Natuurlijke middelen om er weer boven op te komen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 21 mei 2004 00:46

Ik daag iedereen die zegt dat homeopathie werkt uit om onderzoeken te noemen die aantonen dat homeopathische middeletjes inderdaad beter werkt dan placebo's.
Dus geen anekdotes als 'tantje Mies had eens hoofdpijn en paracetemol hielp niet maar homeopathisch middeltje X wel', want dat bewijst helemaal niets, maar serieuze, grootschalige en gecontroleerde onderzoeken.

Zoals AikonGirl zei, er valt niets te geloven.
Er hoeft alleen maar uitgeprobeerd te worden.

Ik heb zo'n rapport nooit kunnen vinden, en dus beschouw ik homeopathie als gevaarlijke en immorele oplichterij.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 07:00

Ach die bewijzen he!
Waarom moet het bewezen worden dat het werkt? Wat is dat nu altijd voor onzin.
Je moet met alle medicijnen die je gebruikt kritisch zijn.
En als ik met een homeopatisch middel betere resultaten bereik dan met een regulier middel dan zal ik dus eerder een homeopatisch middel gebruiken. Alleen al om de vele bijwerkingen die de andere geven te ontlopen.
Een middel tegen migraine waar je hoofdpijn van krijgt vind ik namelijk nogal dubieus.
En ik kan genoeg verhalen vertellen waarbij homeopatie goed werk heeft gedaan. En waar de reguliere medicijnen niet hielpen.
Maar dat zijn niet de "bewijzen" die ze meestal willen horen.
b.v. Mijn oudste twee kinderen werden geboren met een soort spruw in hun mondje. De reguliere medicijnen werkten niet. Alle soorten gehad die er voor waren.
Toen in overleg met de huisarts ben ik Mercurius gaan gebruiken en binnen een dag of drie was het weg.
Of een dochter van zes die al haar hele leven geen normale ontlasting had, en die inmiddels al drie maanden diaree heeft. Erg afgevallen en in het ziekenhuis gelegen voor onderzoeken. Alle medicijnen die er voor waren gebruikt had, zelfs de volwassen dosis tegen diaree.
Ging niet over en ze wisten niet meer wat ze moesten.
Heb ik haar meegenomen naar iemand die touche for Health doet en er kwam een koemelkallergie uit en een verstoorde lever.
Ze kreeg homeopatische middelen (in overleg met de huisarts) en we stopten met de koemelk, binnen 14 dagen had ze normale ontlasting en ging haar gele kleur weg.
Voor mij genoeg bewijzen dat het werkt. Want als baby of kind "geloof" je namelijk nergens in. Het kan dus wat dat betrefd niet het placebo effect zijn.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 mei 2004 10:54

Aragorn schreef:Eh, Juliah, dacht je dat er achter regulier geneeskunde geen hele methode zit? De (wetenschappelijke) methode (zoals destijds volgens mij door Descartes geintroduceerd) vormt zelfs de basis van de manier waarop de reguliere geneeskunde kennis vergaart!
En waarom is homeopathie niet goed dan? Ik kan het niet beoordelen heb er geen ervaring mee, evenmin als dat ik veel ervaring met reguliere geneesmiddelen heb, maar het schijnt toch zo te zijn dat het mensen helpt die in het reguliere circuit niet geholpen leken te kunnen worden...

Ik had het anders moeten formuleren, maar wat ik dus bedoel is dat er achter de homeopathie een denkwijze zit die strijdig is met het christelijk geloof. De verdunning zou magische kracht krijgen. Het schudden en verdunnen op een speciale manier zou de waterige oplossing kracht geven. Ze zeggen ook, als je het verdund wordt de werking sterker, maar denk na, als je wilt dat limonade zoeter smaakt moet je er meer suiker in doen.
De reguliere geneeskunde is op bewijzen gebaseerd. Nogmaals, daar heb ik geen twijfels over, want het is allemaal wetenschappelijk bewezen en gecontroleerd.

@ Joepie: De reguliere geneeskunde biedt niet voor elke kwaal een oplossing. We gebruiken tegenwoordig heel veel geneesmiddelen, we kennen niet meer het natuurlijk verloop van een ziekte, sommige ziekten gaan vanzelf over, of je nu medicijnen gebruikt of niet.

