Kunnen gelovigen 'afvallen'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Kunnen gelovigen 'afvallen'?

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 19:26

Ik kom in refo-kringen nog wel eens de gedachte tegen dat ware gelovigen hun geloof niet meer zouden kunnen afvallen (bijv. omdat God dat niet zal toelaten)

Wie is het hiermee eens/oneens en waarom?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 19:30

hun geloof wel...

maar waar jij niet meer vertrouwt op God, vertrouwt God jou nog wel!
Waar jij je beloftes niet nakomt, komt God zijn belofte nog wel na!

btw: niet een excuus!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 19:42

hijwel schreef:hun geloof wel...

okay,
ik zal even een concreet voorbeeld geven: Iemand is zijn hele leven oprecht (d.w.z waar) christen geweest, totdat hij later ontrouw wordt aan God, niet meer in de waarheid van de Bijbel gelooft en alles laat sloffen.
Is die persoon vanaf dat moment geen christen meer of is hij het nooit geweest?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

<Floris>
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor <Floris> » 31 mei 2004 19:51

Ware gelovigen kunnen wel vaak het gevoel hebben dat ze hun geloof kwijt zijn. Aanvechtingen zijn zelfs een kenmerk van waar geloof. Maar ware gelovingen zullen ook telkens weer ervaren dat God hun te hulp komt om in het geloof staande te blijven. Ware gelovigen kunnen hun geloof nooit definitief kwijt raken. Lees ook hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels. Daar staat het duidelijk uitgelegd. Bijvoorbeeld in art. 11:

"Intussen getuigd de schrift dat de gelovigen in dit leven tegen allerlei zondige twijfel te strijden hebben en in zware aanvechting dit volle geloofsvertrouwen en deze zekerheid van de volharding niet altijd voelen. Maar God, de Vader van alle vertroosting, laat hen niet boven vermogen verzocht worden, want Hij zal met de verzoeking ook voor de uikomst zorgen en Hij maakt door de Heilige Geest hen weer zeker vand e volharding."

Het is dan ook zo dat de hele leer van de uitverkiezing eigenlijk meer één doel heeft: de troost dat je geloof je gegeven is en het daarom niet van jou afhangt of je wel of niet blijft geloven.

<Floris>
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor <Floris> » 31 mei 2004 19:55

Tabitha schreef:

okay,
ik zal even een concreet voorbeeld geven: Iemand is zijn hele leven oprecht (d.w.z waar) christen geweest, totdat hij later ontrouw wordt aan God, niet meer in de waarheid van de Bijbel gelooft en alles laat sloffen.

2 mogelijkheden:

1: zijn geloof was echt. Dan zal hij weer tot inkeer komen en is zijn afval een voorbijgaande periode van beproeving en aanvechting.
2: zijn geloof was niet echt. Maar ook dan is het altijd nog mogelijk dat hij in de toekomst alsnog het ware geloof vindt.

Kortom: het heeft als toeschouwer niet zoveel zin om te speculeren of iemands geloof echt was of niet. Je kunt niet als God in iemands hart kijken.

Wat betreft de verschillende vormen van geloof (echt of niet echt): lees de gelijkenis van de zaaier.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mei 2004 20:09

Tabitha schreef:

okay,

God zegt: ik zal niet verlaten het werk wat mijn hand begon
Paulus zegt: Hij die een goed werk in mij begonnen is, zal het voltooien tot op de dag van Christus Jezus.

De keuze om God te dienen is een diep verlangen dat God je geeft, een verlangen dat Hij zelf heeft gewerkt. Dat verlangen kan wegebben door de duivel weer vat op je krijgt. Maar als God eigenaar is van jou hart dan wordt de duivel daar geen eigenaar meer van.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 31 mei 2004 21:45

conclusie uit Floris/Hijwels betoog: Gelovigen kunnen wel tijdelijk van God verwijderd raken, maar niet definitief, omdat God het werk in hen niet stopt.

