Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2004 16:04

moppie schreef:Ook als je gaat samenwonen voordat je gaat toruwen denk je er goed over na hoor. Ik woon nu ongeveer een jaar samen en we hebben dikke trouwplannen. We waren eerst niet van plan om te gaan samenwonen maar het is zo gelopen en ik zou niet meer terug willen.

Ook onze kerkraad staat voor 100% achter ons besluit.

Ze geven ons groot gelijk

Dus omdat de kerkenraad in gebreke blijft is het goed?
Samenwonen zonder te trouwen is niet zo als God het bedoeld.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 mei 2004 17:23

nee dat stel ik niet

er zijn verschillende redenen om te gaan samenwonen of niet. Als wij het hadden gedaan uit oogpunt van gemak en geen serieuze plannen hadden om verder te gaan dan had de kerkraad er niet mee eens geweest.

Bij ons lag het anders. Er waren wel degelijk serieuze overwegingen om te gaan samenwonen. Gelukkig hebben we een kerkraad zonder oogkleppen op.

Een kerkraad die het geval per geval bekijkt.

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 24 mei 2004 18:06

't is mooi dat je zo op de goedkeuring van je kerkenraad bent gesteld, maar jullie hebben zelf de eindverantwoordelijkheid.
Kunnen jullie het ook voor de Heer verantwoorden? Samenwonen lijkt me niet bijbels; bijbelgetrouwe gemeentes zullen het iig niet goedkeuren.

Wat is je norm? Vertrouw op God en Hij zal je leiden!
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2004 18:30

moppie,

Als eerste wil ik zeggen dat ik wel de laatste persoon ben die je hierom gaat veroordelen.
Maar ik ben wel nieuwsgierig... waarom wonen jullie samen terwijl je nog niet getrouwd bent? En wachten jullie wel met sex? (of is die vraag te persoonlijk)

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2004 18:41

Het is denk ik nooit goed om te gaan samen wonen voor je getrouwd bent. Als er zulke zwaarwegende redenen zijn om wel te gaan samen wonen, waarom trouw je dan niet gewoon? Wat houd je dan tegen om dat te doen?
Als je zeker weet dat je met elkaar verder wil is het dus tijd om te trouwen voor je gaat samen wonen. Zo heeft God het bedoelt. Dat heeft Hij niet zo gedaan om ons te pesten maar om ons te beschermen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 mei 2004 20:17

joepie schreef: Als er zulke zwaarwegende redenen zijn om wel te gaan samen wonen, waarom trouw je dan niet gewoon? Wat houd je dan tegen om dat te doen?
.

geld en schulden en gezondheidsproblemen
vandaar dat we nu druk bezig zijn bruiloft te regelen

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 mei 2004 00:18

Respect schreef:Kijk als je het ´niet doet´voor het huwlijk vind ik dat samenwonen wel kan, je leert elkaar dan veel beter kennen. grtzz

Als je elkaar daar veel beter door leert kennen (theoretisch is daar natuurlijk geen speld tussen te krijgen) dan zou je toch verwachten dat het aantal echtscheidingen onderhand wel eens zou dalen. Er wordt tenslotte flink samengewoond. Sterker nog, de echtscheidingen nemen flink toe.

Tip: Als je nou "gewoon" vraagt aan God of Hij je iemand wil geven, dan hoef je te testen of je wel bij elkaar past ;-)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2004 00:30

Alleen moet je dan maar hopen dat diegene echt degene is die je van God hebt gekregen.. :wink: (Of nee, als je die ander maar zo ver krijgt daar ook in te geloven kom je ook al een heel eind. :lol: )

Ik denk dat trouwen vaak 'beter werkt' omdat je dan meer er voor gaat. Je 'zit nu eenmaal aan elkaar vast' en dan moet je er toch het beste van zien te maken. Als je echt om te testen gaat samenwonen (wat natuurlijk niet altijd het geval is) ben je constant aan het checken of dit nog wel is wat je wil. Dat kan denk ik een aardig stukje onzekerheid geven.

