Stelling: Je doet God tekort als je jezelf niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2004 16:14

*Aragorn krijgt invallende gedachte*

Ik wil hier eigenlijk wel een gewaagde tegenstelling poneren: je doet God tekort als je zegt dat Hij gewild heeft dat sommige mensen gehandicapt, psychisch labiel, zwak, enz. ter wereld komen.

What about this?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mei 2004 16:17

Aragorn schreef:*Aragorn krijgt invallende gedachte*

Ik wil hier eigenlijk wel een gewaagde tegenstelling poneren: je doet God tekort als je zegt dat Hij gewild heeft dat sommige mensen gehandicapt, psychisch labiel, zwak, enz. ter wereld komen.

What about this?

Hoe bedoel je het precies?

Ik denk niet dat je dat direct zo mag stellen. God heeft het niet gewild, maar omdat de mens in Adam gevallen is, is de zonde in deze wereld gekomen, en... zijn ook de gevolgen van de zonde hier op aarde gekomen. God heeft het niet zo gewild, want de mens was goed geschapen, maar de mens heeft het zelf zo gewild.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 14 mei 2004 16:24

Christa schreef:

What about this?

Ik denk niet dat je dat direct zo mag stellen. God heeft het niet gewild, maar omdat de mens in Adam gevallen is, is de zonde in deze wereld gekomen, en... zijn ook de gevolgen van de zonde hier op aarde gekomen. God heeft het niet zo gewild, want de mens was goed geschapen, maar de mens heeft het zelf zo gewild.

...dus zijn gehandicapte mensen niet gewild bij God :shock: ?
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mei 2004 16:27

Rapidootje schreef:
Christa schreef:

What about this?

...dus zijn gehandicapte mensen niet gewild bij God :shock: ?

Ik weet het niet... het kan zijn dat ik het verkeerd heb... Waarom wel/niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2004 17:00

Natuurlijk zijn gehandicapte mensen wel gewild bij God! Alleen God wilde niet dat ze gehandicapt waren, dat zag Hij liever ook anders (denk ik).

En idd, de mens is goed geschapen, maar door de zondeval zitten we nu met dit soort onvolkomenheden. Ik denk ook niet dat de mens dat zelf gewild heeft, die dacht er juist beter van te worden. Maar helaas werd Eva bedonderd en bleek het juist slecht te zjin...

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 14 mei 2004 17:04

Als je zegt: 'God heeft niet gewild dat er gehandicapte mensen zouden zijn.' zou een gehandicapte dat kunnen opvatten als: 'God heeft jou niet gewild.'

Maar dat is natuurlijk niet zo. God heeft de mens inderdaad goed geschapen, en handicaps zijn een gevolg van de zondeval. God heeft niet gewild dat mensen gehandicapt zouden zijn. Maar een gehandicapte mens is voor God niet minder waard vanwege zijn handicap. Net zoals iemand die homosexueel is voor God niet minder waard is vanwege zijn homosexualiteit (beetje kromme vergelijking :? ) Wat ik hiermee wil zeggen, is dat God van mensen houdt. En het maakt voor God niet uit of je gehandicapt bent of niet, of je groot bent of klein, dik of dun, blij of droevig... God houdt van jou! Daarom heeft Hij Zijn Zoon gegeven, om daarmee zijn liefde te uiten voor de wereld, inclusief iedereen.
Waarom er dan toch handicaps zijn? Tja. Dat is dezelfde vraag als 'waarom is er oorlog' en 'waarom is er ziekte'.
Vergeet niet dat God je door deze dingen ook sterker kan maken, en meer kan vormen naar Zijn beeld.

Misschien zeg ik het een beetje krom, maar ik hoop dat je het begrijpt :wink:
God is able

to do so much more

then we can ever

pray or realize

(Ef. 3:20)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2004 17:05

Rapidootje schreef:God heeft niet gewild dat mensen gehandicapt zouden zijn. Maar een gehandicapte mens is voor God niet minder waard vanwege zijn handicap.

Precies. Dat bedoelde ik ook... 8)

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mei 2004 17:08

Aragorn schreef:Natuurlijk zijn gehandicapte mensen wel gewild bij God! Alleen God wilde niet dat ze gehandicapt waren, dat zag Hij liever ook anders (denk ik).

En idd, de mens is goed geschapen, maar door de zondeval zitten we nu met dit soort onvolkomenheden. Ik denk ook niet dat de mens dat zelf gewild heeft, die dacht er juist beter van te worden. Maar helaas werd Eva bedonderd en bleek het juist slecht te zjin...

Ja ok, dat ben ik helemaal met je eens!!!! Sorry, het is nl voor tweeërlei uitleg vatbaar, had ik niet aan gedacht. Sorry :oops: . Maar ik hoop dat jullie wel door hadden dat ik niet bedoelde dat gehandicapte mensen niet bij God mochten komen. Dat mag juist wel, we kunnen er nog zelfs een voorbeeld aan nemen! Kinderlijk eenvoudig, zeg ik dan wel eens. Maar... ik denk niet dat God gewild heeft dat mensen met gebreken geboren zouden worden... en dat bedoelde ik zojuist... ok? :wink:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 17:53

Marnix schreef:
Ik kan er ook niks aan doen dat ik mezelf niet accepteer zoals God me geschapen heeft. Het is immers een gevolg van de zondeval. Maar dat begrijpt God vast wel.

waarom, en waarin accepteer je jezelf dan niet zoals je bent?