Ik meen dat er in Jakobus (zal even gaan opzoeken) iets staat over mensen die hun geloof 'afvallen' en God niet meer dienen.
Is dat niet in strijd met jullie visie?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 01 jun 2004 08:15

Ik denk dat dat mensen zijn die een historisch geloof bezaten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:23

Tabitha schreef:conclusie uit Floris/Hijwels betoog: Gelovigen kunnen wel tijdelijk van God verwijderd raken, maar niet definitief, omdat God het werk in hen niet stopt.

Ik meen dat er in Jakobus (zal even gaan opzoeken) iets staat over mensen die hun geloof 'afvallen' en God niet meer dienen.
Is dat niet in strijd met jullie visie?

Ik vind dit ook een erg moeilijk punt. Want je kunt zeggen: God haalt Zijn kinderen weer terug, maar wat als je tussendoor doodgaat? En kun je bijv. atheistisch worden als je geloofd hebt? Een kleine periode kun je dat wel zijn denk ik, maar als het langdurig en totaal is heb ik er ook weer moeite mee om te bedenken dat zo iemand kind van God is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 10:38

Hoe diep was Petrus gevallen met de verloochening dat hij Jezus niet kende? Jezus zocht hem toch ook weer op.
En David na zijn zonde met Batseba, God heeft hem toen niet laten vallen.
Iemand die Jezus kent als zijn Verlosser kan onmogelijk verloren gaan. Anders zou Jezus Verlossings werk toch niet volmaakt zijn geweest en had Hij ook niet kunnen zeggen het is volbracht.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 10:41

Dat ben ik wel met je eens Yael, maar zijn er situaties waarin je de conclusie kunt trekken dat het nooit een echt kind van God geweest is?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 10:52

Judas denk ik, leek allemaal heel mooi maar uiteindelijk was hij diegene die Jezus veraadde.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jun 2004 10:52

*is ook eens met Yael*

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 16:17

Yael schreef:Hoe diep was Petrus gevallen met de verloochening dat hij Jezus niet kende? Jezus zocht hem toch ook weer op.
En David na zijn zonde met Batseba, God heeft hem toen niet laten vallen.
Iemand die Jezus kent als zijn Verlosser kan onmogelijk verloren gaan. Anders zou Jezus Verlossings werk toch niet volmaakt zijn geweest en had Hij ook niet kunnen zeggen het is volbracht.

En als Petrus nou eens niet weer wat teruggekeerd tot God en hij later niet meer geloofde dat Jezus de messias was, was hij die tijd daarvoor dan geen echt christen.
Dit is misschien een beetje een stom voorbeeld, maar er zijn mensen die vroeger serieuze, oprechte christenen waren en daar later van afgestapt zijn en ook niet meer teruggekeerd zijn. Waren dat dan geen echte gelovigen? Is dat op de Bijbel te gronden?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2004 16:27

[

1.En als Petrus nou eens niet weer wat teruggekeerd tot God en hij later niet meer geloofde dat Jezus de messias was, was hij die tijd daarvoor dan geen echt christen.
2.Dit is misschien een beetje een stom voorbeeld, maar er zijn mensen die vroeger serieuze, oprechte christenen waren en daar later van afgestapt zijn en ook niet meer teruggekeerd zijn. Waren dat dan geen echte gelovigen? Is dat op de Bijbel te gronden?[/quote]

1.Jezus zocht Petrus op :wink: en Petrus bleef geloven dat Jezus de Messias was. En Petrus was toch echt een echte gelovige.
Lees zelf de Bijbel maar.

2. Zie bv. 2 Tim. 3 vrs 5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.
en Hebreen 3 vrs 7 tot 19 + Hebr. 4 vrs 1 tot 13.
En Hebr. 6 vrs 4 tot 6. Want het is onmogelijk dengenen die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben en des Heiligen Geestes deelachtig geweest zijn, en gesmaakt hebben het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw en afvallig worden die zeg ik wederom te vernieuwen tot bekering als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.
Denk hierbij bv. aan Saul.

Terug naar “Archief”