Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 11:03

Ja duh... Als de bezwaarden niet bezwaard geweest waren was dat ook niet gebeurd. En als de vader en moeder van Hitler op een zwoele zomeravond in 1896 niet hadden liggen vrijen was de 2e wereldoorlog er nooit gekomen.

En is de fusie tot stand gekomen puur door toedoen van vrijzinnigen? Volgens mij waren er ook bonders die voorgestemd hebben..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 11:40

Aragorn schreef:Ja duh... Als de bezwaarden niet bezwaard geweest waren was dat ook niet gebeurd. En als de vader en moeder van Hitler op een zwoele zomeravond in 1896 niet hadden liggen vrijen was de 2e wereldoorlog er nooit gekomen.

En is de fusie tot stand gekomen puur door toedoen van vrijzinnigen? Volgens mij waren er ook bonders die voorgestemd hebben..

dat waren er welgeteld 2

Het hele SOW proces was gedoemd te falen. Van te voren was al bekend dat er mensen hoe dan ook niet aan mee zouden doen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 12:04

jacobH schreef:
Aragorn schreef:Ja duh... Als de bezwaarden niet bezwaard geweest waren was dat ook niet gebeurd. En als de vader en moeder van Hitler op een zwoele zomeravond in 1896 niet hadden liggen vrijen was de 2e wereldoorlog er nooit gekomen.

dat waren er welgeteld 2

Het hele SOW proces was gedoemd te falen. Van te voren was al bekend dat er mensen hoe dan ook niet aan mee zouden doen.

2 van de hoeveel? En als die 2 tegen hadden gestemd was het niet doorgegaan. Dus je kunt net zo goed zeggen dat zij de volle verantwoordelijkheid voor de scheuring dragen. Dat is dus zwaar onzin, net als jouw stelling dat het allemaal door de vrijzinnigen komt.

Het valt me regelmatig op dat jij ietwat gefrustreerd overkomt tov. vrijzinnigen, heb je hier slecht ervaringen mee opgelopen ofzo? Nog niet verwerkte trauma's oid?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 12:33

Aragorn schreef:
jacobH schreef:

dat waren er welgeteld 2

2 van de hoeveel? En als die 2 tegen hadden gestemd was het niet doorgegaan. Dus je kunt net zo goed zeggen dat zij de volle verantwoordelijkheid voor de scheuring dragen. Dat is dus zwaar onzin, net als jouw stelling dat het allemaal door de vrijzinnigen komt.

Het valt me regelmatig op dat jij ietwat gefrustreerd overkomt tov. vrijzinnigen, heb je hier slecht ervaringen mee opgelopen ofzo? Nog niet verwerkte trauma's oid?

heeft helemaal niks met frustratie te maken. Maar goed

tja volgens mij heeft de gereformeerde bond en het gekrookte riet nooit de eenheid gezocht die nu is bereikt. Dus moet het van een andere kant zijn gekomen.............

ik heb dit tegen vrijzinningen. Ze noemen zich Christelijk maar zijn dat niet. Ze hebben een eigen creatie gemaakt van Christus en die naar eigen welbevinden in hun straatje geboetseerd. Daarom vind ik ze levensgevaarlijk.

Ik haat de denkwijze van de mensen gruwelijk. Maar dat heb je al wel gemerkt in andere postings. Ik blijf er ook voor ze waarschuwen. Zie Kuitert!! Deze denkwijze is niet alleen gruwelijk maar levensgevaarlijk. Zeker in een maatschapij waar het brein tot norm wordt verheven. Ik kan het daarom ook niet klein krijgen dat zulke mensen op dit forum zo de kans kans krijgen om hun gif te verspreiden.

Je zal me niet zo snel een evangelisch iemand horen afkraken. Zij willen in iedergeval proberen zich bij de Schrift te houden. Ik zou me handen voor sommige tradities niet in het vuur durven stoppen, en hun Jezus aanname doet me wel eens huiveren maar toch voel ik me met hun verbonden.

groeten

Jacob
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 12:43

jacobH schreef:tja volgens mij heeft de gereformeerde bond en het gekrookte riet nooit de eenheid gezocht die nu is bereikt. Dus moet het van een andere kant zijn gekomen.............

Tja, volgens mij heeft de PKN nooit de scheuring gezocht die nu is bereikt, dus moet het van een andere kant zijn gekomen... Kijk, zo kunnen we natuurlijk door blijven gaan, dat is eindeloos. Ik weet uberhaupt niet of het zinvol/terecht is om in dit verband over schuld te praten. Maar als we dat dan toch doen, denk ik dat het te simpel is om dat aan 1 oorzaak of groep te wijten.

Wbt je aversie tegen vrijzinnigen, daar kan ik opzich wel inkomen ja. Ik ken ze niet zo heel goed, maar heb weleens wat gezien van Kuitert en dat heeft idd weinig meer met religie te maken. Meer een soort filosofie ofzo.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 13:38

Aragorn schreef:
jacobH schreef:tja volgens mij heeft de gereformeerde bond en het gekrookte riet nooit de eenheid gezocht die nu is bereikt. Dus moet het van een andere kant zijn gekomen.............

Tja, volgens mij heeft de PKN nooit de scheuring gezocht die nu is bereikt, dus moet het van een andere kant zijn gekomen... Kijk, zo kunnen we natuurlijk door blijven gaan, dat is eindeloos. Ik weet uberhaupt niet of het zinvol/terecht is om in dit verband over schuld te praten. Maar als we dat dan toch doen, denk ik dat het te simpel is om dat aan 1 oorzaak of groep te wijten.

Wbt je aversie tegen vrijzinnigen, daar kan ik opzich wel inkomen ja. Ik ken ze niet zo heel goed, maar heb weleens wat gezien van Kuitert en dat heeft idd weinig meer met religie te maken. Meer een soort filosofie ofzo.

Kijk beste Aragon.

we hebben onze mond vol over het een zijn in Christus. Want dat is eenzijn en niks anders. Moslims kunnen ook een zijn maar ze schieten er alleen niks mee op.

hoe kan het nou ooit bestaan dat je met mensen een ben die niet in Christus geloven?

Ik zou me kunnen indenken dat je toch in de PKN blijft als dat in de plaatselijke gemeente nog wel zo is. Maar overkoepelend is het natuurlijk gewoon een vergaar bak van mensen die elkaar niet verstaan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 13:43

jacobH schreef:
Aragorn schreef:

Kijk beste Aragon.

we hebben onze mond vol over het een zijn in Christus. Want dat is eenzijn en niks anders. Moslims kunnen ook een zijn maar ze schieten er alleen niks mee op.

hoe kan het nou ooit bestaan dat je met mensen een ben die niet in Christus geloven?

Ik zou me kunnen indenken dat je toch in de PKN blijft als dat in de plaatselijke gemeente nog wel zo is. Maar overkoepelend is het natuurlijk gewoon een vergaar bak van mensen die elkaar niet verstaan.

Kijk beste JacobH,

Ik begrijp dat je niet voor de PKN bent (ik ook niet direct), maar daar had ik het ook niet over. Het ging hier over wie er 'schuldig' zou zijn aan de scheuring, en nu kom jij met allemaal argumenten tegen de PKN. Sommige kan ik inkomen, andere niet, maar dat maakt allemaal niet uit, want daar ging het eventjes niet over.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mei 2004 14:09

JacobH, zou Jezus net zo reageren als jij nu doet?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 14:12

Lalage schreef:JacobH, zou Jezus net zo reageren als jij nu doet?

Ik kan alleen een zijn met hen die ook een zijn in Christus.

bewijs mij op grond van de bijbel dat je een verbond op dit niveau moet sluiten met mensen die het bestaan van Christus lochenen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 10 mei 2004 14:53

jacobH schreef:

bewijs mij op grond van de bijbel dat je een verbond op dit niveau moet sluiten met mensen die het bestaan van Christus lochenen.

Luister, ik ben officieel nog steeds lid van een SoW-kerk en ben er jaren actief in geweest. Er zitten inderdaad mensen bij die wat vaag geloven (lang niet allemaal hoor!) maar ik vind het wel goed dat er ruimte is voor iedereen om vragen te stellen en af en toe te twijfelen.
Ik denk dat ik later wel lid word van een andere kerk, maar je mag nooit anderen veroordelen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 15:11

Lalage schreef:
jacobH schreef:

Luister, ik ben officieel nog steeds lid van een SoW-kerk en ben er jaren actief in geweest. Er zitten inderdaad mensen bij die wat vaag geloven (lang niet allemaal hoor!) maar ik vind het wel goed dat er ruimte is voor iedereen om vragen te stellen en af en toe te twijfelen.
Ik denk dat ik later wel lid word van een andere kerk, maar je mag nooit anderen veroordelen.

tja dan mag ik nooit iemand veroordelen. Waar bedoel je nu. Ik ben toch duidelijk als ik zeg dat ik niet een wil zijn met iemand die Christus lochent.

Je moet me maar uit de bijbel weerleggen dat ik hierin verkeerd doe.

De bijbel zegt juist bijvoorbeeld dit.

2Co 6:14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?

zonder Christus is er toch geen christelijk geloof?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mei 2004 16:06

jacobH schreef:tja dan mag ik nooit iemand veroordelen. Waar bedoel je nu. Ik ben toch duidelijk als ik zeg dat ik niet een wil zijn met iemand die Christus lochent.

Beste Jacob,

Ik verloochen Christus niet en Christus is mijn Heer en Heiland. Maar ik ben geenszins een bonder, maar eerder midden-orthodox. Bij de bond zou ik me totaal niet thuisvoelen, omdat daar dingen worden gezegd waar ik het in het geheel niet mee eens ben. Ik vind de PKN een stap in de goede richting, een stap naar eenheid in Christus. Eenheid in verscheidenheid is juist de kracht van het Christelijk Geloof.

Ik proef af en toe uit jouw woorden dat de kerk (Geref. Gemeente het toch?) in jouw ogen dichter bij Christus staat dan onze PKN of de Anglicaanse/Oud-Katholieke Kerk (Kerken waarmee ik mij ook verbonden voel). Is dit vermoeden juist?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 16:19

Optimatus schreef:[quote="jacobH
tja dan mag ik nooit iemand veroordelen. Waar bedoel je nu. Ik ben toch duidelijk als ik zeg dat ik niet een wil zijn met iemand die Christus lochent.

Beste Jacob,

Ik verloochen Christus niet en Christus is mijn Heer en Heiland. Maar ik ben geenszins een bonder, maar eerder midden-orthodox. Bij de bond zou ik me totaal niet thuisvoelen, omdat daar dingen worden gezegd waar ik het in het geheel niet mee eens ben. Ik vind de PKN een stap in de goede richting, een stap naar eenheid in Christus. Eenheid in verscheidenheid is juist de kracht van het Christelijk Geloof.

Ik proef af en toe uit jouw woorden dat de kerk (Geref. Gemeente het toch?) in jouw ogen dichter bij Christus staat dan onze PKN of de Anglicaanse/Oud-Katholieke Kerk (Kerken waarmee ik mij ook verbonden voel). Is dit vermoeden juist?
[/quote]

ik heb gezegd wat ik heb gezegd.

Als jij je thuis voelt met mensen die Christus wezen ontkennen dan moet jij dat verantwoorden en ik niet. Bijbelse argumenten heb ik niet gezien.

jij moet me maar aangeven hoe je daar bij komt dat verscheidenheid juist de kracht is van het Christelijk geloof.

Met en goed bijbels argument ben ik makkelijk om te praten.

Verder zeg je het zelf al. Christelijk. Is iemand die Christus ontkent een Christen? Lijkt me niet. Dat is nogal tegenstrijdig met elkaar.

Ik wil niet zeggen dat de PKN minder dicht bij God staat. Er zijn nu nog mensen aanwezig in de PKN die dicht bij de Heere leven. Er zijn er ook die er helemaal niks mee van doen willen hebben. En tja ten opzichte van die mensen voel ik mij dichter bij Christus staan. Ze zullen dat ook zelf niet ontkennen.
Laatst gewijzigd door jacobH op 10 mei 2004 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 mei 2004 16:22

[quote="jacobH]
[/quote]
Wat ik heb geschreven, dat heb ik geschreven...
[quote="jacobH]
Als jij je thuis voelt met mensen die Christus wezen ontkennen dan moet jij dat verantwoorden en ik niet. Bijbelse argumenten heb ik niet gezien
[/quote]
Waar haal jij in vredesnaam de rare gedachte vandaan dat de PKN, de Anglicanen en Oud-Katholieken Christus' Wezen ontkennen? Ik ken die kerken door en door en ze ontkennen Christus' Wezen in geen geval.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 mei 2004 16:27

Optimatus schreef:[quote="jacobH]

Wat ik heb geschreven, dat heb ik geschreven...
[quote="jacobH]
Als jij je thuis voelt met mensen die Christus wezen ontkennen dan moet jij dat verantwoorden en ik niet. Bijbelse argumenten heb ik niet gezien
[/quote]
Waar haal jij in vredesnaam de rare gedachte vandaan dat de PKN, de Anglicanen en Oud-Katholieken Christus' Wezen ontkennen? Ik ken die kerken door en door en ze ontkennen Christus' Wezen in geen geval.[/quote]

een naam is al genoemd

Kuitert

het nog levende? bewijs dacht ik zo

lid van de gereformeerde kerk en nu dus lid van de PKN

je kent je eigen kerk niet eens!!

Terug naar “Archief”