Zo, de theoretische onderbouwing van henkie's verhaal is ook weer rond. 8)

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 08:17

Als je samen vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God kunt gaan, dan mag je er zeker van zijn dat die persoon door God op je weg geplaatst is. Daar mag je dan samen om bidden en voor danken. Als je dat niet direct doet in een relatie dan vergeet je hoe belangrijk je basis is voor de rest van je leven samen.

En ik vind het jammer dat er zogenaamde zwaar wegende redenen zouden zijn waarom je eerst zou moeten gaan samen wonen.
Geld, schulden en gezondheid is niet een reden om te gaan samen wonen, maar een reden voor een kerkenraad om eens te kijken hoe je iemand christelijke hulp kunt bieden. Inplaats van de hulp om in zonde te gaan leven.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 25 mei 2004 08:27

joepie schreef:En ik vind het jammer dat er zogenaamde zwaar wegende redenen zouden zijn waarom je eerst zou moeten gaan samen wonen.
Geld, schulden en gezondheid is niet een reden om te gaan samen wonen, maar een reden voor een kerkenraad om eens te kijken hoe je iemand christelijke hulp kunt bieden. Inplaats van de hulp om in zonde te gaan leven.

dat is heel kort door de bocht geredeneerd. Im heb niet zo veel behoefte echt in details te treden.

Nogmaals het was niet onze bedoeling te gaan samen wonen. Op een gegeven moment kon het eigenlijk niet anders. En nu heb ik er geen spijt van

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 08:50

En dat is dus wat ik niet geloof. Dat er een reden kan zijn waarom je in zonde MOET gaan leven. Er was in Nederland eens een vooraanstaand persoon die verkondigde dat hij vond dat als je honger had je mocht gaan stelen. Ook daar werd heftig tegen geprotesteerd en zeker door de rechter niet getolereerd.
Ik denk dat het ook zo is met dit.
Maar ik ga hier niet jou veroordelen, maar met de keus kan ik het niet eens zijn en zeker niet dat je spreekt over de oogkleppen bij anderen die er niet mee instemmen om het te doen.

Eigenlijk is dat met alles zo wat je doet. Je kunt overal wel een zwaarwegend argument voor verzinnen of hebben, waarom je iets wat niet mag wel zou mogen. Maar dat maakt het nog niet goed om te doen.
Ook al heb je er geen spijt van.
Want trouwen is niet duur. Dat heb je voor een klein bedrag gedaan.
Alleen om je wensen van een huwelijksdag zoals jij dat perse wil in te vullen moet je veel betalen. Maar als er geen andere mogelijkheid was geweest dan samen te gaan wonen had je dus voor weinig geld gewoon naar het stadhuis kunnen gaan en getrouwd kunnen gaan samen wonen.
Als je dat had gedaan dan geloof ik pas echt dat de nood zo hoog was dat het niet anders kon.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 mei 2004 09:03

joepie schreef:Als je samen vanaf het begin van je verkering met gevouwen handen naar God kunt gaan, dan mag je er zeker van zijn dat die persoon door God op je weg geplaatst is. Daar mag je dan samen om bidden en voor danken. Als je dat niet direct doet in een relatie dan vergeet je hoe belangrijk je basis is voor de rest van je leven samen.

Toch denk ik dat het nooit een garantie is. Een gezin dat ik vaag ken ligt nu ook uit elkaar, omdat de man heel erg overspannen was. Die man is ziek in zijn hoofd en daardoor wilde hij bij zijn vrouw weg. De vrouw wilde niet scheiden, maar kan niet anders, omdat die man niet meer met haar verder wil. En volgens mij waren dit best wel christelijke mensen. Er zijn vast wel meer van dit soort situaties waarin een huwelijk toch niet heel blijft. Tuurlijk, het maakt superveel uit of je samen bidt (merk ik nu zelf ook al) maar ik vind je hier iets te kort door de bocht gaan.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 09:04

Als je samenwoont wordt trouwen minder interesant en minder aantrekkelijk. jongeren die samenwonen gaan dan ook minder snel trouwen. dat is jammer want dat is de bedoeling niet.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 25 mei 2004 09:08

joepie schreef:En dat is dus wat ik niet geloof. Dat er een reden kan zijn waarom je in zonde MOET gaan leven. Er was in Nederland eens een vooraanstaand persoon die verkondigde dat hij vond dat als je honger had je mocht gaan stelen. Ook daar werd heftig tegen geprotesteerd en zeker door de rechter niet getolereerd.
Ik denk dat het ook zo is met dit.
Maar ik ga hier niet jou veroordelen, maar met de keus kan ik het niet eens zijn en zeker niet dat je spreekt over de oogkleppen bij anderen die er niet mee instemmen om het te doen.

