fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 13:49

Motormuis schreef:Lijkt me niet handig om dominees als Vreugdenhil, Van der Net, Kattenberg (om ze gelijk maar een naam te geven :P ) uit de Gergem over te laten gaan naar de hervormden. Dan gaat het helemaal mis met de Gergem. Dan ben ik ook weg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 13:50

Motormuis schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?

Lijkt me geen slechte zaak. En de gergem is het ook aan zichzelf verplicht om zich er weer bij aan te sluiten.

Waarom alleen de gergem dan?

Niet alleen de gergem, alle gemeenten die afgescheiden zijn met de Cock.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 13:52

Aragorn schreef:
Motormuis schreef:
Aragorn schreef:
japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?

Lijkt me geen slechte zaak. En de gergem is het ook aan zichzelf verplicht om zich er weer bij aan te sluiten.

Waarom alleen de gergem dan?

Niet alleen de gergem, alle gemeenten die afgescheiden zijn met de Cock.

Jep, ga jij het voorstellen aan ds F Mallan, of dergelijke.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 13:54

Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?

Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK. Zij hebben zegmaar weer een nieuwe leer en een nieuw verschil geintroduceerd.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 13:57

Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK.

Hoe bedoel je oude kerkorde. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 13:58

Aragorn schreef:Maar je moet ook weg, Motormuis.. :wink: Iedereen in de gergem, dus je kunt vast een beginnetje maken. :)

Heb net belijdenis gedaan :roll: Enne, waar moet ik heen? Op dit moment is het overal bagger in kerkelijk Nederland :cry:
Geen commentaar

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 13:59

Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK. Zij hebben zegmaar weer een nieuwe leer en een nieuw verschil geintroduceerd.

Maar hebben die dan weer niet de plicht terug te gaan naar de GG, hebben ze zich daaraan niet gecomitteerd?
Geen commentaar

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 14:00

Motormuis schreef:

Maar hebben die dan weer niet de plicht terug te gaan naar de GG, hebben ze zich daaraan niet gecomitteerd?

Kdenk het niet. Misschien een vraag voor een GGN'er, kan die gelijk zeggen of ze terugkomen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 14:07

Motormuis schreef:

Volgens mij niet.. nouja, misschien als de gergem hun standpunt overneemt, maar ik geloof niet dat ze een akte van wederkeer ofzo hebben.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 02 jun 2004 14:39

Aragorn schreef:
Motormuis schreef:

Volgens mij niet.. nouja, misschien als de gergem hun standpunt overneemt, maar ik geloof niet dat ze een akte van wederkeer ofzo hebben.

Een aantal dominees uit de GG begint al aardig hun standpunten over te nemen :cry: :cry: De weg is dus al open :mrgreen: :mrgreen:
Geen commentaar

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2004 14:50

gedachte 1: van fusies komen ook weer nieuwe afscheidingen. Of het per saldo veel oplost is dus nog maar de vraag.

gedachte 2: als de kerkorde van 1951 goed genoeg is had de terugkeer ook wel wat eerder kunnen plaatsvinden.

gedachte 3: hoezo terugkeer? We hebben het toch over een fusie tussen afgescheiden kerken (incl. HNHK)?

gedachte 4: je slaat de spijker op z'n kop als je zegt dat sommige dominees uit de CGK de HNHK wel zien zitten. Veel anderen echter niet. De HNHK is veel te 'zwaar' voor veel CGK-ers.

