Mag je een allochtone vriendin hebben?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2004 14:19

Het ging me om dit zinnetje:
Niemand begrijpt haar, behalve ik, omdat ik de moslimcultuur ken.

Wees eerlijk, hoe komt dit nu over?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 mei 2004 14:21

kurtyo schreef:Het ging me om dit zinnetje:
Niemand begrijpt haar, behalve ik, omdat ik de moslimcultuur ken.

Wees eerlijk, hoe komt dit nu over?

Ik bedoel op de flat en de omgeving... en ze is behoorlijk geisoleerd.
Zij zegt dat hoor, niet ik...........

Respect
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Respect » 24 mei 2004 14:23

Ze heeft wel aan de ene kant wel gelijk, als je in een andere cultuur hebt geleeft weet je er meer van dan anderen grtz
Respect 4-all

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2004 14:24

Ja, dat ontken ik ook niet...

Respect
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Respect » 24 mei 2004 14:25

:wink:
Respect 4-all

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 mei 2004 14:25

En niemand begrijpt haar, omdat ze een agressieve man heeft en die maakt zo'n ruzie, dat de hele flat en huizen die daarachter staan (waar ik woon) er van mee kunnen genieten, en iedereen zegt; wat een stomme *censuur* dat ze bij die man blijft, ze kan toch weg gaan? Maar ze kan niet weggaan, en dat snapt niemand. Maar zij zegt zelf dat ik de enige ben die haar begrijpt omdat ik begrijp waarom ze niet weg kan gaan, scheiden, waarom zoveel dingen gevaarlijk voor haar zijn. Hollandse mensen begrijpen dat niet. Okee, Marokkaaanse mensen of Turkse begrijpen dat ook wel, maar hier in de buurt snappen ze dat echt niet.

Respect
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Respect » 24 mei 2004 14:27

Ey ik ken dat verhaal wat je nou verteld. ik heb al jaren een marrokaanse vriendin die ook deze problemen heeft, wat jij verteld herken ik wel.gtz
Respect 4-all

jo
Verkenner
Verkenner

precies!

Berichtdoor jo » 25 mei 2004 19:23

Respect schreef:Eyzz :P idd het maakt niet uit met je wie je verkering heeft, iedereen is tog hetzelfde vind ik... Als je maar van elkaar houdt daar gaat het om. Wij mensen moet elkaar leren te respecteren :!: , dan is het ook niet raar als je met een allochtoon een relatie hebt. grtz :wink:
    Ben het helemaal met je eens! Het is wel belangrijk dat ze ook christen zijn vind ik, of er voor open staan. :P

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 mei 2004 19:24

Ook vind ik het belangrijk dat ze met de nederlandse cultuur zijn opgegroeid. Want cultuurverschillen overbrug je niet zomaar.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

jo
Verkenner
Verkenner

waar

Berichtdoor jo » 25 mei 2004 19:35

bloempie19 schreef:Ook vind ik het belangrijk dat ze met de nederlandse cultuur zijn opgegroeid. Want cultuurverschillen overbrug je niet zomaar.
    Daar heb je wel gelijk in, maar ik zou het er denk ik niet voor laten (als hij hier niet geboren was), maar het wordt er niet makkelijker op, vooral mensen met een islamitische achtergrond (moet er niet aan denken, ik bedoel het niet discriminerend, 'k heb wel eens met een moslim meisje in het ziekenhuis gelegen, was een mega leuke meid!!), maar daar zijn vrouwen niets waard. 'k Heb daar al zo veel over gelezen (het is trouwens wel erg interressant om te lezen over andere culturen! Maar je wordt er niet altijd vrolijker van). Maar als je veel van iemand houdt, dan ga je er voor (als het goed is).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 19:44

Dat vrouwen daar niets waard zijn is natuurlijk een beetje overdreven; bovendien zal dat per persoon verschillen.

En als ze op bijv. hun 4e naar Nederland zijn gekomen kan het ook best.

(Denkt aan zijn Koerdische rij-instructeur die prima geintegreerd was, op de hutspot na dan) :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 mei 2004 19:46

Ja, maar ik heb een collega gehad, die met een marokkaan trouwde. Ze hadden een ontzettend fijne verkeringstijd. Ze gingen helemaal in elkaar op. Mijn collega voelde ook helemaal niet zo erg het verschil in culturen.
Maar vanaf de dag dat ze trouwde, veranderde alles. Ze mocht de deur niet meer uit, moest stoppen met werken en wat geisoleerd van haar eigen familie. Ook sloeg hij haar.
Na twee jaar is ze van hem gescheiden.
Ik wil echt niet zeggen, dat het bij elke allochtoon zo loopt als je met ze trouwt, maar je moet echt goed de tijd nemen om de ander en zijn cultuur te leren kennen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

