lichaam afstaan voor wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dr ernie

Berichtdoor dr ernie » 23 mei 2004 16:58

Ik denk dat het lastig is om een oordeel te vormen over het afstaan van het lichaam aan de wetenschap als je het uiteindelijke doel, namelijk snijpracticum, zelf niet een keer heb meegemaakt. Het is vaak een beladen onderwerp, maar ik vind het een onmisbaar onderdeel van de medische opleiding. Je leert behalve de anatomie ook hoe je moet prepareren. Het is lastig om vanuit een christelijk standpunt hier over een oordeel te vellen. Aan de ene kant is crematie niet bijbels, maar aan de andere kant is het toch belangrijk dat deze mogelijkheid er is.
Ik zou persoonlijk er niet voor kiezen om mijn lichaam af te staan. Afgezien van crematie, lijkt het mij voor de nabestaanden moeilijk om met deze keuze van de overledene om te gaan. Er is namelijk niets iets tastbaars zoals een graf of desnoods een urn.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 17:15

Wordt het gehele lijk dan aan de wetenschap geschonken? Worden "overblijfselen" na de experimenten niet begraven?
Afbeelding

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 mei 2004 20:32

Bookman schreef: Dus conclusie? Lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap is onbijbels

Ik kan wel meekomen in een groot deel van de bezwaren die je noemde.

Mijn conclusie zou echter zijn dat een lichaam wel gebruikt mag worden door de wetenschap, maar dan onder bepaalde voorwaarden.

Per slot van rekening moet een arts toch ergens z'n ervaring opdoen. Liever beginnen bij een dood dan een levend lichaam.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 21:41

waarom is het in vredesnaam moeilijk om een mening te geven over dit onderwerp als je nog nooit een snijpracticum hebt meegemaakt, heb ook nog nooit de voltrekking van een doodstraf meegemaakt en ben toch tegen. Als je heel graag wilt vertellen dat je dat weleens gedaan hebt, ok, be my guest, maar deze redenering raakt kant noch wal

Maar tegen de tijd de opstanding der doden er is, is er van de meeste lichamen weinig meer over, zoals spirit dat ook al zei. (Valt wel mee met dat ketterse hoor.. )

you haven't seen nothing yet ;)

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 23 mei 2004 22:36

Beste Aragorn,
Het vermoeden begint te rijzen dat we niet op een lijn liggen. 'k Zal altijd moeite blijven houden met deze vorm van schriftkritiek. En je doet echt je best. De anderen trouwens ook. Toch blijf ik met veel vragen zitten. ooit liep ik in een bos, daar waren de doodgravertjes ( je weet wel die kleine diertjes) bezig een konijnenlijkje te begraven. En daar werd niet over gediscusseerd................
Ze deden het gewoon. Wij zoeken altijd nieuwe dingen. Begraven is oud. Cremeren daar begint de lol ook al af te geraken. Nu gaan we bevriezen. En voor degenen die dat allemaal niet zien zitten is er de mogelijkheid om je ter beschikking te stellen van de wetenschap. Het zal wel. Maar toch denk ik aan de wetten onder het oude verbond. Was het niet zo, dat je je zo snel mogelijk van een lijk moest ontdoen? En dat degenen die het aangeraakt hadden onrein waren? Ik weet dat het geen opdracht in zich heeft. Het is alleen maar een opmerking. En één belangrijk ding heb ik nog niet gelezen. Doodgaan is iets om ons diep over te schamen. Het is een gevolg van onze diepe val. En zouden we dan een beetje te pronk gaan liggen op een snijtafel? Ik geloof niet dat daar veel reden voor is. De dood is een schande. En hoort helemaal niet bij het leven, zoals je zo vaak hoort. Uit alle reacties merk ik dat er niet vanuit dat oogpunt geschreven wordt. En met respect voor ieder zijn mening, wil ik graag kwijt wat mijn gevoelens in dezen zijn. Nou ja die zijn nu wel zo'n beetje verwoord denk ik. Ja Aragorn, ik weet het. Je hebt veel geschreven. En ik kan idd niet alles tegenspreken. Heb ik ook geen behoefte aan. Maar dit wil ik nog wel kwijt, als de Heere me uit Zijn Woord zal laten weten dat ik te bestraffen ben vanwege mijn ouderwetse visie dat mensen begraven moeten worden, dan ben jij de eerste die het te horen krijgt. Want als ik hier alles lees, dan ben ik een hopeloos ouderwets mannetje die zich nota bene zou laten begraven. Hoe komt hij op het zotte idee.....
Nou ja, ik dacht dus uit de Schrift, maar dat schijnt niet zo te zijn.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 22:43

niet uit mijn interpretatie, maar ja, verschil van mening over zo'n dik boek is de normaalste zaak van de wereld.
en je lichaam ter beschikking stellen van e wetenschap afdoen als een modegril vind ik een beetje een goedkoop argument
en wat je ook van doodgaan vindt, iedereen gaat dood en dus hoort het bij het leven. van oorsprong misschien niet, maar ondertussen wel, dus het is niet meer iets om je voor te schamen, want iedereen gaat dood.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 23 mei 2004 23:07

