Zelfmoord en geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 13 dec 2002 15:26

RPGtB schreef:Er staat in de bijbel dat wie zichzelf van het leven beroofd geenszins het konikrijk Gods zal beereven.

Waar staat dat dan??? Heb ik nog nooit gelezen.
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 13 dec 2002 16:23

laat ik de stelling eens een betje aanscherpen

nadat jezes verraden was koos hij er toch zelf voor om te sterfen aan het kruis ?
ik bedoel..... als hij zo een machtige vader had en kontackt kom maken met hem waneer hij dat wilde moet het toch een peule schil zijn geweest om aan zijn terechtstelling te ontkomen

volgens mij loopt hij daar op het randtje tussen vermoord en zelfmoord

maar een paar daagjes later herrijst hij uit de dood
om later voledig uit eigen keus terug te keren naar de hemel.....

dat is volgens mij over het randtje heen en is meer zelfmoord

dus dat toont aan dat iemand die bewust voor de dood kiest boven het leven hier op aarde dus wel degelijk in de hemel kan komen

of zit ik er naast ?
leaver dea as slaaf

Tresice
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tresice » 13 dec 2002 16:41

is zelfmoord geen zonde?

en is Jezus niet voor onze zonde gestorven? als iemand die zelfmoord pleegt dat geaccepteerd heeft dan denk ik dat diegene toch wel in de hemel komt
check m'n laatste progressive track: Igeace - Tegerics (mp3)

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2002 16:59

Wat die George Macdonald schrijft daar ben ik het niet mee eens.
Judas zag zijn kwaad wel in, maar hij vluchtte er niet mee tot Jezus en je leest ook niet dat hij zoals Petrus bittere tranen van berouw huilde.
Hij nam een wanhoopsbeslissing.
En wat je zegt over als Christus bij hem geweest was dat het dan ander gelopen zou zijn, dat is waar.
Maar dan had Judas de toevlucht tot Jezus moeten nemen en hij keerde zich juist van hem af. En daaruit kun je toch wel afleiden dat hij geen kind van God was, want dan had God hem vastgehouden en was Judas ondanks zijn zonden of juist door het grote verdriet over zijn zijn zonden tot de Heere gevlucht.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:05

Judas zag zijn kwaad wel in, maar hij vluchtte er niet mee tot Jezus en je leest ook niet dat hij zoals Petrus bittere tranen van berouw huilde.
nee, dat kon hij ook niet want Jezus werd op dat moment vastgehouden. En hij had wel degelijk berouw + het geld waar hij heel zijn leven zo dol op geweest was (zijn afgod), gooide hij van zich af.

Maar dan had Judas de toevlucht tot Jezus moeten nemen en hij keerde zich juist van hem af
Nadat hij zich van hem afgekeerd was, kwam hij tot zelfontdekking. Het verraad van Jezus was daarvoor nodig, zou je kunnen zeggen. Ga ook eens na, wat een overwinning voor God dit zou zijn!

want dan had God hem vastgehouden en was Judas ondanks zijn zonden of juist door het grote verdriet over zijn zijn zonden tot de Heere gevlucht
zoals gezegd, dat kon hij niet. Trouwens, alle discipelen waren in verwarring en wisten niet wat hen overkwam. Petrus is inderdaad wel vastgehouden door God.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2002 17:14

Kon Judas niet tot de Heere vluchten??????? En waarom niet, Petrus deed dat toch ook.
En hoe moeten wij dan tot de Heere vluchten, nu Hij niet meer lijfelijk onder ons is.
Wij nemen toch ook in het gebed de toevlucht tot de Heere.
En daarvan lezen we niets bij Judas. Hij keerde niet terug tot God.
Dat hij berouw had is wel duidelijk, maar berouw hebben over de zonde maakt je niet zalig.
Alleen Jezus kan je zaligmaken!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:23

Kon Judas niet tot de Heere vluchten??????? En waarom niet, Petrus deed dat toch ook.
waar staat dat dan? Dan toch pas na de opstanding. Petrus verkeerde echter ook in de gezegende positie dat zijn verlochening door Christus voorzegd was, met daarbij de troost:' Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophouden zal'.

Wij nemen toch ook in het gebed de toevlucht tot de Heere.
En daarvan lezen we niets bij Judas. Hij keerde niet terug tot God.
nee, uiteraard. Zelfs de discipelen wisten eigenlijk niet wie Christus precies was. En Judas had helemaal drie jaar lang met zijn ogen dichtgelopen. Hoe kon hij tot God naderen en vragen om vergeving?

Dat hij berouw had is wel duidelijk, maar berouw hebben over de zonde maakt je niet zalig.
Niet als je geen zicht op Christus hebt, idd. Maar vergeet niet, met oprecht berouw is de vrijmaking al begonnen.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2002 17:30

surfer: met oprecht berouw is de vrijmaking al begonnen.

Je denkt werkelijk dat als Judas oprecht berouw had dat hij dan vervolgens zich zelf van het leven beroofde?

