Stelling: Pim Fortuyn was een zegen voor Nederland!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 11 mei 2004 13:34

Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom Pim een zegen zou zijn geweest.

1. Een zegen krijg je van God, en het lijkt me niet logisch te veronderstellen dat God Nederland via Pim wilde zegenen.
2. Pim heeft veel benoemd wat Paars liet liggen. Dat zouden andere partijen echter ook wel gedaan hebben, hooguit iets later dan Pim.
3. Pim droeg weinig concrete oplossingen aan, maar benoemde vooral (in zijn ogen) problemen.
4. Door Pim en regeringsdeelname van de LPF in 2002 is Nederland een jaar lang niet geregeerd, hooguit door ambtenaren. Zij hadden uiteraard vrij spel door de zeer zwakke bewindslieden van LPF-zijde (alleen Steven van Eijck, Financiën, was een positieve uitzondering).
5. Onderschat niet de ellende bij gemeenteraden die te kampen hebben met allerhande Leefbaar-fracties. Juist omdat dit vaak grote fracties betreffen, is de gemeentepolitiek 4 jaar van een te laag niveau. Gemeenteraadsbesluiten zijn van een te laag niveau door het Leefbaar stemgedrag. Dat vertaalt zich op den duur in ‘achterstallig onderhoud’ op veel gebieden, en (dus) hogere OZB-tarieven.
6. De LPF-kamerleden hebben door hun amateuristisch en ordinair gedrag de politiek omlaag gehaald. Een lagere dunk van de politiek is het gevolg. Iedere gek kan Kamerlid worden, als de lijsttrekker maar een aansprekend persoon is.

Hoe lang moet ik nog doorgaan?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:35

1. Een zegen krijg je van God, en het lijkt me niet logisch te veronderstellen dat God Nederland via Pim wilde zegenen.

Hitler was een straf voor Nederland en Europa, dus waarom zou Pim geen zegen kunnen zijn? (ik ben het wel met je eens hoor, dat Pim geen zegen is)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 15:40

Europeaan schreef:Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom Pim een zegen zou zijn geweest.

Jouw voorstellingsvermogen is niet bepalend voor wat God doet.
2. Pim heeft veel benoemd wat Paars liet liggen. Dat zouden andere partijen echter ook wel gedaan hebben, hooguit iets later dan Pim.
Dat zou ik niet direct kunnen onderschrijven. Het wezen van de politiek is iig wel drastisch veranderd sindsdien.
3. Pim droeg weinig concrete oplossingen aan, maar benoemde vooral (in zijn ogen) problemen.
Wel een beetje waar, maar beter de problemen benoemen zonder oplossing dan ze helemaal niet benoemen.
4. Door Pim en regeringsdeelname van de LPF in 2002 is Nederland een jaar lang niet geregeerd, hooguit door ambtenaren. Zij hadden uiteraard vrij spel door de zeer zwakke bewindslieden van LPF-zijde (alleen Steven van Eijck, Financiën, was een positieve uitzondering).
Niet door Pim. Wel door de partijen, idd de LPF, maar ook anderen.
5. Onderschat niet de ellende bij gemeenteraden die te kampen hebben met allerhande Leefbaar-fracties. Juist omdat dit vaak grote fracties betreffen, is de gemeentepolitiek 4 jaar van een te laag niveau. Gemeenteraadsbesluiten zijn van een te laag niveau door het Leefbaar stemgedrag. Dat vertaalt zich op den duur in ‘achterstallig onderhoud’ op veel gebieden, en (dus) hogere OZB-tarieven.
Het gaat mij iets tever om de oorzaak van dit probleem bij Pim in de schoenen te schuiven.
6. De LPF-kamerleden hebben door hun amateuristisch en ordinair gedrag de politiek omlaag gehaald. Een lagere dunk van de politiek is het gevolg. Iedere gek kan Kamerlid worden, als de lijsttrekker maar een aansprekend persoon is.
Dat is waar, maar was dat eerder niet zo? Dit is alleen de eerste keer dat het zich zo duidelijk manifesteert. En Johan Vlemmix is niet in de Kamer gekomen... :P (Maar Wouter Bos dan weer wel, die gek had er ook beter uit kunnen blijven.. :roll: )

Hoe lang moet ik nog doorgaan?

Stop maar, en zeg gewoon wat je wilt zeggen.

Ben Militant

Berichtdoor Ben Militant » 13 mei 2004 19:57

Wijlen Pim Fortuyn deed een flinke plons onstaan in het vrijwel stilstaande politieke water nu ruim twee jaar geleden.

Zijn "matrozen" weten niet goed richting te kiezen naar mijn mening,
en zorgen regelmatig voor een
(zoals VVD-Kamerlid G. Wilders een tijdje gelden verwoorde in het rechtse opinieblad HP/De Tijd)
génante vertoning.

Als persoon vond ik dat Pim charmant overkwam en over enige etiquette beschikte.
Ook beheerste hij goed zijn politieke dossiers, wist waar hij over praatte, wat niet van iedereen ter rechter zijde in het politieke krachtenveld gezegd kan worden (naar mijn mening door de repressie van links tegen rechts in ons land!!) .

