Motormuis schreef:Lijkt me niet handig om dominees als Vreugdenhil, Van der Net, Kattenberg (om ze gelijk maar een naam te geven) uit de Gergem over te laten gaan naar de hervormden. Dan gaat het helemaal mis met de Gergem. Dan ben ik ook weg
![]()
![]()

Moderator: Moderafo's
Motormuis schreef:Lijkt me niet handig om dominees als Vreugdenhil, Van der Net, Kattenberg (om ze gelijk maar een naam te geven) uit de Gergem over te laten gaan naar de hervormden. Dan gaat het helemaal mis met de Gergem. Dan ben ik ook weg
![]()
![]()
Motormuis schreef:Aragorn schreef:japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?
Lijkt me geen slechte zaak. En de gergem is het ook aan zichzelf verplicht om zich er weer bij aan te sluiten.
Waarom alleen de gergem dan?
Aragorn schreef:Motormuis schreef:Aragorn schreef:japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?
Lijkt me geen slechte zaak. En de gergem is het ook aan zichzelf verplicht om zich er weer bij aan te sluiten.
Waarom alleen de gergem dan?
Niet alleen de gergem, alle gemeenten die afgescheiden zijn met de Cock.
Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?
Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK.
Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?
Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK. Zij hebben zegmaar weer een nieuwe leer en een nieuw verschil geintroduceerd.
Motormuis schreef:Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?
Maar voor bijv. de ggn ligt het weer iets gecompliceerder want die zijn weer afgescheiden van de gergem en die hebben dus niet direct de verplichting om terug te gaan als de oude kerkorde weer in stand is bij de NHK. Zij hebben zegmaar weer een nieuwe leer en een nieuw verschil geintroduceerd.
Maar hebben die dan weer niet de plicht terug te gaan naar de GG, hebben ze zich daaraan niet gecomitteerd?
Motormuis schreef:Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?
Maar hebben die dan weer niet de plicht terug te gaan naar de GG, hebben ze zich daaraan niet gecomitteerd?
Aragorn schreef:Motormuis schreef:Aragorn schreef:Dat wil ik best doen hoor. Wat is z'n nummer?
Volgens mij niet.. nouja, misschien als de gergem hun standpunt overneemt, maar ik geloof niet dat ze een akte van wederkeer ofzo hebben.
Dat is waar!Klaas schreef:gedachte 1: van fusies komen ook weer nieuwe afscheidingen. Of het per saldo veel oplost is dus nog maar de vraag.
klopt ook!gedachte 2: als de kerkorde van 1951 goed genoeg is had de terugkeer ook wel wat eerder kunnen plaatsvinden.
HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!gedachte 3: hoezo terugkeer? We hebben het toch over een fusie tussen afgescheiden kerken (incl. HNHK)?
gedachte 4: je slaat de spijker op z'n kop als je zegt dat sommige dominees uit de CGK de HNHK wel zien zitten. Veel anderen echter niet. De HNHK is veel te 'zwaar' voor veel CGK-ers.
Conclusie? Ik weet het niet. Op zich zou het mooi zijn als men eindelijk zou inzien dat een aantal kerkgenootschappen toch wel erg dicht bij elkaar liggen en dat datgene wat scheiding brengt geen scheiding mag brengen. Van de andere kant geeft een fusie onder het mom van terugkeer de betrokkenen wellicht een fijn gevoel maar je houdt jezelf natuurlijk voor de gek.
HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!
De CGK is erg breed, van licht tot zeer zwaar. Op die lichten en die zeer zwaren zitten we niet te wachten.
japijo schreef:Dat is waar!Klaas schreef:gedachte 1: van fusies komen ook weer nieuwe afscheidingen. Of het per saldo veel oplost is dus nog maar de vraag.klopt ook!gedachte 2: als de kerkorde van 1951 goed genoeg is had de terugkeer ook wel wat eerder kunnen plaatsvinden.HNHK is niet afgescheiden. De HNHK blijft op de kerkorde van 1951. De PKN gaat ervan af DUS WIE SCHEIDT ZICH AF KLAAS!!!!!gedachte 3: hoezo terugkeer? We hebben het toch over een fusie tussen afgescheiden kerken (incl. HNHK)?gedachte 4: je slaat de spijker op z'n kop als je zegt dat sommige dominees uit de CGK de HNHK wel zien zitten. Veel anderen echter niet. De HNHK is veel te 'zwaar' voor veel CGK-ers.
De CGK is erg breed, van licht tot zeer zwaar. Op die lichten en die zeer zwaren zitten we niet te wachten.Conclusie? Ik weet het niet. Op zich zou het mooi zijn als men eindelijk zou inzien dat een aantal kerkgenootschappen toch wel erg dicht bij elkaar liggen en dat datgene wat scheiding brengt geen scheiding mag brengen. Van de andere kant geeft een fusie onder het mom van terugkeer de betrokkenen wellicht een fijn gevoel maar je houdt jezelf natuurlijk voor de gek.
Misschien krijg je weer een hele ruzie idd.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten