niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2004 06:00

Marnix schreef:Ik denk dat het antwoor dop de stelling afhangt van wie het doet.

Als jij als christen zoiets doet... omdat je van God en van je naaste houdt... is het goed... en niet een daad die met zonde bevlekt is. Als je gelooft ben je door Gods Geest die in je woont in staat om goede dingen te doen.

Als je God niet kent, de gever van het goede.... kun je wel het goede doen, maar het blijft zondig, omdat je Hem waar dat goede niet vandaan komt niet accepteert. Als ik jou 10 euro geef en jij geeft dat geld aan een zwerver doe je iets goeds. Maar als je niet erkent dat je die 10 euro van mij hebt gekgregen en het puur doet om er zelf beter van te worden is er iets mis... Omdat je het niet met dat doel hebt gekregen!

In beide gevallen is het goede doen met zonde bevlekt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 06:34

joepie schreef:In beide gevallen is het goede doen met zonde bevlekt.

als Christus in je leeft, en je doet wat uit liefde door de kracht van jezus Christus is je daad dan met zonde bevlekt? nee toch? zo Christus wat fouts doen in jou?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2004 07:08

Ja want je bent nog steeds de zondige mens. Je zonden worden je vergeven om Christus wil, maar je blijft een zondig mens. Je maakt de schuld nog dagelijks meer.
Ook als de Geest het goede in je werkt, blijft jou met zonde bevlekte leven. Anders zou het betekenen dat we geen zonde meer zouden doen als Christus in ons woont.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 07:11

Marnix schreef:Ik denk dat het antwoor dop de stelling afhangt van wie het doet.

Als jij als christen zoiets doet... omdat je van God en van je naaste houdt... is het goed... en niet een daad die met zonde bevlekt is. Als je gelooft ben je door Gods Geest die in je woont in staat om goede dingen te doen.

Als je God niet kent, de gever van het goede.... kun je wel het goede doen, maar het blijft zondig, omdat je Hem waar dat goede niet vandaan komt niet accepteert. Als ik jou 10 euro geef en jij geeft dat geld aan een zwerver doe je iets goeds. Maar als je niet erkent dat je die 10 euro van mij hebt gekgregen en het puur doet om er zelf beter van te worden is er iets mis... Omdat je het niet met dat doel hebt gekregen!

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!!! Wij als Christenen zijn net zo zondig als niet-Christenen, wij doen evenveel zonde en misschien soms nog wel meer :roll:
En wat jij zegt over die 10 euro, als Christen kan je die ook in je zak stoppen, je kan er ook eten van kopen enz enz enz en een niet christen kan die wel aan een zwerver geven, dus als je zo gaat beginnen!!? :shock:
Ik ben er van overtuigd dat wij geen haar en dan ook geen haar beter zijn als de niet Christenen!!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2004 07:14

[quote="Ikke21
Ik ben er van overtuigd dat wij geen haar en dan ook geen haar beter zijn als de niet Christenen!![/quote]

Behalve dat wij in Christus geheiligd zijn. En dat maakt je niet beter maar wel anders.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 07:19

joepie schreef:[quote="Ikke21
Ik ben er van overtuigd dat wij geen haar en dan ook geen haar beter zijn als de niet Christenen!!

Behalve dat wij in Christus geheiligd zijn. En dat maakt je niet beter maar wel anders.[/quote]

Ja anders horen we inderdaad te zijn!!

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mei 2004 07:33

Inderdaad zoals er in Efeze staat.
4:20 Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 08:04

Dus niet zoals ik een keer iemand hoorde zeggen: De 7 die jij voor je proefwerk haalt is eigenlijk meer waard dan de 7 die een ander voor zijn proefwerk haalt die er niet voor heeft gebeden.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 mei 2004 09:09

Het Weermannetje schreef:Dus niet zoals ik een keer iemand hoorde zeggen: De 7 die jij voor je proefwerk haalt is eigenlijk meer waard dan de 7 die een ander voor zijn proefwerk haalt die er niet voor heeft gebeden.

:?: Misschien voor jezelf ja. Maar het maakt je iedergeval niet beter dan die ander omdat jij er voor gebeden hebt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 09:30

Nee, maar is die zeven dan wel eigenlijk hoger, omdat ik hem van God gebeden heb?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 mei 2004 09:40

Het Weermannetje schreef:Nee, maar is die zeven dan wel eigenlijk hoger, omdat ik hem van God gebeden heb?

Als je de Heere er echt dankbaar voor ben en Hem er ook voor dankt, wel ja.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:27

Ikke21 schreef:

Hier ben ik het absoluut niet mee eens!!! Wij als Christenen zijn net zo zondig als niet-Christenen, wij doen evenveel zonde en misschien soms nog wel meer :roll:
En wat jij zegt over die 10 euro, als Christen kan je die ook in je zak stoppen, je kan er ook eten van kopen enz enz enz en een niet christen kan die wel aan een zwerver geven, dus als je zo gaat beginnen!!? :shock:

Ho... ik zeg niet dat een christen geen zonde doet en een niet-christen wel... ik zeg niet dat de een beter is dan de ander.

