestaande kerk hervormen. Ze hebben zich dan ook niet afgescheiden maar zijn afgestoten. Er zijn echter ook voorbeelden van kerkgenootschappen die zichzelf afscheiden zonder dat hen de (naar hun idee) zuivere prediking onmogelijk gemaakt wordt. Meest recent voorbeeld is uiteraard de kleine groep bezwaarden die niet meegingen in de PKN. Voor wat betreft prediking, liturgie, belijdenis etc etc wordt hun geen strobreed in de weg gelegd.

Klaas

Klaas, als je er geen verstand van hebt, en alleen maar een beetje de mening van de bezwaarden hier onderuit probeert te schoffelen, hou dan alsjeblieft je mond, want daar erger ik me gruwelijk aan. Bovendien is dat kleine groepje wat jij bedoeld minimaal 70000 man. Nou, je zou ze maar op je stoep hebben!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 15:41

japijo schreef:Klaas, als je er geen verstand van hebt, en alleen maar een beetje de mening van de bezwaarden hier onderuit probeert te schoffelen, hou dan alsjeblieft je mond, want daar erger ik me gruwelijk aan. Bovendien is dat kleine groepje wat jij bedoeld minimaal 70000 man. Nou, je zou ze maar op je stoep hebben!

Volgens mij heb jij de bedoeling van Klaas absoluut niet begrepen.

En ik begin me eerlijk gezegd ook een beetje te ergeren aan jouw bezwaarde oogkleppen. :?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 15:42

Aragorn schreef:
japijo schreef:Klaas, als je er geen verstand van hebt, en alleen maar een beetje de mening van de bezwaarden hier onderuit probeert te schoffelen, hou dan alsjeblieft je mond, want daar erger ik me gruwelijk aan. Bovendien is dat kleine groepje wat jij bedoeld minimaal 70000 man. Nou, je zou ze maar op je stoep hebben!

En ik begin me eerlijk gezegd ook een beetje te ergeren aan jouw bezwaarde oogkleppen. :?

Bemoei je er niet mee Aragorn, jouw mening weet ik nu wel. Ik denk dat Klaas dat PKN forum ergens anders moet starten. Dit is geen forum waar je je mening over de bezwaarden moet uiten.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 15:45

Aragorn:
Maar jij wilt de zuivere gereformeerde leer toch niet gaan verbroederen met die duivelse Schriftverkrachtende vrijzinnigen?!! Dat zijn echt geen broeders en zusters in Christus hoor, je moet samenvoegen wat samenhoort en scheiden wat niet bij elkaar hoort!

;-)

En daarmee kom je op de uiterst lastige vraag wanneer je nou iemand een broeder in Christus noemt. Eerlijk gezegd vind ik dat ook een erg lastige vraag waar ik zo geen antwoord op heb. In ieder geval vind ik de gedachte dat je zo ongeveer 100% (of op z'n minst 90%) overeenstemming op alle punten zou moeten hebben onzin. Liefst zou ik een zo breed mogelijk criterium nemen maar wat dat dan moet zijn? Misschien zouden we eens moeten beginnen met alle kerken die de Apostolische geloofsbelijdenis onderschrijven. Dan hebben we in ieder geval een flinke klap gemaakt ;-)

@tlantis:
en dominee in mijn kerk zij het als volgt: Als vissers van mensen hebben we een visvereniging. Het lijkt er alleen op alsof de verenigingen alleen nog maar bezig zijn met statuten en fusies en vervolgens niemand meer tijd heeft om een hengeltje uit te gooien. Al die blabla over kerken... Jezus, Jezus, Jezus en nog eens Jezus... de rest is maar bijspel...

Laat ik voorop stellen dat ik het daar helemaal mee eens ben.

@tlantis:
Misschien moeten we gewoon niet in kerken, maar in mensen denken...

Ik kan daarin om meerdere redenen niet helemaal meegaan. Enerzijds staat in de bijbel het collectieve voorop en niet het individuele. Anderzijds zijn de verschillende kerken een gegeven. Mijn laatste reactie moet je vooral zien in het licht van dat laatste. Er zijn verschillende kerken en deze zorgen in de praktijk voor nogal wat verdeeldheid. Niet alleen kerkmensen gaan onderscheid maken maar ook de 'buitenwereld' ziet in al die kerken het tegendeel van eenheid. Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat al die verschillende kerkgenootschappen op de één of andere officiële manier toch die eenheid laten zien.

@tlantis:
Ik denk dat bijna alle kerken wel erkennen dat ze broeders en zusters binnen andere verbanden hebben zitten. Ik hoorde zelfs dat een predikant uit de GGiN beweerde dat er misschien nog wel een verdwaald schaap in een ander kerkverband zou kunnen rondlopen...