Eigenlijk is dat met alles zo wat je doet. Je kunt overal wel een zwaarwegend argument voor verzinnen of hebben, waarom je iets wat niet mag wel zou mogen. Maar dat maakt het nog niet goed om te doen.
Ook al heb je er geen spijt van.
Want trouwen is niet duur. Dat heb je voor een klein bedrag gedaan.
Alleen om je wensen van een huwelijksdag zoals jij dat perse wil in te vullen moet je veel betalen. Maar als er geen andere mogelijkheid was geweest dan samen te gaan wonen had je dus voor weinig geld gewoon naar het stadhuis kunnen gaan en getrouwd kunnen gaan samen wonen.
Als je dat had gedaan dan geloof ik pas echt dat de nood zo hoog was dat het niet anders kon.

Hoi onze moeder-overste,

Dit vind ik ook vrij kort door de bocht geredeneerd. Natuurlijk heb je puur theoretisch bekeken gelijk, dat je zelfs gratis kunt trouwen, op maandagochtend voor tien uur of op een dergelijke tijd. Dan ga je met zijn tweeen naar een ambtenaar van de burgerlijke stand, die je binnen een kwartier zonder toespraak, gasten en dergelijke trouwt. Op die manier trouw je zonder dat iemand het door heeft. Waar blijft dan de functie van het huwelijk als het gaat om het aan iedereen duidelijk maken dat je bij elkaar hoort? Dan kun je mijns inziens beter ongetrouwd gaan samenwonen dan dat je zonder enige feestelijkheid (vanwege het geld) trouwt.

Verder vraag ik me serieus af of trouwen noodzakelijk is, als de betekenis van het huwelijk zo gereduceerd is. Als je binnen enkele dagen (of nog korter) gescheiden kunt zijn, waar blijft dan de functie van eht huwelijk als garantie voor de samenleving dat jij en je partner bij elkaar horen?

Wanneer ik dan de bijdrage van Moppie lees, heeft zij toch eigenlijk ondanks het samenwonen duidelijk gemaakt dat zij en haar vriend bij elkaar horen? Je merkt toch, als mensen met schulden en gezondheidsproblemen te maken hebben en zo duidelijk kiezen voor elkaar, dat het niet een kortstondige flirt is die zomaar over gaat?

Kortom, daarmee is voldaan aan de twee belangrijkste functies van het huwelijk, te weten
- duidelijk maken dat je van elkaar bent
- in voor- en tegenspoed bij elkaar blijven

Als hier dan nog perse een ambtenaar op het stadhuis zijn handtekening onder moet zetten, wat is daar dan nog de toegevoegde waarde van? Waarom is deze handtekening noodzakelijk om bij elkaar te gaan wonen?

Ik zie zelf heus wel de waarde van een huwelijk, ik vond het ook prachtig om mijn vrouw trouw te beloven, en daar een feestelijke dag van te maken. We hebben er destijds ontzettend van genoten, en we hebben er nog geen moment spijt van gehad! Maar wanneer je hiervoor geen geld hebt en dus gaat samenwonen totdat je wel geld hebt en kunt gaan trouwen, vind ik dit erg verstandig.

Groeten, Pim

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 mei 2004 09:11

Nu hebben jullie het alleen nog maar over trouwen voor de burgelijke stand, maar wat dacht je trouwen voor God en in de kerk? Heeft dat geen meerwaarde? Wat is er mooier dan een zegen over je huwelijk te vragen?! Dit doe je met samenwonen niet? Ja misschien wel zelf of samen, maar niet knielend voor in de kerk voor Gods aangezicht. Dit heeft voor mij een absolute meerwaarde!!

Terug naar “Archief”