Er stond nog voor de zin die je quote: Ik weet dus niet of je wel kunt zeggen:(...)
Ik betrok het dus niet op mezelf. Het was meer in het algemeen bedoeld.
Maar het is eerlijk gezegd wel zo, dat ik mezelf niet accepteer zoals ik ben. Dat is vooral m'n uiterlijk. En het is waar wat Christa zegt, dat je je uiterlijk niet kunt veranderen. Dat moet je leren accepteren. En daar ben ik druk mee bezig hoor! :wink:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 18:01

bloempie19 schreef:
Marnix schreef:
Ik kan er ook niks aan doen dat ik mezelf niet accepteer zoals God me geschapen heeft. Het is immers een gevolg van de zondeval. Maar dat begrijpt God vast wel.

waarom, en waarin accepteer je jezelf dan niet zoals je bent?

Er stond nog voor de zin die je quote: Ik weet dus niet of je wel kunt zeggen:(...)
Ik betrok het dus niet op mezelf. Het was meer in het algemeen bedoeld.
Maar het is eerlijk gezegd wel zo, dat ik mezelf niet accepteer zoals ik ben. Dat is vooral m'n uiterlijk. En het is waar wat Christa zegt, dat je je uiterlijk niet kunt veranderen. Dat moet je leren accepteren. En daar ben ik druk mee bezig hoor! :wink:

mischien heb je wat aan deze aflevering van: "t zal je maar gebeuren"
http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp;jsessionid=F31F6C33D52F85E898651BC67B28394B.mmbase01?episode=4335016
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 18:21

Als ik zoiets hoor of lees, dan voel ik me echt schuldig dat ik me druk kan maken om m'n uiterlijk. Er zijn veel ergeren dingen in de wereld en ik maak me druk om m'n uiterlijk! :shock: :?
Maar goed, laten we weer ontopic gaan! :wink:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 18:35

oke ontopic.

je doet God te kort als je jezelf niet accepteert zoals je bent.

denk denk denk

als je weet dat God in je werkt, doe je denk ik te kort aan God als je zegt dat jejezelf niet accepteerd. God werkt in jou, en hij accepteerd jou zoals jij nu bent. Waarom zou jij jezelf dan niet accepteren?
tuurlijk zijn er veel dingen die nog moeten veranderen, maar je mag best te vreden zijn met wat God nu van jou heeft gemaakt. (je gaat Gods werk toch niet afkraken?)

nog ff verduidelijken.

stel er is een pottenbakker bezig met een pot te maken, hiervoor heeft hij zooi uitgezocht van de grond (zorzaam bij elkaar gezocht). Hij is nu bezig om van dat hoopje zooi iets moois te gaan maken. Plots komt er iemand binnen die zegt: "wat is dat nou weer voor zooi, dat is niks waard"
Ik weet zeker dat God zal zeggen: dit is heel mooi, ik ben trots op wat ik er nu al van heb gemaakt. Zie je dan niet dat Ik bezig ben, en nog niet klaar ben?

De pot (ik en jij) moet jezelf zo accepteren zoals God jou nu gemaakt heeft, God is trots op zijn werk in jou tot nu toe. Waarom Zouden wij niet trots zijn op zijn werk in ons. (en ons zelf daarom gewoon accepteren, en voor ons kijken wat God nog van ons gaat maken?)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 18:40

hijwel schreef:oke ontopic.

je doet God te kort als je jezelf niet accepteert zoals je bent.

denk denk denk

als je weet dat God in je werkt, doe je denk ik te kort aan God als je zegt dat jejezelf niet accepteerd. God werkt in jou, en hij accepteerd jou zoals jij nu bent. Waarom zou jij jezelf dan niet accepteren?
tuurlijk zijn er veel dingen die nog moeten veranderen, maar je mag best te vreden zijn met wat God nu van jou heeft gemaakt. (je gaat Gods werk toch niet afkraken?)

Accepteert God je dan pas als Hij in je werkt?
Ik geloof dat Hij me ook accepteert, als ik ben zoals ik ben. Dus een zondaar voor God. Een mens met gebreken.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 18:42

bloempie19 schreef:Accepteert God je dan pas als Hij in je werkt?
Ik geloof dat Hij me ook accepteert, als ik ben zoals ik ben. Dus een zondaar voor God. Een mens met gebreken.

ja, dan accpeteerd hij jou als het slijk moder dat hij zorgzaam uitzoekt van de grond om te kneden tot een mooi schepsel.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 18:45

Maar jij zegt dat je jezelf moet accepteren met wat God nu van jou heeft gemaakt. Dan is daar dus al iets aan vooraf gegaan voordat God jou accepteerd en voordat je jezelf mag accepteren.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”