Beste Spiritisinsideus,

Al denk jij nou dat we ons niet meer over doodgaan behoeven te schamen omdat de wereld al zolang bestaat, daarom is dat nog niet zo. Wij kunnen wel van gedachten veranderen, maar de Heere doet dat niet. Hij is gisteren en heden Dezelfde, en dat weet jij ook. Doodgaan is niet normaal. De bezoldiging der zonde is de dood......
En dat is geen verdienste!
Het blijft een straf. En over straf heb je je te schamen. Temeer omdat het onze eigen schuld is.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 23:10

ten eerste bepaal ik liever zelf wat ik wel weet

ten tweede, zelfs al zou ik perfect leven zou ik dood gaan, dus het is niet mijn schuld
en dus is doodgaan wel normaal

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 01:11

Bookman schreef:Beste Aragorn,
Het vermoeden begint te rijzen dat we niet op een lijn liggen.

Oja? :lol: Je hebt wel gevoel voor understatement en humor... :wink:

'k Zal altijd moeite blijven houden met deze vorm van schriftkritiek. En je doet echt je best. De anderen trouwens ook.

Eh, dit vind ik niet zo leuk (serieus). Wat ik heb gedaan zou ik zeker geen schriftkritiek willen en kunnen noemen, maar juist het op een eerlijke manier kijken naar wat een tekst eigenlijk wil zeggen. Ik daag je dan ook uit om aan te tonen waarom dat schriftkritiek is of je woorden terug te nemen.

Toch blijf ik met veel vragen zitten. ooit liep ik in een bos, daar waren de doodgravertjes ( je weet wel die kleine diertjes) bezig een konijnenlijkje te begraven. En daar werd niet over gediscusseerd................
Ze deden het gewoon. Wij zoeken altijd nieuwe dingen. Begraven is oud. Cremeren daar begint de lol ook al af te geraken. Nu gaan we bevriezen. En voor degenen die dat allemaal niet zien zitten is er de mogelijkheid om je ter beschikking te stellen van de wetenschap. Het zal wel.

Ten eerste: ik heb nooit iets ten nadele van begraven gezegd, ik denk dat ik mezelf ook het liefst zou laten begraven, onder een oude wilg bijvoorbeeld.. prachtig! Maar wat ik hier probeer te betogen is dat de bijbel niet zegt dat begraven de enige exclusieve manier is.

Ik denk dat je niet echt begrijpt waarom mensen hun lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap als je zegt dat ze het helemaal niet meer zien zitten. Dat doen ze om andere mensen te helpen, zodat bijvoorbeeld jouw kinderen als ze ziek zijn beter geholpen kunnen worden omdat de wetenschap dan meer kensen over het functioneren van het menselijk lichaam heeft.

Maar toch denk ik aan de wetten onder het oude verbond. Was het niet zo, dat je je zo snel mogelijk van een lijk moest ontdoen? En dat degenen die het aangeraakt hadden onrein waren? Ik weet dat het geen opdracht in zich heeft. Het is alleen maar een opmerking.

Dank voor de opmerking. Ik denk ook dat dat een hele nuttige leefregel was in Israel, vooral in die streek. Want zo'n dood lichaam is natuurlijk een bron van bacterieen en ziekten... afblijven dus!

En één belangrijk ding heb ik nog niet gelezen. Doodgaan is iets om ons diep over te schamen. Het is een gevolg van onze diepe val. En zouden we dan een beetje te pronk gaan liggen op een snijtafel? Ik geloof niet dat daar veel reden voor is. De dood is een schande. En hoort helemaal niet bij het leven, zoals je zo vaak hoort. Uit alle reacties merk ik dat er niet vanuit dat oogpunt geschreven wordt. En met respect voor ieder zijn mening, wil ik graag kwijt wat mijn gevoelens in dezen zijn.

Pronken op de snijtafel? Ik denk dat je dan toch nog niet begrepen hebt waar het om gaat. Pronken doe je in een praalgraf, dus als we ons dan moeten schamen over de dood, laten we dan eerst die Willem van Oranjes uit die Delftse kerk halen en onder de groene zerken stoppen met een gewone kei erop, of een houten bordje met z'n naam.