Ik zeg alleen: Stel, een christen en een niet-christen doen allebei een goede daad. Maakt het dan verschil dat die christen dat doet voor God, om hem ermee te eren, en die niet-christen niet omdat hij niet in God gelooft?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 10:28

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Idd, hetgene wat wij doen is niet verkeerd, maar omdat wij het verkeerd uitvoeren is het in zijn geheel verkeerd!

Jij draait ook om als een blad aan de boom zeg... :roll:

Niet mee eens.

Leggen jullie eens uit hoe je erbij komt dat alles wat je doet altijd met zonde bevlekt is?

Sorry? Ik heb alleen gezegd dat als je de daad met de goede bedoeling doet, dat het dan goed is. Maar omdat een mens het nooit helemaal met de goede bedoeling doet, is het altijd verkeerd. En over uitleg? Zie die tekst die joepie heeft geciteerd.

Die "bewijsteksten" gaan alleen maar over mensen die verkeerde dingen doen. Maar zeggen niet dat wij niets goeds kunnen doen. Ik geloof dat een mens wel goede intenties kan hebben, helemaal als hij daarin door God geholpen wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 10:52

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Idd, hetgene wat wij doen is niet verkeerd, maar omdat wij het verkeerd uitvoeren is het in zijn geheel verkeerd!

Jij draait ook om als een blad aan de boom zeg... :roll:

Niet mee eens.

Leggen jullie eens uit hoe je erbij komt dat alles wat je doet altijd met zonde bevlekt is?

Sorry? Ik heb alleen gezegd dat als je de daad met de goede bedoeling doet, dat het dan goed is. Maar omdat een mens het nooit helemaal met de goede bedoeling doet, is het altijd verkeerd. En over uitleg? Zie die tekst die joepie heeft geciteerd.

Die "bewijsteksten" gaan alleen maar over mensen die verkeerde dingen doen. Maar zeggen niet dat wij niets goeds kunnen doen. Ik geloof dat een mens wel goede intenties kan hebben, helemaal als hij daarin door God geholpen wordt.

Hoe weet jij dat die teksten gaan over mensen die verkeerde dingen doen? Dat geldt trouwens altijd. Als jouw lichaam nog zondig is, hoe kan jij dan de goede intenties hebben?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 13:53

joepie schreef:Ja want je bent nog steeds de zondige mens. Je zonden worden je vergeven om Christus wil, maar je blijft een zondig mens. Je maakt de schuld nog dagelijks meer.
Ook als de Geest het goede in je werkt, blijft jou met zonde bevlekte leven. Anders zou het betekenen dat we geen zonde meer zouden doen als Christus in ons woont.

nee daar had ik het niet over. Als je het in de context ziet van het hele leven dan blijven we zondigen. Maar als je iets goeds doet: bijv, met iemand bidden. Dan is de daad goed, als je vervuld ben met Gods Geest en Gods Geest werkt in jou dan heb je (je nieuwe ik) een goede daad vericht. Niet dat wij zo goed zijn, maar omdat Jezus in jou en mij leeft.

Wij kunnen door Jezus Christus heen goede daden doen, en Jezus Christus zelf kan in ons goede daden doen. Dus wij (onze nieuwe ik) kunnen dingen doen die God goed vindt.

Wij doen geen zonde meer hoor. (this net hoe je je indetificeerd). Ik hoorde laatst een geweldige dominee die zei: "ik kom sochtens wel eens uit bed, en dan denkt mijn oude ik: ik heb geen zin in bidden. Maar dan zeg ik tegen mijzelf, maar ik wel.

This net hoe je jezelf ziet. Zie jejezelf als een nieuw schepsel van God (je hart is vernieuwt)? Je bent wederom geboren, dus je bent een nieuw mens in Christus. (in christus kan je ook niet meer zondigen)

Of je bent op nieuw geboren, maar je indetificeerd je nog steeds met je oude ik (je oude mens). Zondaar voor God. Ik kan niks, ik wil God niet dienen. enz.. Maar je geeft wel toe dat Jezus in jou leeft die goede dingen werkt in jou. Jezus kan goede dingen doen in jou.

Of je bent een zondaar.

Ik zelf doe het eerste. Ik wil me niet meer indetificeren met mij oude ik. Ik ben opnieuw geboren, in een nieuw leven opgestaan samen met Jezus. God kneet mij zoals Hij mij wil hebben. Ik mag schitteren voor God, heilig leven. Dat er nog veel delen van mijn oude mens in mij zitten is irritant. God is hard aan het werk om die rotzooi: wat niet hijwel is er uit te halen. Net zolang tot hijwel overblijft.

(ik open er wel ff een topic voor :wink: bedenk ik me net)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”