klas net dit stukje. en het sprak me enorm aan.
Ben jij wel zo gehoorzaam tegenover God?
Gehoorzaamheid
Ik stuit dan op het bijbelse begrip 'gehoorzaamheid' als een sleutelwoord voor dit artikel.
Wij zijn, ook binnen veel kerken en gemeenten, afgedwaald van een leven uit gehoorzaamheid aan Jezus Christus.
Terwijl wij van Jezus kunnen afkijken hoe Hijzelf tijdens Zijn leven als mens op aarde in alles volkomen gehoorzaam was aan Zijn hemelse Vader. Aan ons grote voorbeeld Jezus kunnen wij zien hoe God zich een mens op aarde droomt: onder alle omstandigheden en in alle uitdagingen en verzoekingen zocht Jezus contact met Zijn Vader in de hemel. En daartoe worden ook wij opgeroepen. "Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd van uw onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt zo ook gij zelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig" (1 Petrus 1:14-16).
Jezus' gehoorzaamheid aan de Vader betrof Zijn complete zielenleven. Ze betrof Zijn wilsleven en de uitingen daarvan, zeg maar Zijn gedrag: Jezus kon en wilde immers niets doen buiten Zijn Vader om (Johannes 4:34 en 5:19). Ze betrof ook Zijn denkwereld en de uitingen daarvan: Jezus sprak geen woord op aarde of Hij moest het de Vader horen spreken in Zijn hart (Johannes 12:49,50). Ook betrof ze Zijn gevoelsleven: Jezus wijdde Zijn gevoelens volkomen aan Zijn Vader toe opdat de Vader via Jezus' gevoelens de wereld zou kunnen overtuigen van Zijn grote barmhartigheid en genade en vergeving en liefde zonder welke de wereld in zichzelf dood is (Johannes 15:9).
Het moet wel zo zijn dat het woord gehoorzaamheid Jezus als muziek in de oren klonk, terwijl wij datzelfde woord zo gemakkelijk vereenzelvigen met slavenwerk.