gehoorzaamheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

gehoorzaamheid

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 19:37

klas net dit stukje. en het sprak me enorm aan.
Ben jij wel zo gehoorzaam tegenover God?

Gehoorzaamheid
Ik stuit dan op het bijbelse begrip 'gehoorzaamheid' als een sleutelwoord voor dit artikel.
Wij zijn, ook binnen veel kerken en gemeenten, afgedwaald van een leven uit gehoorzaamheid aan Jezus Christus.
Terwijl wij van Jezus kunnen afkijken hoe Hijzelf tijdens Zijn leven als mens op aarde in alles volkomen gehoorzaam was aan Zijn hemelse Vader. Aan ons grote voorbeeld Jezus kunnen wij zien hoe God zich een mens op aarde droomt: onder alle omstandigheden en in alle uitdagingen en verzoekingen zocht Jezus contact met Zijn Vader in de hemel. En daartoe worden ook wij opgeroepen. "Voegt u, als gehoorzame kinderen, niet naar de begeerten uit de tijd van uw onwetendheid, maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt zo ook gij zelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig" (1 Petrus 1:14-16).

Jezus' gehoorzaamheid aan de Vader betrof Zijn complete zielenleven. Ze betrof Zijn wilsleven en de uitingen daarvan, zeg maar Zijn gedrag: Jezus kon en wilde immers niets doen buiten Zijn Vader om (Johannes 4:34 en 5:19). Ze betrof ook Zijn denkwereld en de uitingen daarvan: Jezus sprak geen woord op aarde of Hij moest het de Vader horen spreken in Zijn hart (Johannes 12:49,50). Ook betrof ze Zijn gevoelsleven: Jezus wijdde Zijn gevoelens volkomen aan Zijn Vader toe opdat de Vader via Jezus' gevoelens de wereld zou kunnen overtuigen van Zijn grote barmhartigheid en genade en vergeving en liefde zonder welke de wereld in zichzelf dood is (Johannes 15:9).
Het moet wel zo zijn dat het woord gehoorzaamheid Jezus als muziek in de oren klonk, terwijl wij datzelfde woord zo gemakkelijk vereenzelvigen met slavenwerk.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 09:14

Nee, natuurlijk niet, want Christus was een Mens zonder zonde.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 13 mei 2004 18:58

Van uit onszelf kunnen we nooit meer oprecht gehoorzaam zijn aan God. Dat kan alleen als Hij ons tot Hem bekeert. Dan gaan we God steeds meer en meer nodig krijgen omdat we uit ons zelf ongehoorzaam zijn.. Lees psalm 119 maar. En zo krijgen we ook die Borg nodig voor onze ongehoorzaamheid - dagelijks - en willen we als die Borg zijn.

In dit leven zal het onvolmaakt blijven maar straks zal Gods volk eeuwig volmaakt gehoorzaam zijn.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 13 mei 2004 19:03

sluit me bij john en weermannetje aan
Psalm 25:2 (ber.)

joris

Berichtdoor joris » 15 mei 2004 09:22

The Passion heeft mij nog een keer goed laten zien dat Jezus echt die gehoorzaamheid heeft moeten leren. Dat staat ook ergens in Hebreeen als ik mij niet vergis. JEzus leed als mens en niet als God Natuurlijk was hij niet in tweeen te splitsen, maar hij moest lijden als mens. ANders had het lijden geen zin immers.

Vader, nietmijn wil maar uw wil geschiede, dat was zijn worsteling in Getsemane, dat is ook onze worsteling iedere dag. En omdat JEzus stand hield, kunnen wij ook standhouden.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mei 2004 19:53

joris schreef:The Passion heeft mij nog een keer goed laten zien dat Jezus echt die gehoorzaamheid heeft moeten leren. Dat staat ook ergens in Hebreeen als ik mij niet vergis. JEzus leed als mens en niet als God Natuurlijk was hij niet in tweeen te splitsen, maar hij moest lijden als mens. ANders had het lijden geen zin immers.

Vader, nietmijn wil maar uw wil geschiede, dat was zijn worsteling in Getsemane, dat is ook onze worsteling iedere dag. En omdat JEzus stand hield, kunnen wij ook standhouden.

