Stelling: CU en SGP moeten fuseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 16:17

Tabitha, wat zou eigenlijk het nut zijn van een fusie tussen SGP en CU?

Electoraal succes? Neuh, eerder het tegenovergestelde. Te weinig onderlinge verschillen? Misschien, maar de achterbannen van beide partijen willen geloof ik niet echt bij elkaar horen.

Of iets anders?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 mei 2004 16:19

thespiritisinsideus schreef:nee, ik doe niet denigrerend over de SGP, ik geef hoog op (al blijkt dat nu dus redelijk onterecht te zijn) over de integriteit van de SGP'ers, maar hun idealen zijn absoluut niet de mijne en het verschil tussen CU en SGP zijn op sociaal-economisch vlak, wat toch de belangrijkste politieke dimensie is, levensgroot, niet fuseren dus

=D> eindelijk iemand die het beseft (PS waarom zit je dan bij de SP ipv de CU? of ben je pro-abortus? :wink:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 25 mei 2004 16:23

Aragorn schreef:Tabitha, wat zou eigenlijk het nut zijn van een fusie tussen SGP en CU?

Electoraal succes? Neuh, eerder het tegenovergestelde. Te weinig onderlinge verschillen? Misschien, maar de achterbannen van beide partijen willen geloof ik niet echt bij elkaar horen.

Of iets anders?

Het nut:
1. Je werkt als broeders en zusters (als de SGP tenminste dat vrouwenstandpunt verandert) met elkaar samen i.p.v dat je je als 2 ortodoxe christelijke partijen gaat profileren als tegenovergesteld aan de ander.
2. De SGP/CU lieden zijn minder zwaar belast. Die kereltjes bij de SGP hebben het nu super druk en bij de CU waarschijnlijk ook.
3. Je kunt als een sterkere eenheid opereren, doordat je groter bent.

Overigens heb ik niet gezegd dat de CU en de SGP moeten fuseren, maar heb ik alleen de stelling verdedigd, omdat bijna iedereen tegen was.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 11:38

Aha, want je kunt ook gewoon beweren dat die doelstellingen van jou gewoon niet te verwezenlijken zijn.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 11:59

@Gerschwin, ten eerste is de SP toch nog flink wat linkser dan de CU en de CU profileert zich meer op ethische punten dan op sociaal-economische punten, en ik voel me meer verwant met sociaal-economische kwesties. De SP heeft trouwens tegen de huidige euthanasie-wet gestemd, omdat men het gekkenwerk vond dat je in dit land menswaardig sterven eerder ging regelen dan menswaardig ziek zijn, ivm uitkleding van de zorg, men was bang dat euthanasie aangedragen zou worden vanuit de medische wereld als oplossing.
en abortus, ik ben niet tegen
*SHOCK*;)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 12:06

Het Weermannetje schreef:Aha, want je kunt ook gewoon beweren dat die doelstellingen van jou gewoon niet te verwezenlijken zijn.

Dat van mij zijn geen doelstellingen, maar argumenten om te fuseren.

[quote="thespiritisinsideus]en abortus, ik ben niet tegen[/quote]
:shock:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 12:07

ja, dat vermoedde ik al, ik vind het ook een vreselijk dillemma en kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik er zelf niet aan zou moeten denken, ondanks de onmogelijkheid hiervan ivm mijn vermeende mannelijkheid, maar ik vind niet dat ik die overtuiging aan anderen mag opleggen en natuurlijk zijn er de cliche voorbeelden van verkrachting e.d. ik ken mensen die abortus hebben laten plegen en hoe moeilijk ze het daar ook mee hebben, ze hebben wel de jiste keuze gemaakt denk ik

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:12

Tabitha schreef:
Het Weermannetje schreef:Aha, want je kunt ook gewoon beweren dat die doelstellingen van jou gewoon niet te verwezenlijken zijn.

Dat van mij zijn geen doelstellingen, maar argumenten om te fuseren.

[quote="thespiritisinsideus]en abortus, ik ben niet tegen

:shock:[/quote]

Oke, maar ze zijn niet te verwezenlijken.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 12:19

thespiritisinsideus schreef:ja, dat vermoedde ik al, ik vind het ook een vreselijk dillemma en kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik er zelf niet aan zou moeten denken, ondanks de onmogelijkheid hiervan ivm mijn vermeende mannelijkheid, maar ik vind niet dat ik die overtuiging aan anderen mag opleggen en natuurlijk zijn er de cliche voorbeelden van verkrachting e.d. ik ken mensen die abortus hebben laten plegen en hoe moeilijk ze het daar ook mee hebben, ze hebben wel de jiste keuze gemaakt denk ik

Ik heb de film 'the silent scream' gezien en ik heb pas een boek gelezen over wat er precies gebeurd bij een abortus en hoe vrouwen abortus verwerken en sindsdien ben ik fel tegen abortus.
Er zijn heel wat feiten die door abortusklinieken verzwegen worden, zoals dat 1/3 van de vrouwen die een abortus gepleegd heeft, geen kinderen meer kan krijgen enz.

weermannetje schreef:Oke, maar ze zijn niet te verwezenlijken.

