Wat is de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 08:25

japijo schreef:Ja, en wie zou die boze geest gods toch zijn?

goeie vraag!

ik weet het echt niet!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 29 mei 2004 17:18

hijwel schreef:

goeie vraag!

ik weet het echt niet!

Als je in de kanttekeningen kijkt zie je dat dat de duivel is die door Gods toelating aan het werk ging in Saul

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 mei 2004 17:38

japijo schreef:
hijwel schreef:

goeie vraag!

ik weet het echt niet!

Als je in de kanttekeningen kijkt zie je dat dat de duivel is die door Gods toelating aan het werk ging in Saul

ik denk dat ik voor de verandering de kanttekenaren maar een keer ga geloven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 mei 2004 17:56

hijwel schreef:
surfer schreef:Wat/wie is de duivel?

De duivel is volgens mij een door mensen bedachte figurant. Een uitstekende zondebok voor de dingen die je zelf verkeerd doet.

Volgens gelovigen vermaakt hij zich al kennelijk ??duizenden jaren met mensen op het slechte pad te brengen. Zou dat niet een keer gaan vervelen? Zeker voor iemand die erg intelligent moet zijn, de duivel is volgens de bijbel de tweede machtigste entiteit in het heelal na God.

Nu ben ik een mens, en weet dus veel minder, en ik kan me al niet voorstellen dat ik enig vermaak zou kunnen vinden in het opzettelijk misleiden van anderen.

De vraag is of de duivel het fenomeen ''verveling'' kent, ik denk dat dat iets menselijks is omdat wij is tijdsbestek denken en leven. Ik denk dat er meer aan de hand is dan een saddistisch geestachtig iets die zich wild verveelt en daarom mensjes gaat pesten. Waarschijnlijk gaat het de duivel niet eens om de mens, die intresseren hem geen bal, ik denk dat het de duivel om God gaat. Ik denk dat het waar is dat er een grote strijd gaande is tussen Goed/God en Kwaad/Duivel, waar wij amper benul van hebben, in een andere dimensie ofzo. Zoals Hijwel al zij, boze machten veroorzaken niet alleen slechtheid in de mens, dus indirect aanwezig, je kan ze ook direct ervaren, vraag dat maar aan iemand die zich met geesten heeft beziggehouden. Het kwaad als reeele, voelbare, zichtbare, aanwezige macht is er zeker wel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jun 2004 13:27

Invincible schreef::roll:

K*Z*..?
kWeet niet of dat een goede bewoording is eigenlijk.

En G.d heeft naar mijn weten nooit een K*Z* gemaakt. G.d heeft een Morgenster geschapen/gemaakt, geen duivel.

Van oorsprong was deze engel best een schatje ja. Jammer dat God wel al wist dat hij zou vallen en verworden tot Satan (= kl**tz*k, of vind jij Satan ook een schatje?)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 jun 2004 16:41

surfer schreef:Een uitstekende zondebok voor de dingen die je zelf verkeerd doet.

Dat is onchristelijk. Iedereen is zelf verantwoordelijk.

surfer schreef:Volgens gelovigen vermaakt hij zich al kennelijk ??duizenden jaren met mensen op het slechte pad te brengen. Zou dat niet een keer gaan vervelen? Zeker voor iemand die erg intelligent moet zijn, de duivel is volgens de bijbel de tweede machtigste entiteit in het heelal na God.

Precies. Satan doet het niet om het pesten, hij probeert een eigen wereld te scheppen. Een wereld waarin hij de machtigste is.
Dat houdt in dat hij vooral de christenen en het ware geloof en vertrouwen op G.d uit de weg wil hebben. Het gaat dus niet om al het slechte wat hij teweeg brengt, het gaat om eigen-macht. Slechtheid en misleiding zijn middelen.
Hij begon zijn 'onafhankelijkheid' met 5x 'Ik zal' (Jes 14:13+14) en daar is hij nu mee bezig.

surfer schreef:Nu ben ik een mens, en weet dus veel minder, en ik kan me al niet voorstellen dat ik enig vermaak zou kunnen vinden in het opzettelijk misleiden van anderen.

Ik denk dat ieder mens dat wel heeft. Ik wel. Van nature.
..

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 03 jun 2004 16:50

kurtyo schreef:
Invincible schreef::roll:

K*Z*..?
kWeet niet of dat een goede bewoording is eigenlijk.

En G.d heeft naar mijn weten nooit een K*Z* gemaakt. G.d heeft een Morgenster geschapen/gemaakt, geen duivel.

Van oorsprong was deze engel best een schatje ja.

Okay dan. En zo heeft G.d hem geschapen.

kurtyo schreef:Jammer dat God wel al wist dat hij zou vallen en verworden tot Satan (= kl**tz*k, of vind jij Satan ook een schatje?)

Judas:
    9 Maar Michaël, de archangel, toen hij met den duivel twistte, en handelde van het lichaam van Mozes, durfde geen oordeel van lastering tegen hem voortbrengen, maar zeide: De Heere bestraffe u!
Wie ben ik dan om het wel te doen?
..

Terug naar “Archief”