Het was in 1994 toen ik voor het eerst hoorde dat bijna alle kerken leren dat de mens van eeuwigheid gerechtvaardigd is. Ik was toen GGN en kaarte mijn probleem aan bij de kerkenraad. Ik zei dat ik geconstateerd had dat Comrie de Rechtv. van Eeuw. leerde en dat á Brakel er juist heel fel tegen gekant is. Dit werd ontkent. Ik had het verkeerd begrepen. En kreeg het advies om me met zulke hoogverheven dogma's niet bezig te houden. Back to the doctrines of the RK church......
Toch maakte dat me nog veel nieuwsgieriger. Ik ging meer onderzoeken. Ik nodigde de kerkenraad uit. Ze kwamen. Ik kreeg ernstige bestraffingen en werd beschuldigd, dat als ik niet in de Rvan E geloofde, ik ook de uitverkiezing loochende. Want zo zeiden ze deze zaken zijn zeer met elkaar verweven. Enfin, heel Comrie's theologie werd naar boven gehaald. Een diaken brulde mij toe:"Ik ben een echte Comriaan". Toen ik zei dat hem dat weinig zou helpen om zalig te worden, en dat ik aan dergelijke uitspraken weinig waarde hechtte, werd zijn zwarte jas echt bijna te klein....
Ze gingen ver. En zeiden mij dat de besluiten van verkiezing en Rechtvaardigmaking (in de eeuwigheid dus) hetzelfde waren. Nu had ik behoorlijk onderzoek gedaan, en pakte de Acta van de Synode 1618/1619. Ik zei dat ik wat voor wilde lezen. Daar kreeg ik toestemming voor. Héhé....
Bladzijde 672 zegt:
"De besluiten der verkiezing en der rechtvaardigmaking, zijn eenvormig en gelijkmatig".
Je zag de gezichten opklaren, ze dachten'" Gewonnen". Maar ik zei weet je wat daar boven staat?
"ONSCHRIFTMATIGE STELLING"En er onder staat:
"DEZE STELLING IS VALSCH".Nooit heb ik twee ambtsdragers zo boos zien worden. Maar ja kon ik het helpen. 'Dus', zei Bookman, 'zijn jullie Remonstrants'!
Het Contra Remonstrantse antwoord luidt als volgt:
1. Wij zijn verkoren van eeuwigheid, maar wij worden gerechtvaardigd in der tijd;2. Door het geloof worden wij gerechtvaardigd, maar wij worden niet door het geloof verkoren.3. Allen die waarlijk gerechtvaardigd zijn, die zijn inderdaad verkoren, maar niet allen, die waarlijk verkoren zijn, zijn nu inderdaad gerechtvaardigd, maar zullen te zijner tijd gerechtvaardigd worden.
Ik werd geadviseerd deze leer op te geven. Er werd gezegd dat mijn pad in de hel zou eindigen.....
Niet dat ik daar van onder de indruk was. We hadden net een zoontje, er werd gezegd dat dat weggenomen zou worden! De Heere is Getuige!
Hoe ik het gekund heb weet ik niet, ja alleen door genade en bewaring denk ik, maar ik heb ze laten begaan. Later dacht ik weleens, ik had het hele spul bij kop en kont moeten pakken en buitengooien, ONTVANG ZE NIET IN UW HUIS, maar ja ze zaten eral....
U begrijpt dat ik me niet onde censuur heb laten zetten. Daar heb ik niet op gewacht. Ik heb bedankt. UIteraard is er meer gebeurd en gesproken, maar ik kan dat niet weergeven. Hun woorden stichten niet. Later hebben ze het via mijn toenmalige baas gespeeld dat hij mij ontsloeg. En dankzij de GGN had Bookman geen werk meer. Ook hier weet de Heere vanaf. Hij zal het zien en zoeken...
Nog vragen? Stel ze gerust. Spaar me de opmerkingen, van niet kunnen geloven, en dat het niet waar is. Want psychisch heeft me dit gekrenkt, en kapot gemaakt.
Ja, er wordt mij vaak botheid verweten, maar nu is het dan bekend hoe het komt dat ik af en dan een beetje bot naar de GGN reageer. Ik mag niet al die gemeenten over één kam scheren. ik weet het, mijn excuses hiervoor.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47