En nog 1 keer voor alle duidelijkheid: Homeopathie en kruidengeneeskunde zijn niet hetzelfde!
Kruiden worden ook wel in de reguliere geneeskunde gebruikt, bijvoorbeeld Valeriaan voor spanning, vingerhoedskruid voor het hart en Sintjacobskruid voor geestelijke spanningen. Dit is wetenschappelijk bewezen.
~Get out and do what we were meant to do~

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 11:10

En die zogenaamde bewijzen gelden dan dus voor iedereen?
Alleen al om al de bijwerkingen die bij de reguliere medicijnen zijn, slik ik ze zo min mogelijk. Zeker als ik het met homeopatische middelen ook kan bestrijden.
Buitendat zijn er zovele mensen die baat hebben bij homeopathie alleen gelden die niet als bewijzen. Maar wie verzamelen de bewijzen van de reguliere medicijnen?
Degene die zo graag de medicijnen verkopen en er dik aan verdienen.

Ik zou zeggen verlies van beide methode de realiteit niet uit het oog.
Als ik van mijn huisarts iets moet slikken wat zoveel bijwerkingen heeft dat ik weer iets moet slikken om de bijwerkingen te bestrijden en dan weer iets om daar weer de bijwerkingen....enz enz.
En ik kan het ook met homeopathische medicijnen bestrijden, dan is mijn keus snel gemaakt.
De vergelijking die je maakt met de limonade gaat natuurlijk niet op.
Je wilt iets zoeter maken, maar dat is met de homeopathie niet.
Ze willen met de kwaal de kwaal bestrijden. Alleen moet de dosis zo klein zijn dat je wel antistoffen gaat maken en imuun wordt maar weer niet ziek.
Net zoals er gedaan wordt met de DKTP en BMR injecties.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 mei 2004 11:33

De bewijzen voor reguliere geneesmiddelen gelden voor iedereen. Die bewijzen worden geleverd in onafhankelijke onderzoeken, die streng door de overheid worden gecontroleerd. De overheid stelt in Europees verband ook strikte regels voor de onderzoeken op.
Bij een geneesmiddel beordeelt de overheid de balans tussen werkzaamheid en bijwerkingen. Een middel tegen kanker mag veel bijwerkingen hebben, een eenvoudige pijnstiller mag dat niet. Om de bijwerkingen te volgen heeft de overheid een bureau. Blijkt er onverwachts een ernstige bijwerking te zijn dan kan het geneesmiddel van de markt worden genomen.
De regel in de homeopathie is ook dat verdunnen het middel krachtiger maakt. Ik gebruik geen homeopathische middelen omdat ik de magische kracht van de verdunning in strijd met mijn geloof vind.
Overigens zijn de meeste homeopathische verdunningen onschadelijk omdat er weinig of niets inzit dat werkt en schade kan veroorzaken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 11:57

Frost schreef:Ik daag iedereen die zegt dat homeopathie werkt uit om onderzoeken te noemen die aantonen dat homeopathische middeletjes inderdaad beter werkt dan placebo's.
Dus geen anekdotes als 'tantje Mies had eens hoofdpijn en paracetemol hielp niet maar homeopathisch middeltje X wel', want dat bewijst helemaal niets, maar serieuze, grootschalige en gecontroleerde onderzoeken.

Zoals AikonGirl zei, er valt niets te geloven.
Er hoeft alleen maar uitgeprobeerd te worden.

Ik heb zo'n rapport nooit kunnen vinden, en dus beschouw ik homeopathie als gevaarlijke en immorele oplichterij.

Als eerste: ik heb totaal geen ervaring met homeopathie, en ook erg weinig met reguliere geneesmiddelen en ben er niet op uit om het een te bewijzen tov. het ander.

Ik begrijp de scepsis die er is vanwege het ontbreken van klinkende onderzoeksresultaten, maar hoe kan het dan werken bij sommige mensen?

Het placebo-argument vind ik toch een beetje goedkoop, want als men eerst bij de gewone arts middelen heeft gekregen zou het placebo-effect dan ook al in werking getreden moeten zijn. Waarschijnlijk zelfs eerder dan bij een of andere vage natuurgenezer, want als eerste hebben de meeste mensen toch meer vertrouwen in een goed opgeleide arts en uitgebreid geteste geneesmiddelen. (Oke, sommige mensen niet, maar het merendeel wel.)

