Het Curatorium van de gereformeerde gemeenten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 27 mei 2004 09:17

Eerst theologie studeren. Dan examen om te mogen preken als student, dan kandidaadsexamen, door met preken en kans op beroep van een gemeente, dan classisexamen, dan dus predikant. Binnen de GG zal het iets anders zijn gok ik.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2004 09:23

dus als ik het dan goed begrijp is er maar 1 student aangenomen om te beginnen met de studie!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 27 mei 2004 09:24

trijntjejohanna schreef:dus als ik het dan goed begrijp is er maar 1 student aangenomen om te beginnen met de studie!

Idd, bij de GerGem is er 1 aangenomen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 mei 2004 09:27

Hmz, je hebt toch eerst je theologiestudie en daarna nog een jaar predikantenopleiding?
Ik weet van iemand die aan de VU studeert (derdejaars) dat ze een paar gesprekken had en dan gingen ze haar adviseren of ze geschikt is. Maar ik weet niet of dat een bindend advies is. Maar als zij predikant wordt, wordt ze dat ook niet in de kerk waar ze nu lid van is, omdat ze daar geen vrouwelijke predikanten willen. Een kerkgenootschap is ook niet iets waar je perse je hele leven aan vast zit en al helemaal niet als je daar alleen maar zit omdat je ouders er lid van zijn. Maar dat is weer een andere discussie ;)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 09:47

Absurd dat is het! 1 student. Van een predikant weet ik dat er gemiddeld zo'n 15 á 20 aanmeldingen zijn. Het weinig studenten aannemen is alleen bedoeld om te kunnen pronken met onze kleinheid. Afschaffen dat curatorium . Drs I.A. Kole had vorig jaar een schitterned idee. Stel een soort propadeuse jaar in. Dan kun je altijd zien wie er geschikt zijn. Bij de discipelen was geen curatorium. Bij onze oudavders ook niet. Hun eerste beroep was het teken van hun roeping. Curatorium is een onbijbelse instelling. En moet je nog eens letten op wie er aangenomen worden. Heel vaak is het zo dat ze komen uit een plaats waar één van de curatoren woont............... :x
In Canada waren dit jaar niet eens aanmeldingen. Dat is een logisch gevolg. Volwassen mensen zijn gek om zich 3 á 4 keer te melden. Blijven niet aan de gang. Wat dat betreft is het een wonder dat er niet meer wildgroei is van oefenaars, net als vroeger. En dan nog dit. De Kerkenraden die mensen doorsturen met een attest worden ook te pieppiep gezet. Al die brieven de vuilnisbak in. Bekend is trouwens dat wanneer mensen uit Vlissingen, Lelystad. Emmeloord, Terneuzen, en nog enkele linksvanhetmiddenplaatsen bij voorbaat al doorgespoeld worden. :roll:
Ik hoop dat er volgend jaar D.V zich hier ook niemand meldt. Het zijn namelijk niet de leden die wakker moeten worden, maar de heren curatoren.
Overigens, ik ben zelf GG :(
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 09:56

Oke, een hele schare predikanten dan maar..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 27 mei 2004 10:36

Weermannetje zegt:
Oke, een hele schare predikanten dan maar..

Ik weet niet of jij het weet, WM, maar het is de normaalste zaak van de wereld dat een gemeente hoe klein ook, een eigen predikant heeft.
Leesdiensten zijn een puur noodmiddel. Ik zeg niet dat de Heere er niet door werkt, maar het is een noodmiddel.
En die schare, tja dat zou fijn zijn. Elke week een andere. Maar ja er zitten ook weer gevaren aan. Ik heb weleens van een kerkverband gehoord, dat, wanneer het aantal boven de 7 komt, er een scheuring volgt. Ja, in dat opzicht, kun je beter helemaal geen ds meer hebben...... :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:38

Ik weet wel dat leesdiensten puur een middel zijn. Maar ook niet iedereen is geschikt voor dominee.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 27 mei 2004 10:39

Het Weermannetje schreef:Ik weet wel dat leesdiensten puur een middel zijn. Maar ook niet iedereen is geschikt voor dominee.

dat is ook wel zo.. maar ik denk dat er wel meer geschikt zijn dan er nu zijn

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 10:43

Daar kunnen we denk ik niet over oordelen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 27 mei 2004 11:31

Het Weermannetje schreef:Ik weet wel dat leesdiensten puur een middel zijn. Maar ook niet iedereen is geschikt voor dominee.

