Joepie:
Laten we het zo doen:
Aanstaande zondag gaan we naar de kerk. Jij met je man in spijkerbroek, zonder hoed, en als je je hoed op doet , je man in jaquet. Ik in een lange rok, van de markt of Esprit, weet ik nog niet,
met een van mijn 56 hoeden op, en mijn man natuurlijk in een pak met strop! Onderweg naar de kerk kom ik een hoer tegen, die geef ik een euro want ze zijn arm. Jij komt die hoer ook tegen en geeft haar een spijkerbroek, want ze is nog naakt ook. Dan ga jij rechtsaf naar jouw kerk, ik ga linksaf. Vervuld van de discussie over hoeden op het refoweb gaan we verder naar kerk. Je komt jouw kerk binnen, de kerkenraad in spijkerbroek, en groet jouw vriendinnen in spijkerbroek.
Ik kom in mijn kerk waar mijn kerkenraad in zwart pak zit, en groet mijn vriendinnen in lange rokken. Dan slaan we de bijbel open. De preek gaat vanmorgen over naastenliefde. oei, denk jij, en oei denk ik. Wat zitten we eigelijk te zeuren over hoeden en kleding?
Jouw dominee zegt: Kent u God al? Is Hij het belangrijkste in uw leven?
Mijn dominee zegt: Bent u al bekeerd tot God, is Hij het belangrijkste in uw leven? Dan zegt jouw dominee: Hebt u uw naaste lief? en dan zegt mijn dominee: hebt u uw naaste lief? oeioei, denken we weer.
Vervuld van gedachten lopen we weer naar huis. De hoer zit lekker in jouw warme spijkerbroek van mijn euro een gevulde koek te eten. Dan komen we thuis, we starten meteen de computer op, gaan naar favorieten, refoweb, religie, topic hoeden.
En wat schrijven we dan? Ik dit: Joepie wat lopen we toch te zeuren over hoeden en kleding. Wat maakt het eigenlijk uit? Jij gaat op jouw manier naar de kerk, en ik op mijn manier. Dat we God leren kennen is toch veel belangrijker? Laten we elkaar in onze waarde laten. En de dominee zei ook nog: hebt uw naaste lief als uzelven, dus Joepie, ik hou van je. Of je nu wel of geen hoed ophebt.