Heeft de HEERE een verbond met de kerk gesloten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Heeft de HEERE een verbond met de kerk gesloten?

Berichtdoor waarnemer » 31 mei 2004 16:55

Wat me altijd weer opvalt dat veel discussies gaan over 'het verbond'.
In allerlei kerkelijke kwesties wordt er gezegd: De Heere heeft een verbond gesloten met Zijn gemeente. Denk maar aan het SOW gebeuren. Waarom gaan predikanten en gemeenten mee? Omdat zo zeggen zij: het verbond van de Heere met Zijn kerk.
Maar is dat wel zo? Ik lees nergens dat de Heere een verbond met de kerk heeft opgericht. Als de Heere met Abraham een verbond opricht, is er geen kerk. In Jeremia 31:31 lezen wij: "Ziet de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal oprichten". Dit wordt in Hebr. 8:8 herhaald.
Steeds een verbond met Israël en Juda. Nergens lees ik dat de Heere een verbond met de kerk heeft opgericht. Wat anders is dat wij er in mogen delen. De toeeigening van het verbond door de kerk is dus in wezen vervangingstheologie, de kerk is in de plaats van Israël gekomen.
De vervangingstheologie wordt denk ik officieel niet meer zo veel geleerd, maar in de praktijk leeft het volop, let maar op allerlei kerkelijke problemen, het gaat altijd over het verbond. Als er nu geen verbond met de kerk is, dan wordt alles anders, in alle kerken.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 31 mei 2004 19:30

Waarnemer,

aantal vragen voor jou:

- Wat betekent voor jou het nieuwe verbond van Jezus (dit is het nieuwe verbond, in Mijn bloed...). Met wie wordt dat verbond gesloten? (de gelovigen uit de Joden en heidenen? Of geheel Israel en gelovigen uit de heidenen, of alleen Israel)

- Wat betekent het dat wij, gelovige heidenen (mede)erfgenamen zijn van Abraham? In welke erfenis delen wij? En in welke delen wij niet?

- Wat is voor jou het verschil in in het verbond 'delen' en 'toeeigenen'?

Shalom!

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 31 mei 2004 20:42

HereIam schreef:Waarnemer,

aantal vragen voor jou:

- Wat betekent voor jou het nieuwe verbond van Jezus (dit is het nieuwe verbond, in Mijn bloed...). Met wie wordt dat verbond gesloten? (de gelovigen uit de Joden en heidenen? Of geheel Israel en gelovigen uit de heidenen, of alleen Israel)

De gelovigen uit de joden en uit de heidenen, en hun kinderen.
Zie Romeinen 11, vooral vanaf vers 17.

- Wat betekent het dat wij, gelovige heidenen (mede)erfgenamen zijn van Abraham? In welke erfenis delen wij? En in welke delen wij niet?

Gelovigen uit de heidenen zijn niet natuurlijke maar geestelijke kinderen van Abraham. Ik denk dat we dan ook in de geestelijke erfenis van Abraham delen. Bv "en Ik zal hun tot een God zijn" Gen. 17:8, het land Kanaän lijkt mij voor ons 'heidenen'niet van toepassing.
Voor teksten over de kinderen van Abraham, zie Galaten 3 vers 7 en 29

- Wat is voor jou het verschil in in het verbond 'delen' en 'toeeigenen'?

Wie in het verbond deelt, deelt in de beloften van het verbond. Met de doop krijg je een 'teken en zegel' dat de beloften ook voor jou zijn.
Ze (de beloften) toe-eigenen kun je alleen door bekering en geloof.

Shalom!

Dank u, het zelfde toegewenst! :D

'k Ben het met waarnemer eens dat het vebond niet met (het instituut) kerk gesloten is.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mei 2004 20:47

HereIam,
Op je eerste vraag kan ik kort zijn: de discipelen, maar dat zal je niet bevredigen. Ik zal proberen het te verduidelijken. In Deut. 29:1 lezen wij dat Mozes het verbond vernieuwde, in Jer. 31:31-34 zegt Heere dat Hij met Israël en Juda een nieuw verbond zal maken. Tot nu toe was het bloed van het nieuwe verbond niet gevloeid. Bij een verbond hoort bloed (Ex. 24:8)zonder bloed is het niet geldig (Lev. 17:11, Hebr. 9:22). In Matth. 26 lezen dat de Heere Jezus Zijn bloed gaat storten tot een rantsoen voor velen. Zo is in de Heere Jezus het verbond vast. Hij wijzigt niets in het verbond, Hij bevestigt het verbond (Gal 3:17). Hij is gekomen om de Tora en profeten te vervullen (Matth. 5:17)! Hij bevestigt daarom het verbond met Zijn discipelen, de twaalf apostelen, die Hij uitgezonden had om alleen naar het Joodse volk te gaan (Matth 10:5). Hij verandert het verbond niet, Hij legt het ook niet verder uit wat al eeuwenlang vastgelegd is in de Tenach. Hij gaat het verbond bevestigen door Zijn bloed te storten en geeft een extra betekenis aan de symbolen van de pesachmaaltijd. De Heere Jezus ontbondt de Tora niet en zo ontbindt Hij ook de pesachmaaltijd niet.
De tweede vraag betreft de beloften aan Abraham, mijn antwoord: Het verbond met Abraham heeft betrekking op het beloofde land, de tempel, de troon van David, beloften die nooit op de kerk zijn overgegaan, dat is één. Er is ook een zegen voor de andere volken: "In uw zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde". De zegen strekt zich uit tot alle volken der aarde, maar het verbond is gesloten met Abraham en zijn zaad. Daarmee heb ik ook je laatste vraag (dat hoop ik tenminste) beantwoord.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 22:23

Pugna,

bedankt voor je reactie.