jo
Verkenner
Verkenner

ze kan niet scheiden

Berichtdoor jo » 25 mei 2004 19:48

Mariamagdalena schreef:En niemand begrijpt haar, omdat ze een agressieve man heeft en die maakt zo'n ruzie, dat de hele flat en huizen die daarachter staan (waar ik woon) er van mee kunnen genieten, en iedereen zegt; wat een stomme *censuur* dat ze bij die man blijft, ze kan toch weg gaan? Maar ze kan niet weggaan, en dat snapt niemand. Maar zij zegt zelf dat ik de enige ben die haar begrijpt omdat ik begrijp waarom ze niet weg kan gaan, scheiden, waarom zoveel dingen gevaarlijk voor haar zijn. Hollandse mensen begrijpen dat niet. Okee, Marokkaaanse mensen of Turkse begrijpen dat ook wel, maar hier in de buurt snappen ze dat echt niet.

Het is inderdaad erg gevaarlijk voor moslim vrouwen om te scheiden, want dan is de eer van de man aangetast, dus voeren ze (helaas heel erg vaak) de ere wraak uit. Dus simpelweg wordt diegene dan doodgeschoten of op een andere manier omgebracht. 'k Heb net een ('k geloof pas nieuw uitgegven boek) uit: Verboden liefde. Het is een waargebeurd verhaal, vreselijk gewoon. Heb een traan weggepinkt. Ook zijn er in Nederland moslim vrouwen ondergedoken. Bij heel strenge moslim gelovigen, mogen de vrouwen ook niet met een man praten die geen familie is, al heeft zo'n vrouw maar twee minuten gepraat bijvoorbeeld met de buurman, als haar vader of echtgenoot dat ziet en het bevalt hem niet, dan mogen ze hun vrouw al doden, dat is hun "recht". Dat komt vooral veel voor in het midden oosten. Onder de Palestijnen gebeurt het heel erg veel. Misschien denkt iemand dat ik maar wat zwam, maar dat is helaas niet zo! Ik ben nogal breed geinterresseerd en momenteel lees ik alles op dit gebied. Moslim arabieren mogen absoluut geen relatie hebben met christelijke arabieren, daar kan een vrouw al om vermoord worden, zelfs al heeft ze diegene nog nooit gezoend, zelfs geen hand gegeven, dus dat is niet mis!!! Dus die vrouw waar jij het over hebt "zit vast" aan die man, zelfs als zij vlucht en ze ziet haar man wel 12 jaar niet, als haar man dan na 12 jaar er achter komt waar ze verblijft, wordt ze als nog gedood. Dus als ze weg zou gaan is dat levensgevaarlijk. Heel triest maar het is de keiharde werkelijkheid! :cry:

jo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jo » 25 mei 2004 19:49

Mariamagdalena schreef:En niemand begrijpt haar, omdat ze een agressieve man heeft en die maakt zo'n ruzie, dat de hele flat en huizen die daarachter staan (waar ik woon) er van mee kunnen genieten, en iedereen zegt; wat een stomme *censuur* dat ze bij die man blijft, ze kan toch weg gaan? Maar ze kan niet weggaan, en dat snapt niemand. Maar zij zegt zelf dat ik de enige ben die haar begrijpt omdat ik begrijp waarom ze niet weg kan gaan, scheiden, waarom zoveel dingen gevaarlijk voor haar zijn. Hollandse mensen begrijpen dat niet. Okee, Marokkaaanse mensen of Turkse begrijpen dat ook wel, maar hier in de buurt snappen ze dat echt niet.

Als mensen het niet begrijpen moeten ze eens wat meer lezen. Dit onderwerp is (juist nu!) heel erg actueel.
Laatst gewijzigd door jo op 27 mei 2004 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

jo
Verkenner
Verkenner

erg

Berichtdoor jo » 27 mei 2004 19:05

bloempie19 schreef:Ja, maar ik heb een collega gehad, die met een marokkaan trouwde. Ze hadden een ontzettend fijne verkeringstijd. Ze gingen helemaal in elkaar op. Mijn collega voelde ook helemaal niet zo erg het verschil in culturen.
Maar vanaf de dag dat ze trouwde, veranderde alles. Ze mocht de deur niet meer uit, moest stoppen met werken en wat geisoleerd van haar eigen familie. Ook sloeg hij haar.
Na twee jaar is ze van hem gescheiden.
Ik wil echt niet zeggen, dat het bij elke allochtoon zo loopt als je met ze trouwt, maar je moet echt goed de tijd nemen om de ander en zijn cultuur te leren kennen.
    Vreselijk is dat zeg! 'k Heb het vaker gehoord en je kunt het ook lezen in: Not without my daughter/in een sluier gevangen van Betthy Mahmoody. Natuurlijk zijn er ook mannen (helaas niet veel) die wel van hun vrouw wel respecteren en die zich actief inzetten voor de vrouwen rechten in Jordanie.

Terug naar “Archief”