Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2004 17:55

Dat hoeft helemaal niet perse, dan ga je God aan een voorwaarde binden. U moet verplicht eerst langs de ellende werken anders geloof ik het niet.... De 1 komt via de toeleidende weg tot Jezus en de ander niet. Waarom moeten we God binden ergens aan? De Heilige Geest is vrij in Zijn werk. God werkt ook niet buiten het karakter om. Zelf ben ik wel via de ellendekennis naar Christus geleidt, maar ik ken ook mensen bij wie dat veel minder sterk is en die door de liefde van Jezus getrokken zijn. Die volgorde ellendekennis, verlossing en dankbaarheid hoeft niet perse in die volgorde ook geleerd te worden, maar net wat jij zei alle drie beleef je wel omdat zo uit te drukken.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2004 18:28

Solus schreef:Ellendekennis is geen voorwaarde, maar wel altijd de weg waarlangs God Zijn volk leidt. Ellende, verlossing en dankbaarheid. Die elementen uit de catechismus moeten niet alleen voorkomen, maar er zit ook, in aanvang diezelfde volgorde in. Wel is het zo dat je in geen van drieen ooit uitgeleerd bent; dus ook als je iets van verlossing en dankbaarheid mag kennen, zal de ellendekennis zich verdiepen in de voortgang en opwas van het geestelijk leven. Denk aan Paulus: "Ik ellendig mens..." (Rom. 7) Toen wist hij heus al wel van de verlossing die in Christus Jezus is!

Ik stem van harte in met Yaels kritiek op je voorwaarde die je aan God stelt. Bewijs maar wat je zegt!
Overigens stem ik wel in met het tweede gedeelte van je antwoord.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 17 mei 2004 18:58

Mattheus 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Markus 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Lukas 5:32 Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.

Openbaring 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Zou dit misschien ellende-kennis als weg kunnen bewijzen?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mei 2004 19:19

Ik ben de Weg de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Met de ellende-kennis kijk je naar jezelf ben je op jezelf gericht, terwijl in jouwzelf de zaligheid niet is, die moet je buiten jezelf zoeken in Jezus Christus. De ellendekennis is wel heel belangrijk maar Jezus is de Weg terug naar de Vader.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mei 2004 21:13

pugna schreef:Mattheus 9:13 Doch gaat heen en leert, wat het zij: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Markus 2:17 En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

Lukas 5:32 Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaren tot bekering.

Openbaring 22:17 En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.

Mattheus 11:28 Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.

Zou dit misschien ellende-kennis als weg kunnen bewijzen?

Niet als weg.

Je moet natuurlijk wel weten dat je zondaar bent en iets mist in je leven, dat zou je ellendekennis kunnen noemen. Het is geen voorwaarde of verplichte weg, maar waarschijnlijk wel iets wat je zult moeten hebben voor je er de noodzaak van in ziet om te gaan.

Niet iets om op te wachten dus, als je denkt te moeten gaan is de noodzakelijke 'ellendekennis' daarvoor blijkbaar al aanwezig...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2004 23:13

Jezus is de weg... Ellendekennis is een weg-wijzer... Die op de weg wijst.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:16

Christa schreef:
Het Weermannetje schreef:En ben je daarna ook aan de zijde Gods gevallen?

Kun je het zonder terminologie doen? Soms begrijp ik er helemaal niks van... :cry:

Dat je het aan God overliet wat er met jou verder ging gebeuren? Dat je het oordeel Gods rechtvaardig keurde?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 10:22

Mag ik weten waar je dat in de Bijbel vind?
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:44

Kan ik genoeg Bijbelstukken aanhalen. Lees de Bijbel maar goed door.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 mei 2004 10:46

Het Weermannetje schreef:Kan ik genoeg Bijbelstukken aanhalen. Lees de Bijbel maar goed door.

Kom nou eens zelf met een heel aantal teksten. Je laat het over aan anderen... het lijkt erop dat je er zelf niet aan wilt. Zo kom je ongelovig over... tis maar een tip hoor :wink:

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 18 mei 2004 10:50

Het Weermannetje schreef:Kan ik genoeg Bijbelstukken aanhalen. Lees de Bijbel maar goed door.

Zal ik zelf maar met een voorbeeld komen. Paulus zegt in Hand. 16 niet tegen de stokbewaarder, nadat hij de vraag gesteld had hoe hij zalig moest worden, of hij al Gods oordeel rechtvaardig gekeurd had, maar riep uit: "Geloof in de Heere Jezus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis".
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:54

Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 mei 2004 10:55

Het Weermannetje schreef:Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.

Nog meer... met vindplaats ook alstublieft!!! :!:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 18 mei 2004 10:59

Why? Bovenstaande tekst is toch duidelijk genoeg? Kom maar eens met het bewijs dat het niet in de Bijbel staat!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 18 mei 2004 11:05

Het Weermannetje schreef:Why? Bovenstaande tekst is toch duidelijk genoeg? Kom maar eens met het bewijs dat het niet in de Bijbel staat!

Kijk, dat is er eentje in de hele bijbel. Wil je ff kijken hoeveel teksten hier al genoemd zijn, die de andere kant belichten? Kijk om dan echt evenwicht te krijgen zul je met meerdere goede passende teksten moeten komen, en niet met een tekst zonder vindplaats ed. (ik weet wel dat die in de bijbel staat, maar dan kunnen we het nog eens nalezen :!:)

Terug naar “Archief”