Je maakt weleens predikanten mee die dat inderdaad illustreren. Maar anderzijds: uit die 17 [hoorde ik vertellen] kandidaten maar één aangenomen? En die andere 16 dan? Allemaal met instemming van hun kerkenraad (die hen beter zal kennen dan de curatoren) naar R'dam getogen - en afgewezen. Terwijl de nood zo hoog is! Het is wel weer een bewijs van de crisissituatie waarin de GG verkeert. Blauwendraad, Van der Zwaag, Harinck, één student toegelaten: allemaal signalen dat er iets mis gaat. Wie merkt het op?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 11:45

'k Snap even niet waarom je die namen noemt... :oops:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 11:58

Christa schreef:Er ligt weer een opdracht voor volgend jaar, dat we de Heere moeten smeken of er nog mensen toegelaten mogen worden op de Theologische School van de GG. Laten we bovendien God danken dat er nog 1 is aangenomen!

BAH!!!!

Ik kan hier echt niet tegen hoor!
laten we bidden of er volgende keer meer aangenomen mogen worden?
Ga toch weg! Nog meer bidden, denk je nou echt dat er niet genoeg gebeden is? Denk je nou echt dat God niet wil dat er meer studenten worden toegelaten? God wil heel graag dat er meer dominees komen in de ger. gem! Maar wat kan God er aan doen dat er een paar mensen aan de hoofd van Zijn gemeente staan die de dienst uitmaken?
God wil echt niet dat de curatoren beslissen op grond van hun eigen belevingen dat er maar een paar mogen worden toegelaten?

Ik heb gebeden tot God, en velen met mij. God heeft ons gehoord, en heeft ons ook willen verhoren. Maar God kon ons niet verhoren, omdat de duivel zo sterk in de curatoren werkt. de duivel is de enige die wil dat onze gemeente naar de kalote gaat! Hij zoekt daarvoor de meest sluwe wijze uit! Hij laat ons denken dat het Gods wil is dat er maar 1 wordt toegelaten. Nou ik geloof er niks van! God is zo niet!
God stelt geen stomme voorwaardes voordat je zijn dienaar mag worden!

Ik ben echt boos op die lui daar (curatoren)! Er moet gewoon wat gaan gebeuren daar i.p.v. dat we volgende keer weer gaan bidden tot God of hij wil werken in deze mensen. God weet wel dat wij willen dat er meer worden toegelaten, maar zolang wij er niks aan doen, gaat er ook niks gebeuren! Dus laat Christus in ons grote werken doen, zodat het vuur van de Heilige Geest rond zal gaan in onze gemeente! En laat Christus in ons de curatoren er van overtuigen dat ze Gods koninkrijk niet op het oog hebben!

sorry crista (maar ik moest dit gewoon ff kwijt)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 27 mei 2004 12:03

Hijwel,

Kijk alsjeblieft uit wat je zegt over de duivel in de curatoren. Jij komt best wel vaak en best wel gemakkelijk met de duivel. Wil je zulk soort opmerkingen niet maken?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2004 12:11

Het Weermannetje schreef:Hijwel,

Kijk alsjeblieft uit wat je zegt over de duivel in de curatoren. Jij komt best wel vaak en best wel gemakkelijk met de duivel. Wil je zulk soort opmerkingen niet maken?

of je wordt geleid door de duivel, of door de Heilige Geest.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”