Stelling: Je doet God tekort als je jezelf niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 18:52

bloempie19 schreef:Maar jij zegt dat je jezelf moet accepteren met wat God nu van jou heeft gemaakt. Dan is daar dus al iets aan vooraf gegaan voordat God jou accepteerd en voordat je jezelf mag accepteren.

hoeft niet persee. God wil iedereen gebruiken om iets moois van te maken. zoveel grond heeft God nog laten liggen. En mischien is God al heel vaak langs jou gelopen. En heeft hij al heel vaak gevraagd of Hij ook wat van jou hompje modder (jijzelf) wat mag maken. Hij vindt jou kostbaar, en accepteert jou zoals jij bent. Ook al heeft hij nog nooit gewerkt aan jou. Hij wil zo graag met jou aan het werk gaan, zoals jij nu bent.

ik hoop dat je het een beetje snapt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 19:03

Dus jouw conclusie is dat je God tekort doet als je jezelf niet accepteert zoals je bent
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2004 19:12

Denk je dat God zich zo druk maakt om je uiterlijk?

Het lijkt in deze maatschappij wel es alsof het puur om je utierlijk gaat maar dat is grote onzin... en voor God is het al helemaal niet relevant.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 19:26

bloempie19 schreef:Dus jouw conclusie is dat je God tekort doet als je jezelf niet accepteert zoals je bent

ja, eigenlijk wel ja :roll:

God accepteerd jou zoals je bent, dus jij mag jezelf ook accepteren zoals je nu bent. God accepteerd jou als zondaar. Jij mag jezelf accepteren als zondaar: Ik ben een zondaar, ik heb gezondigt tegen God. Ik kan mijzelf niet opknappen voor God.

Jij mag jezelf als zondaar acceperen om daarmee te zeggen: ik ben een zondaar, en alleen God kan in mij een nieuw leven beginnen. Omdat jij jezelf als zondaar accepteerd, en niet jezelf beter wil maken leg jij je neer bij jou: "eigen goed willen maken voor God". Je gaat het dan buiten jezelf vinden. In Jezus Christus die samen met jou oude mens is gestorven, en in jou zal opstaan om daar samen met jou een nieuw leven te wandelen. (Zie doopsforumlier)

zolang jij jezelf neit accepteerd, en zelf gaat werken om jezelf op te knappen zal je nooit je leven over gaan geven aan Jezus Christus.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 19:27

Reactie op marnix:
Juist daarom kan ik me ook zo schuldig voelen als ik m'n uiterlijk niet accepteer. God heeft mij dit uiterlijk gegeven. En God heeft mij gemaakt zoals Hij mij mooi vindt.
En dan wil ik het gaan veranderen... :? :?:
Maar je kunt het met je verstand allemaal wel zo goed weten, maar als je gevoel iets anders zegt...

Eerder in dit topic werd er gezegd, dat het geen zonde is als je je uiterlijk niet accepteert. Toch betwijfel ik dat. God heeft jou dit uiterlijk gegeven. Ik denk dus wel dat je God tekort doet als je jezelf niet accepteert.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 19:32

hijwel schreef:zolang jij jezelf niet accepteerd, en zelf gaat werken om jezelf op te knappen zal je nooit je leven over gaan geven aan Jezus Christus.

Daar heb je helemaal gelijk in. Als je steeds bezig bent met jezelf, dan kun je je leven ook niet vol overgave aan God besteden.
Je gaat dan dus aan het doel van je leven voorbij.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 19:34

bloempie19 schreef:
hijwel schreef:zolang jij jezelf niet accepteerd, en zelf gaat werken om jezelf op te knappen zal je nooit je leven over gaan geven aan Jezus Christus.

Daar heb je helemaal gelijk in. Als je steeds bezig bent met jezelf, dan kun je je leven ook niet vol overgave aan God besteden.