Maar wat bedoeld die predikant met zo'n uitspraak? Het is opvallend dat dit soort uitspraken altijd in collectieve zin over de eigen kerk spreken en over individuen daarbuiten. In feite wordt er dus niet gezegd dat je ondanks andere denkbeelden toch broeders bent maar dat er buiten het eigen kerkverband wel mensen zijn die ondanks dat ze geen lid zijn wel de denkbeelden van de kerk in kwestie onderschrijven. Hoe mooi het ook klinkt, zo'n uitspraak is geen uiting van eenheid maar juist van verschil.

@tlantis:
Mensen die denken dat een kerkverband zaligmakend is geloven mijns inziens gewoon niet.

Die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 15:46

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Bemoei je er niet mee Aragorn, jouw mening weet ik nu wel. Ik denk dat Klaas dat PKN forum ergens anders moet starten. Dit is geen forum waar je je mening over de bezwaarden moet uiten.

Jongen toch, waarom zo gefrustreerd? :roll:

Het is helemaal geen PKN-topic, het gaat over de eenheid vd. kerk. En dit is een forum waar je elke mening mag uiten, dus ook over bezwaarden.

Reageer alsjeblieft toch even niet zo agressief.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 15:54

Jongen toch, waarom zo gefrustreerd? :roll:

Het is helemaal geen PKN-topic, het gaat over de eenheid vd. kerk. En dit is een forum waar je elke mening mag uiten, dus ook over bezwaarden.

Reageer alsjeblieft toch even niet zo agressief.

Ja, sorry je hebt gelijk.
Ik zal proberen niet meer zo agressief te reageren.
Ik zit echter midden in die strijd, en hoor van alle kanten onrecht. Ik hoor zowel pkn'ers als bezwaarden. Daar wordt je erg fel van. Ik wordt er zelfs doodmoe van. Daarom lijkt het me beter te stoppen met reageren op dit soort dingen.
Ik ben idd een beetje gefrustreerd. Ik hoop dat dit snel verbeterd. Laten we op dit forum liefdevol met elkaar omgaan, en niet elkaars standpunten afkraken. Ik begin bij mezelf!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 15:55

Wow Japijo,

Love is in the air!

Ik bespreek hier in algemene zin de eenheid van de kerk. Ik haal de bezwaarden alleen maar aan ter illustratie, simpelweg omdat dat het meest recente voorbeeld is. Als ik daarmee de bezwaarden onderuit schoffel schoffel ik tegelijkertijd alle andere kerkverbanden onderuit die op eenzelfde manier zijn afgescheiden. Ik heb het dus absoluut niet alleen op de KPN-bezwaarden voorzien; ik ben bang dat je een beetje vooringenomen bent.

Het is me er overigens helemaal niet om te doen kerken onderuit te schoffelen. Ik bespreek hier een bijbels thema en als je mee wilt doen ben je van harte welkom. Als je je tenminste een beetje aardiger gedraagt ;-)

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 15:57

Klaas schreef:Wow Japijo,

Love is in the air!

Ik bespreek hier in algemene zin de eenheid van de kerk. Ik haal de bezwaarden alleen maar aan ter illustratie, simpelweg omdat dat het meest recente voorbeeld is. Als ik daarmee de bezwaarden onderuit schoffel schoffel ik tegelijkertijd alle andere kerkverbanden onderuit die op eenzelfde manier zijn afgescheiden. Ik heb het dus absoluut niet alleen op de KPN-bezwaarden voorzien; ik ben bang dat je een beetje vooringenomen bent.

Het is me er overigens helemaal niet om te doen kerken onderuit te schoffelen. Ik bespreek hier een bijbels thema en als je mee wilt doen ben je van harte welkom. Als je je tenminste een beetje aardiger gedraagt ;-)

Klaas

Jep Klaas,
Zie mijn topic hierboven. sorry voor mijn verkeerde reactie!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 15:58

OK,

Ik zag je bericht pas na het plaatsen van mijn reactie.

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 16:01

Klaas schreef:OK,

Ik zag je bericht pas na het plaatsen van mijn reactie.

Klaas

Geeft niet, Laten we gewoon verder gaan.

@tlantis wrote:
Ik zeg dat mensen die denken dat hun kerkverband zaligmakend is niet gelovig zijn... dat is nog net iets anders...

Nee. Een kerkverband is niet zaligmakend. Zij die daarin geloven dwalen daarin, ze kunnen daarom nog wel gelovig zijn.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 jun 2004 09:33

Klaas schreef:Ik kan daarin om meerdere redenen niet helemaal meegaan. Enerzijds staat in de bijbel het collectieve voorop en niet het individuele. Anderzijds zijn de verschillende kerken een gegeven. Mijn laatste reactie moet je vooral zien in het licht van dat laatste. Er zijn verschillende kerken en deze zorgen in de praktijk voor nogal wat verdeeldheid. Niet alleen kerkmensen gaan onderscheid maken maar ook de 'buitenwereld' ziet in al die kerken het tegendeel van eenheid. Vandaar dat ik het ook belangrijk vind dat al die verschillende kerkgenootschappen op de één of andere officiële manier toch die eenheid laten zien.
Ben ik gedeeltelijk met je eens. De bijbel roept duidelijk op tot "samen geloven" en alles wat daarbij hoort. Aan de andere kant gaat het zwaard dwars door de kerken heen... We moeten volgens mij dus wel collectief denken, maar niet diverse collecties binnen kerken...

