aanklacht

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 21:35

Kben het met het hele stukje redelijk eens, maar hier wil ik nog wel even over discussieren: :wink:
DireStraits schreef:Het is aannemelijker om niet in god te geloven, dan om dat wel te doen.

Ik vind het denk ik wel meer aannemelijk dat er een god is dan niet, omdat ik me ook weer zo moeilijk voor kan stellen dat alles zomaar zinloos is. Dat het niet gepland is en dat zich toevallig al deze complexe materie gevormd heeft.

Maar je geeft zelf ook al aan dat je geen atheist bent, dus je bent het eigenlijk wel met me eens... :mrgreen:

Het nadeel van atheist zijn is wel: als atheist kun je het nooit zeker weten en als gelovige wel.
Want een atheist redeneerd rationeel (meestal). En het bestaan van God (of het tegendeel) is nu eenmaal niet rationeel aan te tonen.
Als je gelooft heb je daar geen last van, want dan geloof je gewoon. En dan heb je een vast bewijs voor de dingen die je hoopt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 22:34

Het is aannemelijker om niet in god te geloven, dan om dat wel te doen.

Klopt, tegenwoordig wel ja... want mensen zijn kuddedieren... vroeger geloofden de meeste mensen in God... en was het aannemelijker wel in Hem te geloven dan dat niet te doen... tegenwoordig is het precies andersom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:08

Marnix schreef:Het is best mogelijk, ik ken genoeg voorbeelden. Maar als je gelooft zul je inderdaad minder snel de bijbel open slaan... Daar ligt een verantwoordelijkheid bij jou als gelovige. Misschien kun jij door je gedrag bereiken dat zo iemand wel de bijbel open slaat!

Natuurlijk, maar het gebeurt niet zo gauw vanuit zichzelf.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:11

Niet als Gods Geest niet in je woont nee.... Dan zal dat je niet snel lukken. Maar als je gelooft wil Hij in je wonen... en zal dat Hij in je woont ook uit je levensstijl te zien zijn. Het gebeurt inderdaad niet vanzelf, maar het gebeurt wel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:17

Dus als ik geloof wil God in mij wonen? Dus om het geloof?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 12:38

Marnix schreef:
Het is aannemelijker om niet in god te geloven, dan om dat wel te doen.

Klopt, tegenwoordig wel ja... want mensen zijn kuddedieren... vroeger geloofden de meeste mensen in God... en was het aannemelijker wel in Hem te geloven dan dat niet te doen... tegenwoordig is het precies andersom.

Het is niet aannemelijker omdat iedereen dat denkt, denk ik. (Dat lijkt me nl. niet zo'n intelligente bewijsvoering..) Wel is het zo dat tegenwoordig God niet bestaat tot het tegendeel bewezen is, en vroeger bestond Hij wel tot het tegendeel bewezen was. (En aangezien het niet bewezen kan worden, is God tegenwoordig dood voor de meeste mensen)

Het Weermannetje schreef:Dus als ik geloof wil God in mij wonen?

Ja
Dus om het geloof?

Nee

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 13:22

Het Weermannetje schreef:Dus als ik geloof wil God in mij wonen? Dus om het geloof?

hou op! overal van die zinloze vragen te stellen. Maar je komt niet tot de kern. Ik heb je nog bijna nooit een bijbelse onderbouwing horen geven. Het komt niet vanuit je hart.

Jij hoeft je helemaal niet bezig te houden met deze vragen. Want je wil God niet dienen. Waarom zou je dan willen dat God in jou komt wonen?

Waarom stel je gewoon niet vragen vanuit je hart, en probeer je antwoorden van God hierop te vinden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 13:55

Stel ik is een keer een vraag uit mijn hart, en dan reageert hijwel zo! :lol:

Ik denk dat dit netzo goed vragen zijn die een mens bezig kunnen houden als die jij stelt. Maar eh, over onderbouwing gesproken: Jij citeert ook aardig eenzijdig.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 13:58

Heel interessant dit onderwerp.

Een ingeschapen Godskennis lijkt me niet voor de hand liggend. Omdat kennis je aangeleerd (moet) wordt (worden). Wel geloof ik dat mensen een Godsbesef hebben, omdat ik bij de mensen om mij heen die niet gelovig zijn hoor, dat ze een Hogere Macht erkennen.

Wat Weermannetje trouwens zei op Marnix stelling dat God in je wil wonen als je gelooft, ben ik mee eens.
Hoe weet hijwel dat deze vraag niet uit Weermannetjes hart komt ?
God wil natuurlijk wel in je hart wonen, het probeleem is dat je dat zelf niet wilt. Ik denk dat Gods Geest al in je hart woont als je gelooft. Maar oké, misschien is dit maar een miniem verschilletje.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:01

Een ingeschapen Godskennis lijkt me niet voor de hand liggend. Omdat kennis je aangeleerd (moet) wordt (worden). Wel geloof ik dat mensen een Godsbesef hebben, omdat ik bij de mensen om mij heen die niet gelovig zijn hoor, dat ze een Hogere Macht erkennen.

God heeft alle kennis, dus kan Hij het ook geven.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:10

Je begrijpt het niet helemaal Weermannetje. Ik las hier dat jij (en anderen) vond dat Godskennis ingeschapen is... dat je dat al hebt.
Ik denk dat dit niet zo is, omdat kennis je verworven moet worden. Daarom zou ik kiezen voor het woord Godsbesef.

Kende jij God al (in al Zijn eigenschappen) toen je een dag oud was?
Kennis is toch niet aangeboren?

Natuurlijk kan God je die kennis geven en doet Hij dat ook. Maar dat heeft niet echt iets te maken met wat ik zei dacht ik zo.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:13

Ik begrijp het best. Maar die kennis heb je dus. :wink:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:15

Het Weermannetje schreef:Ik begrijp het best. Maar die kennis heb je dus. :wink:

wat bedoel je met die kennis?

Bedoel jij soms dat je beseft dat er een Hoger Iets bestaat? Dat dát de kennis is die aangeboren is?????

(misschien begrijp ik jou wel niet :mrgreen: )

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:18

Volgens mij moet besef voortkomen uit een bepaalde kennis.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 13 mei 2004 14:19

Het Weermannetje schreef:Volgens mij moet besef voortkomen uit een bepaalde kennis.

:roll: Leg uit?

Terug naar “Archief”