Alleen was voor mij zijn levenswijze nog al wat uitbundig, en met name zijn openlijke seksuele levenswandel een behoorlijk obstakel, eigenlijk in dat opzicht geen voorbeeldig figuur voor een volk.

Maar in politiek opzicht vond ik hem toch van ongekende, nooit en nergens vertoonde klasse.
Altijd als hij weer in een t.v.-programma zat, zat half Nederland op het
puntje van zijn stoel aan de buis gekluisterd.
Dikwijls bediende hij meerdere linkse opponenten in discussieprogramma´s van zodanig scherpe repliek dat ze met een mond vol tanden zaten en verbouwereert met hun handen in het haar zaten,
en dat maakte voor mij dan ook een hoop goed, ondanks dat hij zijn homofiele geaardheid in de praktijk bracht,
welke ik zwaar verwerpelijk vindt!!

Het fenomeen Fortuyn maakt nog maar eens te meer duidelijk welk een invloed de MASSAMEDIA hebben op de volksgeest:
Naar mijn indruk buiten gewoon veel!!
Bijna iedereen verklaarde na de schokkende liquidatie op 6 mei 2002
een "vriend" van Pim te zijn!!
Dit mechanisme verklaard dan ook dat er in nog steeds een enorm vacuüm is ter rechterzijde in het politieke krachtenveld,
welke in de ons omringende landen (afwisselend succesvol) wordt opgevuld door rechts-conservatieve en nationalistische partijen als:

Vlaams Blok - België (meer bepaald Vlaanderen)
Front National - Frankrijk
Lega Nord, AN - Italië
CDU-CSU - Duisland
BNP-Conservatieven - Groot-Brittannië
FPÖ - Oostenrijk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2004 07:17

Ik ben nooit een vriend van Pim geweest (ook niet in andere opzichten) maar ik heb wel een bloemetje bij het stadhuis gelegd. Het doodschieten van mensen omwille van hun politiek activisme kan eenvoudigweg niet plaatsvinden in een beschaafd land. Misschien is dit land niet beschaafd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Ben Militant

Berichtdoor Ben Militant » 14 mei 2004 14:21

Goed gezien Optimatus,
dit land is vast en zeker niet beschaafd,
dankzij en mede veroorzaakt door de door u zo bewonderde rood-fascistische immigratieliefhebbers van extreem-link(s)!!!

"Het tolerantieprincipe van het kosmopolitische cultuurrelativisme vernietigt een gemeenschappelijke leefwereld ten bate van een multiculturele maatschappij die absurd is,
omdat ze tegen onze waarden ingaat".

(Alain Finkielkraut)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 10:37

haha, rood, dat ben ik, immigratieliefhebbers, tja, nee, ik ben meer immigrantenliefhebber, klein verschil, en extreem-links, tja vergeleken met de meeste anderen wel.

ik heb dit land onbeschaafd gemaakt, en dat is best knap als je nog maar 19 bent.
En BenIrritant, ik heb liever dat je niet zo snel het woord fascistisch in de mond neemt, aangezien je duidelijk geen idee hebt van de betekenis
fas·cis·me (het ~)
1 ideologie, berustende op nationalistische, autoritaire en corporatieve beginselen, zoals Mussolini in Italië aanhing

redelijk stupide zoals altijd dus, of is de van dale ook een links-fascistisch indoctrinerend orgaan?

en Pim, tja, iedereen zei dat hij de mening van het volk vertegenwoordigde, maar men vergeet dat hij die mening eerst zelf evrkondigt heeft. 3 maanden voor zijn okomst zat er een paars3 aan te komen, 80% van de bevolking was tevreden, tot Pim zijn indoctrinatiemachine aanzette. Hij zei iets wat mensen begrepen en dat was nieuw in den haag, mensen werd een nieuwe mening aangepraat.
het is vreselijk wat er gebeurd is, maar ik zit nog steeds met het morele dilemma dat ik het van een hoop mensen en politici erger had gevonden als ze dood waren

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mei 2004 13:41

Ik denk dat er zoals altijd twee kanten zitten aan het 'Pim-verhaal'. Ik denk weldegelijk dat deze man enkele punten terecht op de agenda heeft geplaatst. Zijn manier van het bedrijven van politiek was ook redelijk vernieuwend en daarom ook opmerkelijk en populair. Ik denk dat de andere politici dit hadden moeten doorzien. Toch zijn er weldegelijk ook grote problemen ontstaan rondom Pim, zijn opmars, zijn woorden en daden en zijn dood. Ik denk niet dat Nederland er beter op was geworden met Pim als premier, integendeel. Ik vrees dat de negatieve punten overheersend waren. Daar hoort inderdaad ook het probleem bij van zijn beperkte oplossingsvermogen (m.a.w.: een politicus kan wel een grote mond hebben en problemen aankaarten, maar een politicus moet ook solide oplossingen bieden.) Overigens ben ik er niet van overtuigd dat het rood-fascistische kamp (om maar met Ben's termen te strooien) betere oplossingen te bieden heeft. Op sommige vlakken wel, op anderen weer niet, en zo zal het wel altijd gaan...

