Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2004 12:38

en hoe weet je dan dat je die roeping hebt?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 13:10

trijntjejohanna schreef:en dat doet dus maar 1 van die 17????

zelfs dat is niet zo.. voordat ze bij het curatorium komen zijn ze eerst bij de kerkraad geweest, die eerst beoordeeld of ze door mogen naar het curatorium.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 14:05

Hm, ik vind dit maar raar eigenlijk. Ook erg typisch/typerend dat degene die wel aangenomen wordt uit de ogg komt.

Ze zullen wel willen voorkomen dat ze er weer zo'n Harinck doorheen laten slippen ofzo.. :roll:

Maar die kerkenraden zijn dus allemaal maar een beetje achterlijk zeker, dat ze zoveel 'foute' doorgestuurd hebben? :?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 27 mei 2004 14:37

hijwel schreef:
trijntjejohanna schreef:en dat doet dus maar 1 van die 17????

zelfs dat is niet zo.. voordat ze bij het curatorium komen zijn ze eerst bij de kerkraad geweest, die eerst beoordeeld of ze door mogen naar het curatorium.

Of met andere woorden, de gemiddelde 'aankomend student' heeft er jaren van voorbereiding opzitten. Heeft er heel veel voor op zij gezet. Voordat hij zijn eigen kerkenraad bereidt heeft gevonden hem aan te bevelen is er al heel wat water door de Rijn gestroomd.... en heel wat studie verricht. En als je hier door heen bent en dan door het curatorium moet en dan afgewezen wordt heb je je knollen wel op, kan ik me zo voorstellen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 14:41

Wat een vreemd gedrag zeg. Kun je er zeventien krijgen. pik je er maar een uit. Vreemd!!! De rest had dus of geen roeping of leefde niet met God?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 14:47

japijo schreef:Wat een vreemd gedrag zeg. Kun je er zeventien krijgen. pik je er maar een uit. Vreemd!!! De rest had dus of geen roeping of leefde niet met God?

Of preekte niet in het straatje van Moerkerken.. :shock:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 27 mei 2004 14:48

Aragorn schreef:
japijo schreef:Wat een vreemd gedrag zeg. Kun je er zeventien krijgen. pik je er maar een uit. Vreemd!!! De rest had dus of geen roeping of leefde niet met God?

Of preekte niet in het straatje van Moerkerken.. :shock:

Of ze waren slimmer als hem!!!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 15:20

Er is dus veel boosheid bij de jongeren over dit hele gebeuren. Zo zijn de curatoren er mede debet aan dat de jeugd de kerk verlaat. Jammer.
En idd, bidden helpt hier niet voor. Ze gaan hun eigen gang. Maar zolang er op een Synode niet tegen dat curatoriumgebeuren geageerd wordt, zal er niets veranderen. :x
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 mei 2004 15:24

ik denk dat je te ver doordraaft door te zeggen dat de jeugd de kerk verlaat omdat het curatorium mensen weigert tot het ambt van dominee. het heeft andere redenen denk ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 15:28

johannes1 schreef:ik denk dat je te ver doordraaft door te zeggen dat de jeugd de kerk verlaat omdat het curatorium mensen weigert tot het ambt van dominee. het heeft andere redenen denk ik.

Het is een samenspel van factoren natuurlijk. En dit kan er wel aan bijdragen, want je zaait onbegrip en wekt het vermoeden van willekeur op deze manier. Al werd er alleen maar een motivatie van de keuze gegeven...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 mei 2004 15:30

Al werd er alleen maar een motivatie van de keuze gegeven

stel jij bent die candidaat en men moet motiveren in het openbaar waarom jij geen dominee kan worden. zou jij daar blij mee zijn?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mei 2004 15:35

johannes1 schreef:
Al werd er alleen maar een motivatie van de keuze gegeven

stel jij bent die candidaat en men moet motiveren in het openbaar waarom jij geen dominee kan worden. zou jij daar blij mee zijn?

Ja, want ik zou het niet met de keuze eens zijn. En dan kan iedereen het zien als het nergens op slaat.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 mei 2004 15:36

maar als het nu wel gegronde redenen zijn? wordt het dan niet anders

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 15:52

johannes1 schreef:ik denk dat je te ver doordraaft door te zeggen dat de jeugd de kerk verlaat omdat het curatorium mensen weigert tot het ambt van dominee. het heeft andere redenen denk ik.

ik denk en weet zeker van niet :roll:

als ik niks meer aan dat curatorium kan doen. Dan zit er voor mij maar 1 ding op, en dat is de kerk verlaten.
Nu voel ik me geroepen om mijn gemeente op te bouwen, om samen in gesprek te gaan, om samen te bidden, te zingen enz.
Maar als we samen elke zondag naar de kerk gaan om daar te luisteren naar wat God tegen ons te zeggen heeft, moet er wel iemand Zijn die Gods Woorden brengt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2004 15:52

Ik heb gebeden tot God, en velen met mij. God heeft ons gehoord, en heeft ons ook willen verhoren. Maar God kon ons niet verhoren, omdat de duivel zo sterk in de curatoren werkt. de duivel is de enige die wil dat onze gemeente naar de kalote gaat! Hij zoekt daarvoor de meest sluwe wijze uit! Hij laat ons denken dat het Gods wil is dat er maar 1 wordt toegelaten. Nou ik geloof er niks van! God is zo niet!

:cry:

Sorry, ik moet ook even mijn emoties kwijt :cry:

Is zulke taal van God of van de duivel? :?:

Terug naar “Archief”