Conclusie? Ik weet het niet. Op zich zou het mooi zijn als men eindelijk zou inzien dat een aantal kerkgenootschappen toch wel erg dicht bij elkaar liggen en dat datgene wat scheiding brengt geen scheiding mag brengen. Van de andere kant geeft een fusie onder het mom van terugkeer de betrokkenen wellicht een fijn gevoel maar je houdt jezelf natuurlijk voor de gek.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 14:57

Klaas schreef:gedachte 1: van fusies komen ook weer nieuwe afscheidingen. Of het per saldo veel oplost is dus nog maar de vraag.
Dat is waar!
gedachte 2: als de kerkorde van 1951 goed genoeg is had de terugkeer ook wel wat eerder kunnen plaatsvinden.
klopt ook!
gedachte 3: hoezo terugkeer? We hebben het toch over een fusie tussen afgescheiden kerken (incl. HNHK)?
HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!
gedachte 4: je slaat de spijker op z'n kop als je zegt dat sommige dominees uit de CGK de HNHK wel zien zitten. Veel anderen echter niet. De HNHK is veel te 'zwaar' voor veel CGK-ers.

De CGK is erg breed, van licht tot zeer zwaar. Op die lichten en die zeer zwaren zitten we niet te wachten.

Conclusie? Ik weet het niet. Op zich zou het mooi zijn als men eindelijk zou inzien dat een aantal kerkgenootschappen toch wel erg dicht bij elkaar liggen en dat datgene wat scheiding brengt geen scheiding mag brengen. Van de andere kant geeft een fusie onder het mom van terugkeer de betrokkenen wellicht een fijn gevoel maar je houdt jezelf natuurlijk voor de gek.

Misschien krijg je weer een hele ruzie idd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jun 2004 15:04

HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!

Dat bedoel ik nou met jezelf voor de gek houden. De kerkorde definieert de kerk niet, de kerk definieert de kerkorde. Als de kerk een andere kerkorde definieert en je gaat daarin niet mee scheid je je af. Simpel zat.

De CGK is erg breed, van licht tot zeer zwaar. Op die lichten en die zeer zwaren zitten we niet te wachten.

Tja, Gods volk is nou eenmaal nogal divers. Jammer dat je denkt dat je het zonder benen, darmen en oren ook wel redt...
Op deze manier ben je niet alleen een efgescheiden maar ook nog eens een afscheidende kerk...

Overigens zijn die zware CGK-ers weinig zwaarder dan Gergemmers of bepaalde HNHK-ers.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2004 15:33

japijo schreef:
Klaas schreef:gedachte 1: van fusies komen ook weer nieuwe afscheidingen. Of het per saldo veel oplost is dus nog maar de vraag.
Dat is waar!
klopt ook!

Misschien krijg je weer een hele ruzie idd.

Nou het valt wel mee hoor. De CGK kan zich op heffen! De lichtere gemeenten voelen zich thuis bij de GKV en de NGK, dus die kunnen daar heen (die moeten toch al niets hebben van het behoudende deel van de CGK).

De behoudende kant van de CGK voelt zich inderdaad wel thuis bij de HNHK. Ds. Tanis, ds. Van Heteren, ds. Egas hebben afgelopen jaar door de week gepreekt in Staphorst.

Daarnaast zijn dr. Van Vlastuin en dr. P. de Vries gepromoveerd aan de CGK Universiteit in Apeldoorn en ook ds. W.Pieters staat daar ingeschreven.

Vorig jaar heeft ds. Egas gesproken op een zendingsdag in Opheusden. Daarnaast werken de predikanten samen in allerlei organisaties. En wat ik begrepen heb hopen de CGK predikanten op een oproep vanuit de synode van de HNHK dan kan op de synode van de CGK in september gelijk het gesprek opgestart worden.

Er zullen heus wel verschillen zijn, maar die zijn over de breedte van de HNHK ook te vinden. Laten ze eerst maar eens gaan praten en dan hopen dat er eenheid mag komen. Als je op bijvoorbeeld de Haamstede Conferentie komt dan proef je een geestelijke eenheid en een goede sfeer. Ik hoop dat die kerken die daar komen elkaar mogen vinden!
Laatst gewijzigd door Speedy op 02 jun 2004 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 15:35

japijo schreef:HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!

Ben het met Klaas eens dat je jezelf zo voor de gek houdt.

Als dit zo is, dan heeft de NHK zich dus al meerdere malen van de NHK afgescheiden... :roll:

Terug naar “Archief”