Mariamagdalena, ik vind jouw opmerking over je man en zijn studie nogal stupiede. Waarom zou iemand die politicologie gestudeerd heeft het beter weten? En waarom zou hij dingen anders kunnen zien dan wij? Ik heb ook hersens gekregen, en heb weldegelijk mijn mening (maar goed, ik doe dan ook een studie die op sommige vlakken redelijk politiek getint is, zou dat de reden zijn?) Ik ken ook een jongen die politicologie studeert en die volgens mij toch genuanceerder denkt dan de woorden van jouw reply.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mei 2004 16:52

Of Pim het nu altijd bij het recht eind had of niet: in ieder geval staat vast dat hij gezorgd heeft voor een gezonde opschudding van het politieke landschap.

Na acht jaar Paars waren veel dingen gewoon onbespreekbaar geworden, journalisten durfden weinig anders te verkondigen dan progressief-linkse standpunten en aan het zoethouden van het volk werd door het kabinet meer gedacht dan aan wat goed zou zijn voor de economie en de overheidsbegroting.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 mei 2004 17:13

progressief-linkse standpunten

Hier is toch niets mis mee zolang het niet de enige stem is die er klinkt in de media.
Afbeelding

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 23 mei 2004 21:51

kom op nou, aragorn, doe toch niet zo flauw met die sneer naar de pers. Het is gewoon over het algemeen zo dat intelligente rechtse mensen het zakenleven ingaan en intelligente linkse mensen het academische leven of de pers, maar dat betekent niet dat de gehele pers linkse propaganda spuit, ligt nogal aan de krant die je raadpleegt, en sowieso, nieuws is nooit objectief, maar door het pluriforme aanbod is het heus niet zo dat er alleen maar linkse media zijn

Boromir
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boromir » 26 mei 2004 16:55

Dus als ik het verschil tussen intelligente rechtse en linkse levenswegen juist interpreteer betekent dat dat de linksen het door de rechtsen verdiende geld opmaken?
Ik was er altijd al bang voor, maar als een links iemand het zelf al beweert... Denk ook dat Fortuyn daar tegen ageerde. Er moet meer gewerkt worden, in plaats van met geld te strooien in de vorm van subsidies en sociale voorzieningen.

Inderdaad, van mij had Fortuyn mogen blijven leven! Misschien speelde hij in op onderbuikgevoelens en sprak hij aan omdat hij 'normale' taal sprak. Laat de andere politici dat dan ook eens doen! Maar nee, die praten over 'Jip-en-Janneke-taal' waarmee ze zich vervolgens volslagen belachelijk maakten... Beetje jammer he.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 17:07

thespiritisinsideus schreef:kom op nou, aragorn, doe toch niet zo flauw met die sneer naar de pers. Het is gewoon over het algemeen zo dat intelligente rechtse mensen het zakenleven ingaan en intelligente linkse mensen het academische leven of de pers, maar dat betekent niet dat de gehele pers linkse propaganda spuit, ligt nogal aan de krant die je raadpleegt, en sowieso, nieuws is nooit objectief, maar door het pluriforme aanbod is het heus niet zo dat er alleen maar linkse media zijn

Die stelling over linkse en rechtse intelligentsia zou ik niet direct durven onderschrijven. Misschien zit er in z'n algemeenheid wel een kern van waarheid in, maar er zullen toch zeker ook rechtse mensen zijn die journalist worden.
Nieuws is zeker niet objectief nee, maar ik had het nu ook over links en rechts.
Als een (Culemborgse?) burgemeester het nu heeft over 'altijd die marokkanen', dan was dat een paar jaar geleden een grof schandaal geweest. Terwijl het nu gewoon een gemiddeld nieuwsitem was.

Het politiek-correcte is er sinds Pim Fortuyn wel een beetje af.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 17:19

ho ho, Boromir, zoals wel meer rechtse mensen ;) denk je alleen in termen van geld en ga je snel voorbij aan de maatschappelijke waarde van journalistiek e.d.
en Aragorn, het was een bewuste generalisering, maar het is nou eenmaal een feit dat mensen met wat sterker ontwikkelde solidariteitsgevoelens zich vaak minder goed thuisvoelen inde koude en keiharde zakenwereld

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 17:27

thespiritisinsideus schreef:en Aragorn, het was een bewuste generalisering, maar het is nou eenmaal een feit dat mensen met wat sterker ontwikkelde solidariteitsgevoelens zich vaak minder goed thuisvoelen inde koude en keiharde zakenwereld

Daar kan ik inkomen ja.

Ik hoop dat je niet als achterliggende gedachte hebt dat alleen linkse mensen sterker ontwikkelde solidariteitsgevoelens hebben? :wink:

Terug naar “Archief”