@Juliah: dat van die magische toevoeging door verdunning en schudden was mij niet bekend, maar als het werkt denk je dan dat het verkeerd is? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het occult is ofzo, en ik neem aan dat er ook geen rituelen opgevoerd worden bij het bereiden ervan.
(LOL: I want my placebo, shaken, not stirred... :mrgreen: )

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 12:23

Denk je dat de testen die ze op proefdieren doen wel in overeenstemming met je geloof is?
Om dan nog maar niet te spreken over de testen op embryo's.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 mei 2004 12:23

Aragorn schreef:@Juliah: dat van die magische toevoeging door verdunning en schudden was mij niet bekend, maar als het werkt denk je dan dat het verkeerd is? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat het occult is ofzo, en ik neem aan dat er ook geen rituelen opgevoerd worden bij het bereiden ervan.
(LOL: I want my placebo, shaken, not stirred... :mrgreen: )

Jaja....het wordt niet gewoon geschud maar op een hele speciale manier :wink: . Nee, dat is echt waar hoor. Maargoed, ik hou niemand tegen veel geld te betalen voor een flesje water, dus verlies de realiteit niet uit het oog :mrgreen: .

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 mei 2004 12:28

joepie schreef:Denk je dat de testen die ze op proefdieren doen wel in overeenstemming met je geloof is?

Reguliere geneesmiddelen worden niet op embryo's getest. Ik weet niet waar u/jij dat van hebt?
Die testen op proefdieren wijzen er juist op of een medicijn bepaalde bijwerkingen heeft.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 12:37

Juliah schreef:
joepie schreef:Denk je dat de testen die ze op proefdieren doen wel in overeenstemming met je geloof is?

Reguliere geneesmiddelen worden niet op embryo's getest. Ik weet niet waar u/jij dat van hebt?
Die testen op proefdieren wijzen er juist op of een medicijn bepaalde bijwerkingen heeft.

Ja dat weet ik, dus mijn vraag was ook of je dat wel met je geloof in overeenstemming is?
Nog nooit gehoord van medicijnen tegen parkison waarvoor ze hersencellen van embryo's nodig hebben?
En alleen water zit er zeker niet in die flesjes, als jij je dat wijs wil laten maken moet je dat zeker doen. Ruik er maar eens aan, en zo ruikt water niet. En er zijn ook homeopatische tabletten.
Dat fabeltje over dat schudden is ook allang niet meer waar.

En die onderzoeken worden ook gedaan. Kijk maar eens naar een onderzoek over de werking van Echinacea:
In 1997 hebben onderzoekers van het Centrum voor Infectieziekten in het Zweedse Uppsala in een klinische studie vastgesteld dat die miljoenen gebruikers gelijk hebben: Echinaforce bewees in een streng gecontroleerd wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn bij de behandeling van acute verkoudheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 12:58

Echinacea en echinaforce zijn toch niet homeopathisch?

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 12:59

Aragorn schreef:Echinacea en echinaforce zijn toch niet homeopathisch?

Ja dus!

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 21 mei 2004 13:00

joepie schreef:Ja dat weet ik, dus mijn vraag was ook of je dat wel met je geloof in overeenstemming is?
Nog nooit gehoord van medicijnen tegen parkison waarvoor ze hersencellen van embryo's nodig hebben?
En alleen water zit er zeker niet in die flesjes, als jij je dat wijs wil laten maken moet je dat zeker doen. Ruik er maar eens aan, en zo ruikt water niet. En er zijn ook homeopatische tabletten.
Dat fabeltje over dat schudden is ook allang niet meer waar.

En die onderzoeken worden ook gedaan. Kijk maar eens naar een onderzoek over de werking van Echinacea:
In 1997 hebben onderzoekers van het Centrum voor Infectieziekten in het Zweedse Uppsala in een klinische studie vastgesteld dat die miljoenen gebruikers gelijk hebben: Echinaforce bewees in een streng gecontroleerd wetenschappelijk onderzoek effectief te zijn bij de behandeling van acute verkoudheid.

Voor die medicijnen tegen parkinson doen ze onderzoek met hersencellen van embryo's, dat is waar, maar vergeet niet dat dit bijvoorbeeld in Amerika ten strengste verboden is.
Een fabeltje is meestal niet waar :lol: . Nee, maar ik geloof niet dat het niet waar is. Ik blijf bij mijn punt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 mei 2004 13:02

Waarom blijf je bij je punt? Zo wordt het een welles-nietes-spelletje, terwijl niemand met concrete argumenten komt.

Laten we dan maar weer iets meer ontopic gaan.. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 21 mei 2004 13:09

Maar je hebt nog een antwoorde gegeven op mijn vraag of je die testen op dieren wel met je geloof in overeenstemming vind?
Het fijne met homeopathie is dat ze dat in ieder geval niet hoeven te doen :P

Terug naar “Archief”