Nou ja die zijn nu wel zo'n beetje verwoord denk ik. Ja Aragorn, ik weet het. Je hebt veel geschreven. En ik kan idd niet alles tegenspreken. Heb ik ook geen behoefte aan. Maar dit wil ik nog wel kwijt, als de Heere me uit Zijn Woord zal laten weten dat ik te bestraffen ben vanwege mijn ouderwetse visie dat mensen begraven moeten worden, dan ben jij de eerste die het te horen krijgt. Want als ik hier alles lees, dan ben ik een hopeloos ouderwets mannetje die zich nota bene zou laten begraven. Hoe komt hij op het zotte idee.....
Nou ja, ik dacht dus uit de Schrift, maar dat schijnt niet zo te zijn.

Nee, Bookman, ik heb nooit willen zeggen dat begraven fout of tegen de bijbel is, zoals ik hierboven ook al gezegd heb. Er is helemaal niets mis met begraven en ik zou het zelf denk ik ook prefereren. Ik heb alleen geprobeerd aan te tonen dat niet uit de bijbel op te maken is dat begraven verplicht is en dat het de enige toegestane weg zou zijn.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 09:25

Aragorn weet what's up

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2004 09:36

Toch zou ik Aragorn willen aanraden eens het boekje te lezen van Ds Lok wat heet: Graf of Oven?
Daar staan toch wel enkele zaken in die je zouden kunnen afbrengen van de gedachte dat de oven niet verworpen kan worden op grond van de Bijbel.

Eén ding wat hij noemt is o.a. dood-door-verbranding wordt in de Bijbel weliswaar vermeld, maar steeds hetzij als bijzondere strafoefening vanwege extreme zonden, hetzij om een reeds geschonden lijk voor verdere schennis te behoeden, hetzij noodmaatregel in tijden van epidimieen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 10:46

joepie schreef:Toch zou ik Aragorn willen aanraden eens het boekje te lezen van Ds Lok wat heet: Graf of Oven?
Daar staan toch wel enkele zaken in die je zouden kunnen afbrengen van de gedachte dat de oven niet verworpen kan worden op grond van de Bijbel.

Eén ding wat hij noemt is o.a. dood-door-verbranding wordt in de Bijbel weliswaar vermeld, maar steeds hetzij als bijzondere strafoefening vanwege extreme zonden, hetzij om een reeds geschonden lijk voor verdere schennis te behoeden, hetzij noodmaatregel in tijden van epidimieen.

Volgens mij was de discussie nog steeds 'gelijk begraven' of 'eerst een paar decennia in de snijzaal', maar ik heb wel gezegd dat begraven niet exclusief is, dus vooruit dan maar. :wink:

Nogmaals, ik zie begraven voor mij ook als eerste optie, maar als iemand zich liever wil laten cremeren denk ik dat hij dat zelf moet weten. Voor de mensen in de tijd van de bijbel was dat een vreselijke gedachte, daarom werd het slechts bij uitzondering gedaan. Maar als je dat gevoel niet deelt en je hebt goede redenen (wat die dan ook mogen zijn) om je liever te laten cremeren denk ik niet dat daar grote bezwaren tegen zijn.

Maar het punt was dus de snijzaal. En het schijnt dus dat je als je daar 30 jaar gelegen hebt je wel verbrand wordt omdat de resten niet meer vanzelf vergaan. Dat lijkt eigenlijk best veel op die noodmaatregel die je aanhaalde.. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 10:49

thespiritisinsideus schreef:Aragorn weet what's up

8) wazzup ma nicka.. :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2004 11:03

Wat er nu bij me boven komt borrelen: Er blijft soms juist meer over van je als je in de snijzaal terecht komt, omdat je geprepareerd wordt. Niet je hele lichaam misschien, maar wel delen ervan. Maar dat even terzijde.

Ik zie dat sommige mensen dus echt tegen snijzaalpractica zijn. Maar ik vraag me dan af: laten jullie je ook niet behandelen door reguliere artsen? Zij maken namelijk gebruik van de kennis die op deze manier is opgedaan. Ik vind het nogal hypocriet om er wel gebruik van te maken, terwijl je tegen de manier bent waarop de kennis is vergaard... Dat is hetzelfde als wel donororganen willen als je ziek bent, maar geen donor willen zijn voor anderen.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 24 mei 2004 11:56

tja, maar wat blijft er dan over? Jomanda ligt ook gevoelig denk ik, ik ben het helemaal met je eens dat het waarschijnlijk niet meer is dan nostalgisch vasthouden aan oude dogma's en geforceerd proberen de bijbel erbij te slepen om het gelijk te bewijzen. maar ja, ieder zijn meuk

Terug naar “Archief”