joepie schreef:Ja want je bent nog steeds de zondige mens. Je zonden worden je vergeven om Christus wil, maar je blijft een zondig mens. Je maakt de schuld nog dagelijks meer.
Ook als de Geest het goede in je werkt, blijft jou met zonde bevlekte leven. Anders zou het betekenen dat we geen zonde meer zouden doen als Christus in ons woont.
nee daar had ik het niet over. Als je het in de context ziet van het hele leven dan blijven we zondigen. Maar als je iets goeds doet: bijv, met iemand bidden. Dan is de daad goed, als je vervuld ben met Gods Geest en Gods Geest werkt in jou dan heb je (je nieuwe ik) een goede daad vericht. Niet dat wij zo goed zijn, maar omdat Jezus in jou en mij leeft.
Wij kunnen door Jezus Christus heen goede daden doen, en Jezus Christus zelf kan in ons goede daden doen. Dus wij (onze nieuwe ik) kunnen dingen doen die God goed vindt.
Wij doen geen zonde meer hoor. (this net hoe je je indetificeerd). Ik hoorde laatst een geweldige dominee die zei: "ik kom sochtens wel eens uit bed, en dan denkt mijn oude ik: ik heb geen zin in bidden. Maar dan zeg ik tegen mijzelf, maar ik wel.
This net hoe je jezelf ziet. Zie jejezelf als een nieuw schepsel van God (je hart is vernieuwt)? Je bent wederom geboren, dus je bent een nieuw mens in Christus. (in christus kan je ook niet meer zondigen)
Of je bent op nieuw geboren, maar je indetificeerd je nog steeds met je oude ik (je oude mens). Zondaar voor God. Ik kan niks, ik wil God niet dienen. enz.. Maar je geeft wel toe dat Jezus in jou leeft die goede dingen werkt in jou. Jezus kan goede dingen doen in jou.
Of je bent een zondaar.
Ik zelf doe het eerste. Ik wil me niet meer indetificeren met mij oude ik. Ik ben opnieuw geboren, in een nieuw leven opgestaan samen met Jezus. God kneet mij zoals Hij mij wil hebben. Ik mag schitteren voor God, heilig leven. Dat er nog veel delen van mijn oude mens in mij zitten is irritant. God is hard aan het werk om die rotzooi: wat niet hijwel is er uit te halen. Net zolang tot hijwel overblijft.
(ik open er wel ff een topic voor

bedenk ik me net)