Als Hij eerst gehoorzaamheid heeft moeten leren betekend het dat Hij eerst ongehoorzaam was? Van kribbe tot kruis is Hij volmaakt gehoorzaam geweest aan de vader.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 mei 2004 20:19

John B schreef:
joris schreef:The Passion heeft mij nog een keer goed laten zien dat Jezus echt die gehoorzaamheid heeft moeten leren. Dat staat ook ergens in Hebreeen als ik mij niet vergis. JEzus leed als mens en niet als God Natuurlijk was hij niet in tweeen te splitsen, maar hij moest lijden als mens. ANders had het lijden geen zin immers.

Als Hij eerst gehoorzaamheid heeft moeten leren betekend het dat Hij eerst ongehoorzaam was? Van kribbe tot kruis is Hij volmaakt gehoorzaam geweest aan de vader.
maar dat betekent niet dat het hem geen moeite koste
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 15 mei 2004 21:36

@mic schreef:
John B schreef:

Zolang niemand mij op bijbelse gronden anders kan overtuigen kan ik dat niet geloven. Zijn lijden bestond niet uit het gehoorzamen aan de Vader maar dat Hij de toorn Gods tegen de zonde dragen zou om Zijn volk zalig te maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 21:44

Maar denk je niet dat het Hem totaal geen moeite koste om zich daar altijd vrijwillig aan over te geven? Lijkt mij eigenlijk wel, ik zie dat meer als een onderdeel van het hele lijden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mei 2004 23:21

John B schreef:
@mic schreef:
John B schreef:

Zolang niemand mij op bijbelse gronden anders kan overtuigen kan ik dat niet geloven. Zijn lijden bestond niet uit het gehoorzamen aan de Vader maar dat Hij de toorn Gods tegen de zonde dragen zou om Zijn volk zalig te maken.

denk na over Jezus in de woestijn, daar werdt hij verzocht.
(kan je verzocht worden zonder dat je strijd hebt?)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mei 2004 23:30

Goed punt hijwel!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mei 2004 07:53

John B schreef:Zolang niemand mij op bijbelse gronden anders kan overtuigen kan ik dat niet geloven. Zijn lijden bestond niet uit het gehoorzamen aan de Vader maar dat Hij de toorn Gods tegen de zonde dragen zou om Zijn volk zalig te maken.

nog even de bijbelse onderbouwing.

filepensen 2: 7-9

Maar heeft Zichzelven17) vernietigd,18) de gestaltenis19) eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen20) gelijk geworden;
8 En in gedaante21) gevonden22) als een mens,23) heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden25) zijnde tot den dood,26) ja, den dood des kruises.27) 9 Daarom heeft28) Hem ook God29) uitermate verhoogd,30) en heeft Hem een Naam31) gegeven,32) welke boven allen naam is;33)

Hierin zie je dus duidelijk dat Jezus een mens moest worden, (in alles gelijk, uitgenomen de zonde). En dat Jezus heel zijn leven gehoorzaam is geweest aan God (de Vader) tot zijn dood.

mar 14
35 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op de aarde, en bad, zo het mogelijk ware, dat die ure van Hem voorbijging.30)
36 En Hij zeide: Abba, Vader,31) alle dingen zijn U mogelijk; neem dezen drinkbeker van Mij weg, doch niet wat Ik wil, maar wat Gij wilt.

Hier roept Jezus uit: Vader, alles is bij u mogenlijk, wilt u deze drinkbeker van mij wegnemen? Vader zeg het maar, wat U wil zal gebeuren. (Jezus zag het niet meer zitten, en vroeg of hij niet hoefte te lijden, maar hij leefde in volkomen afhankelijkheid van Zijn vader. En daarom was hij Zijn Vader ook gehoorzaam.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 17 mei 2004 18:25

hijwel schreef:nog even de bijbelse onderbouwing.

Maar heeft Zichzelven17) vernietigd,18) de gestaltenis19) eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen20) gelijk geworden;
8 En in gedaante21) gevonden22) als een mens,23) heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden25) zijnde tot den dood,26) ja, den dood des kruises.27) 9 Daarom heeft28) Hem ook God29) uitermate verhoogd,30) en heeft Hem een Naam31) gegeven,32) welke boven allen naam is;33)

Hierin zie je dus duidelijk dat Jezus een mens moest worden, (in alles gelijk, uitgenomen de zonde). En dat Jezus heel zijn leven gehoorzaam is geweest aan God (de Vader) tot zijn dood.

Helemaal mee eens. Even wat opmerkingen op het volgende. Ik ben er zelf ook nog niet uit hoor. Vind dit wel een moeilijke kwestie.

hijwel schreef:
mar 14
35 En een weinig voortgegaan zijnde, viel Hij op de aarde, en bad, zo het mogelijk ware, dat die ure van Hem voorbijging.30)
36 En Hij zeide: Abba, Vader,31) alle dingen zijn U mogelijk; neem dezen drinkbeker van Mij weg, doch niet wat Ik wil, maar wat Gij wilt.

