Zondag/Sabbat/Hypocriet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 12:20

Beste Joepie, is het Bijbels? Staat het in de Bijbel? Nee, in de Bijbel staat de opdracht om de Sabbath (de ZEVENDE dag) als rustdag te hebben. Ik vind het niet verschrikkelijk. Maar als je consequent bent en als je Bijbelgetrouw wilt zijn, moet je het goed zijn. En Japijo, beste kerel/dame. Ik heb nergens gezegd dat je hypocriet bent. Ik heb gezegd dat ik het hypocriet vind om sommige dingen als waardevol te zien en aan de andere kant Gods geboden overboord te gooien...

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:20

Ik denk niet dat de dag van de sabbath overboord is gegooid.
Alleen is dat wat onder het oude testament (dus voor Christus) gedaan en gold voor de zaterdag, is nu en na Christus opstanding gaan gelden voor de zondag. Het is nog steeds de sabbath alleen dan op zondag.

We zouden natuurlijk ook gewoon de zaterdag en de zondag er voor kunnen nemen. Maar dan voldoen we weer niet aan het gebod van :Zes dagen zult u arbeiden. Alhoewel? Wie werkt er tegenwordig nog zes dagen? :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:22

Aragorn schreef:
japijo schreef:
kurtyo schreef:Noem het zoals je wilt, maar je kunt er niet onderuit dat in de Bijbel NIETS staat over het feit dat we Zijn opstandingsdag als "sabbath" moeten heiligen. Of weet jij het beter? Ik vind het hypocriet om daarom die waarde aan die dag te hechten die NIET in de Bijbel staat. Jammer is dat...

Noem jij eens een andere dag dan die beter is dan Zondag? Waarom zou ik hypocriet zijn? waarom? leg eens uit?

Het gaat niet om beter, het gaat erom dat er gedaan wordt alsof de zondag door God geboden is als rustdag. Terwijl er nergens staat dat de dag van de sabbath overboord gegooid moet worden. Ik denk dat kurtyo het hypocriet vind dat men zo makkelijk met dit gebod omgaat, terwijl men wel erg fel is op allerlei andere dingen.

Het is toch niet voor niets dat de kerk zo hangt aan de zondag. en volgens mij staat het ook ergens in de Bijbel dat de opstandingsdag ipv de sabbath kwam. echter dat zou ik uit moeten zoeken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 mei 2004 12:24

Dat hoef je niet op te zoeken, want dat staat nergens.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 12:27

joepie schreef:Ik denk niet dat de dag van de sabbath overboord is gegooid.
Alleen is dat wat onder het oude testament (dus voor Christus) gedaan en gold voor de zaterdag, is nu en na Christus opstanding gaan gelden voor de zondag. Het is nog steeds de sabbath alleen dan op zondag.

We zouden natuurlijk ook gewoon de zaterdag en de zondag er voor kunnen nemen. Maar dan voldoen we weer niet aan het gebod van :Zes dagen zult u arbeiden. Alhoewel? Wie werkt er tegenwordig nog zes dagen? :wink:

Maar daar gaat het niet om, waar staat het? Waarom moet het nu? Heeft Jezus gezegd: 'ik ben opgestaan, vier nu voortaan op deze eerste dag de sabbat'? Waarom zijn er dan geen nieuwe geboden gegeven? Waarom nu een uitzondering?

En Japijo, het staat niet in de Bijbel..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:30

japijo schreef:Het is toch niet voor niets dat de kerk zo hangt aan de zondag.

Dat vind ik een gevaarlijke vooronderstelling.. :roll:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:32

Oke. Gaan jullie allemaal maar naar jullie kerkeraad en stel ze maar onder de tucht omdat ze de geboden niet gehoorzaam zijn.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:35

Het staat er niet en waarom dan toch de zondag inplaats de zaterdag dat heb ik al eerder gezegd.
Er is trouwens wel een nieuw gebod gegeven in Mattheus 22:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:35

japijo schreef:Oke. Gaan jullie allemaal maar naar jullie kerkeraad en stel ze maar onder de tucht omdat ze de geboden niet gehoorzaam zijn.

Is goed, fijn dat we je hebben kunnen overtuigen. :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:37

Aragorn schreef:
japijo schreef:Oke. Gaan jullie allemaal maar naar jullie kerkeraad en stel ze maar onder de tucht omdat ze de geboden niet gehoorzaam zijn.

Nee, ik ben niet overtuigd. Ik sta erop dat de Zondag de rustdag is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2004 12:37

joepie schreef:Het staat er niet en waarom dan toch de zondag inplaats de zaterdag dat heb ik al eerder gezegd.
Er is trouwens wel een nieuw gebod gegeven in Mattheus 22:36 Meester, wat is het grote gebod in de wet? 37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.

Ja, dat is zo. En ik heb zelf geen moeite met de zondag. maar ook niet met concerten op zondag etc. Ik vind stille tijd belangrijk maar ik hang niet aan de zondag of sabbath. Maar als je echt consequent bijbels wilt zijn, moet je het goed doen vind ik...

En Japijo, dat is onzin, dat snap je zelf ook.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 12:38

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Nee, ik ben niet overtuigd. Ik sta erop dat de Zondag de rustdag is.

O, ik dacht dat je het met me eens was omdat we ermee naar de kerkenraad moesten. En aangezien ik verder ook geen argumenten gehoord heb..

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 12:46

Ik heb verder ook geen argumenten. dat betekent niet dat ik overtuigd ben. Ik hou de rustdag op zondag en vind dat prima zo. Dan kan kurtyo dat wel onzin vinden maar dat is gewoon mijn principe. daar mag kurtyo best een mening over hebben, maar dan moet je niet over een ander gaan heersen, dat is ook niet christelijk kurtyo!

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:46

Ja als we echt consequent zouden zijn.... Dan zouden we ons oog uitsteken als het ons tot zonde zou verleiden, of onze hand afhakken .....
Ik denk dat er dan veel joden zowel als Christenen hier blind en handloos zouden rondlopen :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 12:48

foutje

Terug naar “Archief”