Opwekking 582
Jezus, alles geef ik U, )
wat ik ben en heb ) 2x
en wat ik ooit zal zijn. )

Al mijn hoop, )
mijn plannen en mijn tijd )
leg ik in uw hand, ) 2x
vertrouw ze aan U toe. )

Door uw wil te doen, )
leer ik om vrij te zijn. ) 2x

Jezus, alles geef ik U,
wat ik ben en heb
en wat ik ooit zal zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 19:36

bloempie19 schreef:

dus het lijkt mij fout om jezelf gewoon niet als zondaar te accepteren. En daarom je leven maar over te geven aan Hem. (zodat hij orde kan schepen in jou gaos)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 21:32

:oops: Sorry hijwel, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Bedoel je dat je niet vindt dat we het aan God over moeten laten om orde te scheppen in de chaos van ons leven?
Ik denk dat je dat zelf niet kunt en dat je dat wel aan God over moet laten. Want wij kunnen vanuit onszelf niets goed doen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 23:10

bloempie19 schreef::oops: Sorry hijwel, maar ik begrijp niet goed wat je bedoelt.
Bedoel je dat je niet vindt dat we het aan God over moeten laten om orde te scheppen in de chaos van ons leven?
Ik denk dat je dat zelf niet kunt en dat je dat wel aan God over moet laten. Want wij kunnen vanuit onszelf niets goed doen.

:wink: geeft niet soms snap ik mezelf ook niet hoor

Ik vindt juist wel dat je je leven over moet geven aan God. Zodat Hij orde kan scheppen in de chaos van jou.

daarom zeg ik: accepteer gewoon dat je een zondaar bent, en zoek daar een oplossing voor (Jezus Christus) accepteer dat je leven leeg is, en vindt daar de oplossing voor (Jezus Christus)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 15 mei 2004 11:53

Niemand accepteert zomaar klakkeloos dat hij zondaar is. Als je ziet dat je zondaar bent voor God, dan is dat het werk van de Heilige Geest.
Maar goed, dat is een andere discussie.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 mei 2004 23:17

bloempie19 schreef:Niemand accepteert zomaar klakkeloos dat hij zondaar is. Als je ziet dat je zondaar bent voor God, dan is dat het werk van de Heilige Geest.
Maar goed, dat is een andere discussie.

als jij bid om de heilige geest, (dan ontvang je die) dan kan je 'klakkeloos" jezelf als zondaar accepteren. .

maar goed dat is een andere discussie :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 16 mei 2004 22:17

hijwel schreef:als jij bid om de heilige geest, (dan ontvang je die) dan kan je 'klakkeloos" jezelf als zondaar accepteren. .

maar goed dat is een andere discussie :wink:

Aangezien er toch verder niemand op de stelling reageert, wil ik hier wel ff verder gaan op wat jij beweert.
Je zegt dat als je bidt om de Heilige Geest, dat je die ook zult ontvangen.
Ik bid (bijna) elke dag en bid dan ook of God in mijn leven wil werken (dat is dus in zekere zin ook bidden om de Heilige Geest), maar dat gebeurt niet. En dat komt omdat je van je zelf (de zondige mens in je) niet kunt bidden zoals God dat van ons verlangt. Daarom kan het dus zijn, dat God het gebed niet verhoord. Want God hoort wel altijd, maar verhoort niet altijd.
En als God wel je gebed verhoord en je ontvangt de Heilige Geest, dn is het nog niet altijd zo, dat je jezelf gelijk accepteert als zondaar. Je gaat het wel inzien dat je zondaar bent, maar accepteren is een tweede. Het accepteren van ons zondaar-zijn, is ook iets wat tegen jezelf ingaat. Tegen je eigen eer. Je wordt daardoor nietig voor God. En buigen is het laatste wat een mens wil doen.
Ik geloof dus niet dat als het één gebeurt, dat dan het andere een logisch gevolg daarvan is.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mei 2004 23:11