En als je zegt dat de vrijmaking al begint met oprecht berouw, moet je de Heere Zijn werk wel af laten maken, en niet eigenhandig een eind aan je leven maken.
Dan moet je het van de Heere verwachten en in afhankelijkheid van Hem leven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:41

e denkt werkelijk dat als Judas oprecht berouw had dat hij dan vervolgens zich zelf van het leven beroofde?
ik mag over het berouw van Judas niet oordelen. Maar om het af te schrijven is minstens zo gewaagd als om te zeggen dat het oprecht was. Dus ik weet het niet. Ik weet wel, dat toen ik die opmerkingen van G. McDonald las, daar redelijk blij van werd :)

En als je zegt dat de vrijmaking al begint met oprecht berouw, moet je de Heere Zijn werk wel af laten maken, en niet eigenhandig een eind aan je leven maken.
Dan moet je het van de Heere verwachten en in afhankelijkheid van Hem leven.
Ja, maar nu praat je als gereformeerde met heel veel kennis en achtergrond. Deze dingen wisten de discipelen toen nog niet. En Judas zeker niet, want die maakte zich vooral druk om het bijhouden van de kas.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 dec 2002 18:58

Als ik gewoon antwoord geef op de vraag dan is het : Ja iemand die zelfmoord heeft gepleegt kan in de hemel komen.
Zoals ook iemand die zondigt tegen één van Gods andere geboden in de hemel kan komen. Mits hij/zij dat doet door het offer van Christus aan te nemen. En wie kan in het hart kijken van degene die zelfmoord pleegt?
Wie weet wat hij/zij op het moment van sterven dacht?
God toch alleen. En is hij niet degene die het hart ziet?En die bepaalt wie er in de hemel komt?

En ik ben het in zekere zin met Koss eens. Ook Jezus heeft zelfmoord gepleegt. Voor onze zonde!
Daardoor is er vergeving voor ons. Want door zijn striemen is ons genezing geworden!

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 13 dec 2002 19:06

RPGtB schreef:
Er staat in de bijbel dat wie zichzelf van het leven beroofd geenszins het konikrijk Gods zal beereven.

Waar staat dat dan??? Heb ik nog nooit gelezen.

Hmm.... hou ervan om dingen kernachtig op te schrijven, maar hier ben ik blijkbaar te kernachtig geweest, zo dat het verwarring zaait.

Als ik de bijbel zou hebben geciteerd dan had ik uit mijzelf de passage wel genoemd, en normaal qoute ik het dan ook, dit is dus ook niet het geval.

De verwarring wordt door mijn taalgebruik in de zin wellicht ook wat in de hand gespeeld. Ik heb de worden "zichzelf van het leven beroven" gebruikt i.p.v. "zelfmoord" omwille van wat belangrijke nuance verschillen.

Want bij zelfmoord of zelfdoding, kan er verwarring zijn over de motieven, ik heb zelf al genoemd het voorval op 11-09-2001, en een heel mooi voorbeeld is ook simson. Maar ook weet je bij de meeste "zelfmoorden" vaak niet waarom iemand dat doet, in een vlaag van waanzin?, in het nauw gedreven?

beroven, met geweld ontnemen, zich toe eigenen. Om die nuance gaat het, met dat beroven van het leven bedoel ik hier dus: Zich met geweld om het leven brengen en daarmee zich het recht over leven en dood toe eigenen. Dus niet met enige verzachtende omstandigheden of andere doeleinden, maar pure zelfdoding waarmee men het recht van God om te oordelen ontneemt.

Ik geloof dat de bijbel geen ruimte overlaat voor de mogelijkheid dat de mensen die zich het leven beroofd hebben zalig zijn.

Ik zal in het verschied ervoor zorgen dat zulke verwarring minder snel zal optreden.
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 19:13

maar pure zelfdoding waarmee men het recht van God om te oordelen ontneemt.
ik dacht dat je dan juist veel sneller geoordeeld wordt door God. Toch?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 13 dec 2002 19:31

Ja wat betreft het hiernamaals wel surfer.......
Credo ergo sum

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2002 19:53

surfer ik kom toch nog even bij je terug.

Judas mag dan wel niet zo gereformeerd denken als wij nu.
Maar hij is toevallig wel een van de twaalven die 3 jaar met de Heere is opgetrokken. Over een persoonlijke omgang gesproken.
En niet de gereformeerde leer maakt zalig, maar zo als ik al eerder zei Jezus is Zaligmaker.
M'n dunkt dat Judas dan dicht bij het vuur zat. Ik blijf er bij dat als hij werkelijk een liefdesbetrekking met de Heere had, hij niet zo aan zijn einde gekomen was.
Maar het is waar dat de Heere oordeelt over een mens en niet wij (ook al is iemand door zelfdoding omgekomen).

joepie

Berichtdoor joepie » 13 dec 2002 20:10

Misschien een voorbeeld nemen aan de liefdes relatie die Jezus dus wel met Judas had. Want Hij wist vanaf het begin dat deze hem zou verraden.
En toch heeft hij drie jaren met hem opgetrokken.
Hij gaf hem zelfs de opdracht om te gaan doen wat er gedaan moest worden!
En misschien is het welzo dat Judas juist doordat hij achteraf merkte wat hij gedaan had, iemand om laten brengen voor 30 zilverlingen, waar hij eigenlijk van hield, dat hij die wetenschap niet dragen kon, en daarom zichzelf van het leven beroofde?
Wie zal het zeggen? Maar als wij zondaars die dagelijks niet meer doen dan de geboden van God met voeten treden, vergeving van onze zonden kunnen krijgen, wie zijn wij om te zeggen dan een judas dat niet zou krijgen.

Terug naar “Archief”