Waar een wil is, is een weg :D

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:47

Dan kunnen we ook fuseren met PvdA en VVD... :roll: :wink: :mrgreen:

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 12:51

Het Weermannetje schreef:Dan kunnen we ook fuseren met PvdA en VVD... :roll: :wink: :mrgreen:

NEEEN :x Daar ontbreekt de basis voor!
CU en SGP hebben een gemeenschappelijke basis, nl. de Biblia.
2 ortodox christelijke partijen, die vaak dezelfde ethische stanpunten hebben :D

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 13:01

Isj zelfde probleem...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 13:14

Tabitha schreef:Het nut:
1. Je werkt als broeders en zusters (als de SGP tenminste dat vrouwenstandpunt verandert) met elkaar samen i.p.v dat je je als 2 ortodoxe christelijke partijen gaat profileren als tegenovergesteld aan de ander.
2. De SGP/CU lieden zijn minder zwaar belast. Die kereltjes bij de SGP hebben het nu super druk en bij de CU waarschijnlijk ook.
3. Je kunt als een sterkere eenheid opereren, doordat je groter bent.

Overigens heb ik niet gezegd dat de CU en de SGP moeten fuseren, maar heb ik alleen de stelling verdedigd, omdat bijna iedereen tegen was.

1. Oke, klinkt leuk, maar moet dat altijd? Ideologisch gezien ben je misschien wel broeders, maar de uitwerking van die ideeen verschilt nogal. Waar moet een links-progressief georienteerd christen dan heen? En zijn rechts-conservatieve broeder? Ik denk dat het moeilijk wordt ze allebei te behouden of samen tot een bevredigend resultaat te komen.
2. Dat lijkt me geen goed argument om maar te fuseren. Het is leuk om het minder druk te hebben, maar het is maar zeer de vraag of de uiteindelijke gevolgen zullen opwegen tegen deze afgenomen werkdruk.
3.Wel groter, maar sterkere eenheid? Ik denk eerder meer verdeeld juist.

Toch leuk dat je het wilt verdedigen! :D (Dan val ik het wel aan.. :wink: )

@Spirit: ik vind abortus ook een moeilijk punt. Je hebt namelijk te maken met twee belangen, die van de moeder en van het kind. Je kunt zeggen dat de moeder het zelfbeschikkingsrecht heeft, maar daarmee ontneem je dat van het kind. En ik ben toch geneigd leven vs. dood zwaarder te laten wegen dan vrij leven vs. de verplichtingen van het moederschap.

En dat is dan nog los van de psychische en lichamelijke gevolgen die het alsnog voor de moeder kan hebben als ze abortus pleegt. Dat zou je opzich nog wel op eigen verantwoordelijkheid en eigen keuze kunnen afschuiven.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 17:25

ik heb the silent scream ook gezien, vond het smerig en stemmingmakend en ben heel boos op mijn godsdienstleraar geworden, dat ie die gedraaid heeft, omdat het geen gebalanceerd beeld geeft, maar goed, das niet ontopic

en ontopic, inderdaad het leuke feit doet zich hier voor dat twee orthodoxe partijen allebei de bijbel op een andere manier uitleggen

en of ze echt groter worden? CU is ook niet groter geworden na fusie GPV en RPF

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 26 mei 2004 20:00

thespiritisinsideus schreef:ik heb the silent scream ook gezien, vond het smerig en stemmingmakend en ben heel boos op mijn godsdienstleraar geworden, dat ie die gedraaid heeft, omdat het geen gebalanceerd beeld geeft, maar goed, das niet ontopic

en ontopic, inderdaad het leuke feit doet zich hier voor dat twee orthodoxe partijen allebei de bijbel op een andere manier uitleggen

en of ze echt groter worden? CU is ook niet groter geworden na fusie GPV en RPF

Het kan dan ontopic zijn, maar ik zou toch wel graag willen weten wat er niet gebalanceerd is aan de 'silent scream'. DIe film toont alleen maar aan wat er precies gebeurd bij abortus.
Hoe komt het trouwens dat er zo ontzetten weinig films zijn over wat er met abortus precies plaatsvind?

En ik garandeer ook niet dat CU/SGP groter worden door een fusie.

Terug naar “Archief”