Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 dec 2002 02:06

Ik denk dat wanneer iemand zelfmoord pleegt de kans bijzonder klein is at hij zalig mag worden, maar da's mijn bescheiden mening...

joepie

Berichtdoor joepie » 14 dec 2002 10:55

Ik denk dat iemand die te hard rijd en dan een ander dood niet veel kans maakt......
Ik vind dat we hier op deze site niet op Gods plaats moeten gaan willen staan. Laten we ons maar zorgen maken over hoe we zelf zalig worden, en over de ander dan maar zwijgen.
Gelukkig hoeven wij daar niet over te beslissen.

groetjes.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 14 dec 2002 11:39

Joepie,

Ik ben het roerend met je eens. Laten we zelf het Koninkrijk van God zoeken.
Het geloof is een persoonelijke zaak.

Maar hebben we te doen met een rechtvaardig God en in de bijbel is God wel heel duidelijk dat de zonde gestraft moet worden. Dat kan alleen als we een Borg voor onze ziel hebben. Dan is alle zonde ons vergeven.
Maar zonde moet nog wel bij de naam genoemd kunnen worden en in de bijbel staan wel duidelijke voorbeelden dat zonde niet ongestraft kan blijven.

Laten we voor ons zelf de ernst van de zonde inzien en niet voor een ander.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 dec 2002 13:25

Joepie kletst weer uit haar nek over het te hard rijden, dat gaat echt nergens over!

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 14 dec 2002 15:22

Vindt ik ook, ik dacht dat het over zelfmoord ging, en niet erover als je iemand anders dood....... Dus laten we het daar maar bij houden.....................
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 14 dec 2002 17:25

'gij zult niet doodslaan'

(lijkt me duidelijk)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 14 dec 2002 19:18

aks je onbenullig hard rijd is dat ook een poging tot zelfmoord dus helemaal nog niet zo gek van joepie

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 14 dec 2002 20:42

Ik denk dat het niet aan ons is om hierover te oordelen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 14 dec 2002 23:14

Tis soms best wel pijnlijk dat tegen mensen die serieus een zelfmoord poging doen omdat ze echt neit meer tegen de problemen kunnen, gezegd wordt, als je zelfmoord pleeg kom je voor eeuwig in de ellende.

En dat wordt gezegd! Door mensen die normaal een blijde boodschap brengen.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 14 dec 2002 23:55

Wat dit onderwerp betreft vind ik het erg moeilijk te oordelen.
En gelukkig hoef ik, hoeven wij, dat niet te doen.
Ik was eens in een begravenisdienst van iemand die zelfmoord had gepleegd. Daar werd wel gezegd dat men geloofde dat hij in de hemel is.

Een paar jaar geleden las ik een artikel over de zus van iemand die zelfmoord had gepleegd. Die geloofde dat haar zusje in de hemel zou zijn. Dat God zegt: " Ik heb je nog niet thuisgeroepen mijn kind, maar je bent van harte welkom!".

Ik weet het zelf niet en vind het heel moeilijk.
Mensen die zelfmoord plegen doen dat natuurlijk niet zomaar. Ze kunnen het heel moeilijk hebben. En vaak hebben ze geen mensen om zich heen met wie ze kunnen praten.

:!: :!: Nu kunnen we op het forum eeuwig gaan discussieren, maar gebruik je tijd eens om eenzame leeftijdsgenoten op te zoeken. Maak een complimentjes, dat doet iedereen goed. :!: :!:

Verder kun je zeker tegen mensen die net iemand zijn verloren door zelfmoord NIET zeggen dat hun geliefde in de hel is.
Beloven dat hij/zij in hemel is kan je ook niet.
Zeg dat je ervoor zult bidden, en probeer diegene ervan te weerhouden hetzelfde te doen!

joepie schreef: Ik vind dat we hier op deze site niet op Gods plaats moeten gaan willen staan. Laten we ons maar zorgen maken over hoe we zelf zalig worden, en over de ander dan maar zwijgen.
Gelukkig hoeven wij daar niet over te beslissen.

Idd Joepie, daar heb je helemaal gelijk in!

Gr. HM
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 16 dec 2002 07:37

JonaGOLD schreef:'gij zult niet doodslaan'

(lijkt me duidelijk)

Staat inderdaad in de Bijbel, maar zoals jij het nu gebruikt, lijkt het erop dat je ook niet in de hemel kan komen als je iemand anders hebt doodgeslagen....... Of trek ik nu een verkeerde conclusie?????????

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 08:54

Waarom ik dat voorbeeld gaf, was om aan te geven dat iedereen wel weer iets anders kan verzinnen waarom het wel erg moeilijk wordt om zalig te worden.
CC vind dat als je zelfmoord hebt gepleegd, en ik zou het kunnen vinden als..... zoals ik al zei, en weer iemand anders als...
Maar het gaat gelukkig niet om ons . God is degene die dat bepaald, want anders zou het een rotzooitje worden. Hij kent het hart, ook van de zelfmoord pleger, en wij niet.
En ik ben het ermee eens dat als je iemand vermoord, dus zondigt tegen het zesde gebod dat hetzelfde is als zelfmoord. Al doe je bij zelfmoord het jezelf aan en bij moord neem je het leven van een ander.

En aangezien Christus voor al onze zonden gestorven is.........
Kunnen wij bij hem alleen maar vergeving krijgen.

Als je zelfmoord pleegd dan ben je niet bij je volle verstand. Niemand doet zichzelf moedwillig iets aan. Dan heb je op zijn minst een depressie.
En als je zegt dat als je maar goed geloofd dat je dan geen zelfmoord pleegd, dan zeg je dus eigenlijk ook dat als je maar goed geloofd je geen depressie zult krijgen?

Laten we ophouden om voor God te willen spelen en ons echt bezighouden met de dingen die van belang zijn voor onszelf.
Hij als enige Rechter mag over de ander oordelen of die al dan niet zalig zal worden.

Tresice
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tresice » 16 dec 2002 11:01

joepie schreef:.... lap tekst

amen!
check m'n laatste progressive track: Igeace - Tegerics (mp3)

jeannet

Berichtdoor jeannet » 16 dec 2002 16:26

ik vind het wel goed om eens over deze dingen na te denken.
mensen oordelen altijd zo snel.
maar ik geloof wel dat zo iemand in de hemel kan komen.
als hij/zij wel een zelfmoordpoging had gedaan en het lukte niet,
zou hij/zij toch ook nog bekeert kunnen worden.

er is maar een zonde die niet vergeven kan worden: de zonde
tegen de Heilige Geest. ik geloof niet dat bij zelfmoord deze zonde hoort

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 16 dec 2002 17:06

Ik geloof ook wel dat je dan in de hemel kan komen..... Als je weet hoe machtig God is.... Hij is in staat om alles te doen......, waarom dan niet om je zonden te vergeven????????? Hij kan immers alles, ook jou vergeven dat je zelfmoord gepleegd hebt.....

Terug naar “Archief”