Hier roept Jezus uit: Vader, alles is bij u mogenlijk, wilt u deze drinkbeker van mij wegnemen? Vader zeg het maar, wat U wil zal gebeuren. (Jezus zag het niet meer zitten, en vroeg of hij niet hoefte te lijden, maar hij leefde in volkomen afhankelijkheid van Zijn vader. En daarom was hij Zijn Vader ook gehoorzaam.

De Heere Jezus gevoelde hier heel intens dat Hij de eeuwge toorn van God moest dragen. Maar Hij zegt ook dat Hij niet ongehoorzaam zal zijn. Dat zou Hij niet kunnen daar Hij ook waarachtig God is. Je geeft het zelf ook aan. Hij is Zijn Vader gehoorzaam.

En over de verzoeking in de woestijnd. De satan probeerde de Heere Jezus te verzoeken. Maar is Hij wel te verzoeken? De satan heeft hier totaal geen enkele kans dat de Heere Jezus zou vallen voor zijn verzoekingen. Hij kan en wil niet anders dan Zijn Vader gehoorzaam zijn.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2004 18:34

Waar Adam de verleiding niet kon weerstaan, deed Christus het! Hij werd verzocht, maar bleef staan. Reken maar dat dat wel strijd heeft gekost!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 mei 2004 18:47

hijwel schreef:nog even de bijbelse onderbouwing.

Helemaal mee eens. Even wat opmerkingen op het volgende. Ik ben er zelf ook nog niet uit hoor. Vind dit wel een moeilijke kwestie.

oke! nou zijn we het iig met elkaar eens :wink: maar ik ben dr ook niet helemaal uit hoor..

De Heere Jezus gevoelde hier heel intens dat Hij de eeuwge toorn van God moest dragen. Maar Hij zegt ook dat Hij niet ongehoorzaam zal zijn. Dat zou Hij niet kunnen daar Hij ook waarachtig God is. Je geeft het zelf ook aan. Hij is Zijn Vader gehoorzaam.
helemaal eens.

En over de verzoeking in de woestijnd. De satan probeerde de Heere Jezus te verzoeken. Maar is Hij wel te verzoeken? De satan heeft hier totaal geen enkele kans dat de Heere Jezus zou vallen voor zijn verzoekingen.

En Hij werd in de woestijn veertig dagen verzocht door de satan" (Marcus 1:13).

Jezus kon werdt als mens verzocht door de satan, net zoals wij verzocht kunnen worden door de satan. Jezus werdt meer verzocht dan wie dan ook. Op allerlei wijzen probeerde de duivel Jezus te strikken. Maar Jezus had de hele wapenrusting Gods aan. (zoals wij die ook aan moeten doen) (11 Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige18) omleidingen des duivels. )

"Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. [b]Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen" (Hebreeën 2:17,18).

Jezus is net zo verzocht als dat wij verzocht zijn, omdat hij al de verzoekingen van de duivel heeft overwonnen. Door zijn kracht (dezelfde kracht) kunnen wij ook de duivel weerstaan.

Hij [/b]kan en wil niet anders dan Zijn Vader gehoorzaam zijn.

Hij kan niks anders dan zijn Vader gehoorzamen (is denk ik iets om overna te denken, en niet zomaar klakeloos ja op moet zeggen.)
Heeft het Jezus dan geen strijd gekost? Heeft Jezus dan niet strijd gehad (als mens). Had hij geen last van de duivel? Ik denk het wel. Maar ik denk (omdat hij de gehele wapenrusting Gods aan had, en omdat hij overvloedig gezalft is met de heilige Geest. ) vokomen vertrouwde op zijn Vader, om ons als een voorbeeld te zijn. Hoe wij moeten vertrouwen, en moeten gehoorzamen aan onze Vader. Dus hij kon wel anders (als mens), maar Hij wou niet anders, omdat hij helemaal gevuld was met Gods Geeest (zijn eigen geest).

Hij wou niet anders! helemaal goed! En nu God ons heeft wedergeboren, en jezus in ons in opgestaan willen wij ook niet meer anders. (ook al zijn wij nog niet helemaal gezalft met de heilge Geest)

pff ik hoop dat je er wat aan hebt.

Terug naar “Archief”