Voor de buitenwereld: das misschien nog wel het meest trieste. Gelukkig worden wij niet geroepen van de kerk te getuigen, maar van Jezus. Ik denk dat het daarom belangrijk is het verschil uit te leggen aan ongelovigen...

Klaas schreef:Maar wat bedoeld die predikant met zo'n uitspraak? Het is opvallend dat dit soort uitspraken altijd in collectieve zin over de eigen kerk spreken en over individuen daarbuiten. In feite wordt er dus niet gezegd dat je ondanks andere denkbeelden toch broeders bent maar dat er buiten het eigen kerkverband wel mensen zijn die ondanks dat ze geen lid zijn wel de denkbeelden van de kerk in kwestie onderschrijven. Hoe mooi het ook klinkt, zo'n uitspraak is geen uiting van eenheid maar juist van verschil.
Ik plaatste deze opmerking met enig cynisme...

Klaas schreef:
@tlantis schreef:Mensen die denken dat een kerkverband zaligmakend is geloven mijns inziens gewoon niet.

Die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening durven nemen.

Klaas
Ik dus wel. Alleen Jezus kan ons zaligmaken, wie denkt dat een kerk dat kan gelooft dus niet...

japijo schreef:
@tlantis schreef:Ik zeg dat mensen die denken dat hun kerkverband zaligmakend is niet gelovig zijn... dat is nog net iets anders...

Nee. Een kerkverband is niet zaligmakend. Zij die daarin geloven dwalen daarin, ze kunnen daarom nog wel gelovig zijn.
Eh... dat ligt er dan een beetje aan hoe je het woordje geloven uitlegd denk ik. Volgens mij zou volgens deze definitie een moslim ook geloven, alleen dwalen... Zo zou ik het woordje geloven niet gebruiken. Maar ik denk dat we elkaar wel begrijpen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 10:17

oke weer een topic over het 1 Zijn.

enne straks zijn we een half jaar verder, en dan wordt er weer een gestart. Straks zijn we 3 jaar verder dan wordt er weer 1 gestart.

WHAT TO DO?

wat kunnen wij doen?
Zorgen dat je als gemeente meer in contact komt met allerlei gemeentens om samen na te denken over Gods Woorden.

wat kan ik zelf doen?
Ik zit de laatste tijd na te denken wat ik zou kunnen doen.
Ik d8 natuurlijk hierbij aan mijn talenten en gaven die God mij niet voor nx geeft.

Ik kwam tot de conclusie dat ik best wat kon gaan doen.
Ik ga een website maken waar het mogelijk is om vereneginsavonden te plannen, mensen uit te nodigen. Om gezamelijke avonden met verschillende gemeentes te organiseren. Om bijbelstudies te organiseren met verschillende kerkelijke achtergronden. Om allelei Christenlijke activiteiten op te zetten die bezocht kunnen worden door mensen met verschillende kerkelijke achtergronden. Bidstonden, evangelisatie acties, projecten enz..
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 04 jun 2004 11:39

hijwel schreef:oke weer een topic over het 1 Zijn.

enne straks zijn we een half jaar verder, en dan wordt er weer een gestart. Straks zijn we 3 jaar verder dan wordt er weer 1 gestart.

WHAT TO DO?

wat kunnen wij doen?
Zorgen dat je als gemeente meer in contact komt met allerlei gemeentens om samen na te denken over Gods Woorden.

wat kan ik zelf doen?
Ik zit de laatste tijd na te denken wat ik zou kunnen doen.
Ik d8 natuurlijk hierbij aan mijn talenten en gaven die God mij niet voor nx geeft.

Ik kwam tot de conclusie dat ik best wat kon gaan doen.
Ik ga een website maken waar het mogelijk is om vereneginsavonden te plannen, mensen uit te nodigen. Om gezamelijke avonden met verschillende gemeentes te organiseren. Om bijbelstudies te organiseren met verschillende kerkelijke achtergronden. Om allelei Christenlijke activiteiten op te zetten die bezocht kunnen worden door mensen met verschillende kerkelijke achtergronden. Bidstonden, evangelisatie acties, projecten enz..
Cool! laat het weten als het klaar is! :D
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 11:43

@tlantis schreef:Cool! laat het weten als het klaar is! :D

is goed duurt nog wel ff hoor
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”