4-soorten geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:21

Dat verschil is heel simpel, daar hoef je geen uren over te discussieren. Er is maar 1 geloof dat je kan redden, dat is niet historisch geloof, wonderen geloof of wat dan ook... maar geloof in Jezus Christus... daarin is de bijbel heel duidelijk. Dat is het enige zaligmakende geloof.

Zo... in een halve minuut is dat duidelijk ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:23

Ja, en dan dus, wat is zaligmakend geloof? Volgens mij verschillen we hier op refoweb daar nogal van mening over... :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2004 10:29

Het Weermannetje schreef:Ja, en dan dus, wat is zaligmakend geloof? Volgens mij verschillen we hier op refoweb daar nogal van mening over... :wink:

Zaligmakend geloof krijg je door de wedergeboorte door de Heilige Geest in de mens gewrocht.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:33

Ja, dat weet ik, maar hoe het verder gaat, daar zijn hier nogal meningsverschillen over. En dat bedoelde ik... Maar oke, on-topic.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mei 2004 11:03

Het Weermannetje schreef:Oke, maar dan mag je het ook niet meer hebben over aardse dingen? Ik denk dat het belangrijk is om het verschil tussen geloof en ongeloof te weten.
als je voor geloof nou eens het synoniem vertrouwen invult denk ik dat het ineens een hoop duidelijker wordt voor veel mensen. Geloof is voor veel mensen een vaag abstract begrip geworden doordat er al zoveel over gediscusseerd.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 11:11

Laten we uitkijken om geloven en vertrouwen synoniemen te noemen. Anders waren ze er niet allebei apart. Ik denk dat geloven wel iets meer inhoudt dan vertrouwen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 11:44

Marnix schreef:Dat verschil is heel simpel, daar hoef je geen uren over te discussieren. Er is maar 1 geloof dat je kan redden, dat is niet historisch geloof, wonderen geloof of wat dan ook... maar geloof in Jezus Christus... daarin is de bijbel heel duidelijk. Dat is het enige zaligmakende geloof.

Zo... in een halve minuut is dat duidelijk ;)

Idd, en ik denk dat hier heel refoweb het wel mee eens is.. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mei 2004 13:47

Het Weermannetje schreef:Laten we uitkijken om geloven en vertrouwen synoniemen te noemen. Anders waren ze er niet allebei apart. Ik denk dat geloven wel iets meer inhoudt dan vertrouwen.
leg mij dan maar uit wat geloven wel in zich heeft en vertrouwen niet. Geloven is volgens mij hetzelfde als een vast en zeker vertrouwen.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 mei 2004 13:51

waar staat het persoonlijk geloof?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 13:57

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Laten we uitkijken om geloven en vertrouwen synoniemen te noemen. Anders waren ze er niet allebei apart. Ik denk dat geloven wel iets meer inhoudt dan vertrouwen.
leg mij dan maar uit wat geloven wel in zich heeft en vertrouwen niet. Geloven is volgens mij hetzelfde als een vast en zeker vertrouwen.

Geloven is ook dat ik alles voor waarachtig houd wat God in Zijn Woord leert. Is dat ook vertrouwen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 13:58

Raido schreef:waar staat het persoonlijk geloof?

:mrgreen:

Waar staat Degene in wie je geloof (op wie je je volkomen je vertrouwen stelt?)

lekkere termen allemaal he, ik ben het helemaal met je eens. Het gaat er om of je Iemand buiten jezelf zoekt om in te leven, om door te leven en om op te vertrouwen.

het gaat niet persee om jou geloof, maar wel in wie jij gelooft.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 14:00

Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:

Geloven is ook dat ik alles voor waarachtig houd wat God in Zijn Woord leert. Is dat ook vertrouwen?

Ja. Je vertrouwt er dan op dat de bijbel niet door een paar halve zolen bedacht is en dat hij helemaal waar is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 14:01

Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:

ja tuurlijk! als je alles voor echt hout wat God zegt in zijn woord. Dan vertrouw je er op dat alles wat God zegt: echt is, waar is. En dat je daar op kan vertrouwen :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:04

Doordat je erin gelooft kun je erop vertrouwen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 14:09

Het Weermannetje schreef:Doordat je erin gelooft kun je erop vertrouwen?

he? nee omdat je weet dat God de enige God is. die niet liegt. En je weet dat hij spreekt door zijn woord. Vertrouw je er op dat alles wat in de bijbel staat (wat God zegt) waar is.

maare we dwalen af...

Terug naar “Archief”