4-soorten geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:43

Natuurlijk, als het zaligmakend geloof maar niet achter blijft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mei 2004 12:23

Ikke21 schreef:Ik hoorde gister dat er in veel kerken het historisch geloof word geleerd, is dat ook werkelijk zo?

Hoe bedoel je dat precies? Wanneer wordt het geleerd? Dat dat als zaligmakend gezien wordt of dat het er gewoon is.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 12:24

Ik denk dat het dan als zaligmakend in die kerken wordt beschouwd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2004 14:29

Ikke21 schreef:Ik hoorde gister dat er in veel kerken het historisch geloof word geleerd, is dat ook werkelijk zo?

mooi makkelijk..
nou daar en daar denken ze dat als je alleen gelooft in jezus Christus dat je dan zalig bent. Nou dat is bij ons niet zo hoor....

brr... moet je kijken hoeveel mensen er aan het avondmaal gaan in de 'rechts' nederland. Moet je kijken hoeveel mensen Jezus niet kennen als hun persoonlijke middelaar. En dan op andere kerken gaan wijzen van: ze denk dat .. nou dat gaat niet zomaar hoor.

Laat iedereen in zijn eigen hart kijken, en zichzelf onderzoeken (waar regelmatig voor wordt opgeroepen). Hou ik van God, wil ik voor Hem leven. Kan ik zonder Hem? (en ja ik weet niet welke bijbelse maatstaf jij daar voor moet vinden)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 mei 2004 14:43

hijwel schreef:

mooi makkelijk..
nou daar en daar denken ze dat als je alleen gelooft in jezus Christus dat je dan zalig bent. Nou dat is bij ons niet zo hoor....

brr... moet je kijken hoeveel mensen er aan het avondmaal gaan in de 'rechts' nederland. Moet je kijken hoeveel mensen Jezus niet kennen als hun persoonlijke middelaar. En dan op andere kerken gaan wijzen van: ze denk dat .. nou dat gaat niet zomaar hoor.

Laat iedereen in zijn eigen hart kijken, en zichzelf onderzoeken (waar regelmatig voor wordt opgeroepen). Hou ik van God, wil ik voor Hem leven. Kan ik zonder Hem? (en ja ik weet niet welke bijbelse maatstaf jij daar voor moet vinden)

Hiermee stem ik van harte in Hijwel!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 18 mei 2004 14:44

Ik bibber van kerken die zaligmakend geloven beschouwen als het hebben van een bijbel en ik bibber van kerken die haast trots een avondmaaltafel met 10 stoelen hebben, onder het mom van wij pakken het tenminste serieus aan. (Jezus zei: Drinkt ALLEN hieruit.)

Maar zoals ook al eerder is gezegt:
Groepsgeloof is niet zaligmakend. Je zult zelf een levend geloof moeten hebben onder de genade van Christus.

Waren er maar gemeenten die het lef hadden om radikaal en serieus gemeenschappelijk te geloven en God te dienen. Geen halfbakken geloof en geen enkelinggeloof.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mei 2004 15:36

Waren er maar gemeenten die het lef hadden om radikaal en serieus gemeenschappelijk te geloven en God te dienen. Geen halfbakken geloof en geen enkelinggeloof.

zijn die er niet dan?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 mei 2004 08:01

Ik bibber van kerken die zaligmakend geloven beschouwen als het hebben van een bijbel en ik bibber van kerken die haast trots een avondmaaltafel met 10 stoelen hebben, onder het mom van wij pakken het tenminste serieus aan. (Jezus zei: Drinkt ALLEN hieruit.)

Waarom is het dan maar een kleine schare die zalig wordt? Dan gaat dat drinkt allen hieruit toch niet meer op?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 10:24

Ehm Weermannetje, het percentage mensen dat gelooft kun je al gerust "een kleine schare" noemen... Dit is niet op de gemeente maar op de wereld van toepassing, het is een grote leugen dat je in de kerk bang moet zijn omdat maar een kleine schare van de gemeenteleden gered schijnt te worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 mei 2004 10:27

Ik denk dat echt niet iedereen die in de kerk zit, zalig wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 mei 2004 10:43

Dat zeg ik ook niet.

Maar ik denk ook niet dat je in de kerk hoeft te preken dat slechts een kleine schare van de gelovigen zalig zou worden....

En dat uit te drukken door in een gemeente van 300 man met z'n 10-en aan het avondmaal te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 mei 2004 11:00

Je kunt ook in een gemeente van 3000 man met 3000 man aan het avondmaal gaan. Daar kun je net zo goed vraagtekens bijzetten.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mei 2004 11:19

Het Weermannetje schreef:Je kunt ook in een gemeente van 3000 man met 3000 man aan het avondmaal gaan. Daar kun je net zo goed vraagtekens bijzetten.
niet altijd gelijk naar het andere uitsterste gaan :wink:

maar aan de andere kant, zelfs Judas ging aan het avondmaal (toch?)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 mei 2004 11:24

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Je kunt ook in een gemeente van 3000 man met 3000 man aan het avondmaal gaan. Daar kun je net zo goed vraagtekens bijzetten.
niet altijd gelijk naar het andere uitsterste gaan :wink:

maar aan de andere kant, zelfs Judas ging aan het avondmaal (toch?)

Nooit gegeten, omdat hij dus de eerste zou zijn die indoopte met de Heere Jezus. En daarna is hij weg gegaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2004 12:30

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat echt niet iedereen die in de kerk zit, zalig wordt.

Dit zijn toch geen opmerkingen? Allemaal waar, maar wat is de relevantie voor de discussie.. :?: :roll:

Terug naar “Archief”