saartje schreef:He rapidootje, bedankt! Ik zeg niet altijd wat van het vloeken omdat ze wel weten dat ik het niet leuk vind, en ik denk niet dat het op ieder moment uitkomt. maar aande andere kant; vloeken is wel het misbruiken van Gods Naam. ZOu je er dan eigenlijk niet altijd van wat moeten zeggen? Niet dat ik dat doe hor,maar dat vraag ik me opeens af.
Graag gedaan

!
Ik denk dat je altijd moet kijken naar wat je ermee bereikt als je iets zegt. Als je collega heel erg boos is en hij/ zij begint te vloeken, zal het waarschijnlijk alleen maar erger worden als je er iets van zegt. Er wordt dan vaak gezegd dat je er later op terug moet komen, maar ik vraag me af of dat nut heeft. Een niet-Christen hecht er vaak veel minder belang aan, en zal dus na twee dagen waarschijnlijk al lang weer vergeten zijn dat hij/ zij toen gevloekt heeft. Daarnaast kan iemand zich ook erg aangevallen voelen als je hem/ haar aanspreekt op zijn/ haar taalgedrag.
Ik denk dat het voldoende is als ze weten dat het je pijn doet en waarom. Dus ze moeten het wel weten, maar je hoeft er niet steeds op terug te komen. Ik denk ook dat een normaal mens dan wel zoveel respect weet op te brengen dat hij/ zij probeert zich in te houden. En als iemand 'sorry' tegen je zegt als hij vloekt, dan is je boodschap denk ik wel aangekomen.
Ik denk ook dat je het in een breder perspectief moet zien. Als je ziet dat iemand ongezond veel met voetbal of met z'n auto bezig is (om maar de standaardvoorbeelden te noemen), sta je toch ook niet gelijk met de bijbel voor z'n neus: 'Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben!' Soms wordt er veel teveel aandacht gegeven aan dat 'iets zeggen als er gevloekt wordt'. Bij mij op de reformatorische middelbare school bestond de 'voorbereiding op de 'grote boze wereld' ook vooral uit de gegevens 'zorg dat je vanaf het begin bidt en dankt voor je eten' en 'zeg er vooral altijd wat van als ze vloeken' 'want anders verloochen je je geloof in God'. Ik geloof daar niet meer zo in. Volgens mij kun je heel goed bidden en danken voor je eten en elke vloek bestraffen, en dan nog niets uitstralen van God. Aan de andere kant kun je ook vol zijn van Gods Geest, zonder voor elk hapje brood uitgebreid je handen te vouwen en je ogen te sluiten, en zonder steeds iets te zeggen van een vloek.
saartje schreef:Ik ga met heel veel collegas heel veel om. En ik vin het allemaal schatten van collegas, en daarom voel ik me zo verantwoordelijk voor hen. Vooral als ze zeggen dat ze echt niet bang zijn voor de hel, omdat ze een mooi leven gehad hebben.....Van zulke praat wordt ik altijd een beetje bang!
Tja. Moeilijk. Maar op een gegeven moment houdt je verantwoordelijkheid ook op, denk ik. Als jij in alle ernst hebt geprobeerd te laten merken wat jouw geloof in een persoonlijke Verlosser voor je betekent en wat het voor hen zou kunnen betekenen, heb je gedaan wat je kon. Het enige wat je dan nog kunt (en moet) doen is hen bij God brengen door je gebed voor hen. En dan kun je hen verder aan God overlaten. God weet toch veel beter wat goed is dan jij.
Het is best moeilijk om te aanvaarden dat jij ze niet de hemel in kunt schoppen (soms zou ik dat best willen!), maar God ziet de andere kant van het borduurwerk. Dat beeld ken je vast wel: de hele geschiedenis is als een borduurwerk, en God heeft de touwtjes in handen. Wij zien alleen de slordige, rafelige onderkant, maar God ziet de geweldige, prachtige bovenkant van het borduurwerk. En het vordert steeds meer. Pas als het af is, zullen wij het ook mogen zien. En dan zullen we eeuwig God eren voor het geweldige werk wat Hij heeft verricht.
Khoop dat je wat hebt aan mijn 'preek'. Sterkte ermee in ieder geval!