Aangezien er toch verder niemand op de stelling reageert, wil ik hier wel ff verder gaan op wat jij beweert.
Je zegt dat als je bidt om de Heilige Geest, dat je die ook zult ontvangen.
Ik bid (bijna) elke dag en bid dan ook of God in mijn leven wil werken (dat is dus in zekere zin ook bidden om de Heilige Geest), maar dat gebeurt niet. En dat komt omdat je van je zelf (de zondige mens in je) niet kunt bidden zoals God dat van ons verlangt. Daarom kan het dus zijn, dat God het gebed niet verhoord. Want God hoort wel altijd, maar verhoort niet altijd.

waar zit je op te wachten? en gevoel dat je krijgt? een verandering in je leven is niet direct een gevoel. Een verander in je leven is een verandering van je wil. Je wil wordt verandert door God. Heel je leven wordt verandert door God, je krijgt verlangens naar God. Je gevoel komt daarna pas, als jij bid om de Heilige Geest mag jij geloven dat je die ontvangt (bid en u zal gegeven worden) (indien iemand van mijn wijsheid begeere ik hem dat midelijk geven). gevoel is een bijzaak die voortkomt uit de verandering die God zelf werkt en waarbij jij nx hoeft bij te dragen.

En als God wel je gebed verhoord en je ontvangt de Heilige Geest, dn is het nog niet altijd zo, dat je jezelf gelijk accepteert als zondaar. Je gaat het wel inzien dat je zondaar bent, maar accepteren is een tweede. Het accepteren van ons zondaar-zijn, is ook iets wat tegen jezelf ingaat.

tuurlijk kan dat een strijd zijn, jezelf accepteren zoals je bent (zondaar) maar het hoeft niet een strijd te zijn. Waarom zou je jezelf niet accpeteren als een zondaar, want je weet toch dat je aan jezelf toch niks op te knappen hebt?

Tegen je eigen eer. Je wordt daardoor nietig voor God. En buigen is het laatste wat een mens wil doen.
Ik geloof dus niet dat als het één gebeurt, dat dan het andere een logisch gevolg daarvan is.

ja een logisch gevolg.. wat is logisch? het lijkt mij logisch (ook al is het enorm mooi) dat als je nx in jezelf te vinden is. DAt je dan gaat zoeken naar Iemand anders. Het lijkt met dus de beste weg (logisch) dat je naar Jezus Christus gaat zoeken waardoor je zalig wordt i.p.v het van jezelf te verwachten

btw: ik reageer nog wel verder op (maar this laat en ben moe :wink: )

t'ga je goed

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 mei 2004 15:26

hijwel schreef:waar zit je op te wachten? en gevoel dat je krijgt? een verandering in je leven is niet direct een gevoel. Een verander in je leven is een verandering van je wil. Je wil wordt verandert door God. Heel je leven wordt verandert door God, je krijgt verlangens naar God. Je gevoel komt daarna pas, als jij bid om de Heilige Geest mag jij geloven dat je die ontvangt (bid en u zal gegeven worden) (indien iemand van mijn wijsheid begeere ik hem dat midelijk geven). gevoel is een bijzaak die voortkomt uit de verandering die God zelf werkt en waarbij jij nx hoeft bij te dragen.

Ik zit niet te wachten op een gevoel, hoewel ik dat wel het liefste zou willen krijgen. Ik ben namelijk een echt gevoelsmens, ik handel meestal met m'n gevoel ipv met m'n verstand.
Jij hebt het erover dat je wil wordt veranderd. Geloof jij dat als je hebt gebeden dat dan direct je wil veranderd wordt? Ik niet. Het kan wel 50 jaar duren voordat een gebed verhoord wordt.
Je zegt ook dat je verlangens krijgt naar God en dat het gevoel er na komt. Dit is tegenstrijdig, want verlangen is een gevoel.

Maar als ik jou antwoord zo lees, dan ga jij er vanuit, dat als je ergens voor bidt, dat je het dan zo in de schoot geworpen krijgt en dat ik er moeilijk over denk ofzo.
Als ik het fout heb, dan moet je het zeggen hoor!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”