Helder, we zijn geestelijke kinderen van Abraham. Dat is dus iets anders, dan dat wij Joden zijn!

Wie in het verbond deelt, deelt in de beloften van het verbond. Met de doop krijg je een 'teken en zegel' dat de beloften ook voor jou zijn.

Beloften toeeigenen kun je alleen door het geloof. Goed, ook helder. Maar wat de doop daar mee te maken heeft, is mijn een raadsel?! Als ik de Bijbel er op na kijk is het een teken voor de gelovigen, ondergaan en opstaan uit het watergraf.
Jezus zelf is het 'teken' van de belofte. Zijn woord is waarheid, en wordt toegepast door geloof alleen.

Shalom

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:27

Beloften toeeigenen kun je alleen door het geloof. Goed, ook helder. Maar wat de doop daar mee te maken heeft, is mijn een raadsel?! Als ik de Bijbel er op na kijk is het een teken voor de gelovigen, ondergaan en opstaan uit het watergraf.
Jezus zelf is het 'teken' van de belofte. Zijn woord is waarheid, en wordt toegepast door geloof alleen.

Shalom

Hij geeft je bij de doop de belofte van de zaligheid. Hij zegt zelfs in het doopformulier dat je besloten bent in het verbond der genade, dus dat je een verbondskind bent.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 22:29

Waarnemer,

bedankt voor je goed onderbouwde reactie.

Paar onduidelijkheden:

Hij wijzigt niets in het verbond, Hij bevestigt het verbond (Gal 3:17). Hij is gekomen om de Tora en profeten te vervullen (Matth. 5:17)!

Wat is volgens jou "vervullen"? -->Goed uitleggen?

Later zeg je...:
De Heere Jezus ontbondt de Tora niet en zo ontbindt Hij ook de pesachmaaltijd niet.

Dat is inderdaad Bijbelse taal, uit de mond van de Heer zelf, maar tegelijkertijd functioneerde de Thora als tuchtmeester tot Christus, zegt Paulus in Galaten. Door Mozes kwam de wet, door Jezus de genade, zo zegt Johannes 1. We leven niet meer onder de wet, zegt Romeinen. En 2 Kor. spreekt over de wet als een bediening des doods. Complicated!

Even tussendoor: 'Forumde' jij vroeger soms ook op refotrefpunt?

Shalom

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 22:30

japijo schreef:

Shalom

Hij geeft je bij de doop de belofte van de zaligheid. Hij zegt zelfs in het doopformulier dat je besloten bent in het verbond der genade, dus dat je een verbondskind bent.

Sorry, Bible only! Discusieren vanuit verschillende fundamenten gaat niet werken.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:32

HereIam schreef:
japijo schreef:

Shalom

Sorry, Bible only! Discusieren vanuit verschillende fundamenten gaat niet werken.

Mag jij vinden. Het doopformulier hoort gewoon bij de Bijbel.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 jun 2004 22:35

De Bijbel spreekt anders best naar, over mensen die toevoegen of afdoen aan Gods Woord ](*,) [-(

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 22:37

japijo schreef:Mag jij vinden. Het doopformulier hoort gewoon bij de Bijbel.

Als dat zo is, kun je het ook zonder formulier, want dat is toch op de bijbel gebaseerd...

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:37

HereIam schreef:De Bijbel spreekt anders best naar, over mensen die toevoegen of afdoen aan Gods Woord ](*,) [-(

Dat is geen toedoen of afdoen. Het doopformulier is aan de Bijbel toegevoegd door Godzalige mensen die het met nauw contact aan het woord hebben opgesteld. Zij zullen het wel zeker beter geweten hebben dan jou denk ik!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 22:40

japijo schreef:
HereIam schreef:De Bijbel spreekt anders best naar, over mensen die toevoegen of afdoen aan Gods Woord ](*,) [-(

Dat is geen toedoen of afdoen. Het doopformulier is aan de Bijbel toegevoegd door Godzalige mensen die het met nauw contact aan het woord hebben opgesteld. Zij zullen het wel zeker beter geweten hebben dan jou denk ik!

LOL... :lol:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 22:41

Aragorn schreef:
japijo schreef:

LOL... :lol:

HIHI, wat ben jij goed. Het is toch geen toedoen aan de Bijbel zelf. Het is toegevoegd bij de Bijbel

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 01 jun 2004 22:46

HereIam schreef:Pugna,

bedankt voor je reactie.

Helder, we zijn geestelijke kinderen van Abraham. Dat is dus iets anders, dan dat wij Joden zijn!

Shalom

Dit wordt zo een kinderdoop vs volwassendoop discussie, lijkt mij hier of off-topic. Er zijn vast genoeg topics hier die daar over gaan.

Kun je in het vervolg ook de bijbelversen noemen. Kunnen wij sneller vast stellen dat je er naast zit. :mrgreen:

Ben het eens met japijo's reactie op jouw post.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Terug naar “Archief”