twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 dec 2002 05:10

Zomaar gaan als we zin hebben is af te keuren.
We moeten onze ziel onderhouden om ze maar te zeggen.

Hebreen10
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

de kanttekeningen daarover:

27) bijeenkomst niet nalaten,
Namelijk in de Christelijke vergaderingen, die tot gehoor van Gods woord, algemene gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn. Zie Hand. 2:42, en Hand. 20:7; 1 Cor. 11:20, enz.

28de gewoonte hebben,
Namelijk die van de waarheid afvallen, of uit vrees der Joden, of ook door nalatigheid, of uit een groot gevoelen van zichzelf, of uit andere oorzaken hierin vertragen.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 07 dec 2002 11:02

Sterretje schreef:zoals er meer zeiden heb ik ook liever 2 keer 1,5 uur dan een lange dienst.
ik heb wel eens geprobeerd alle drie diensten bij ons in de kerk bij te houden, maar dan kon ik de laatste dienst echt niet meer opletten.

Ik ga meestal wel 2 x naar de kerk.
's ochtends een gewone dienst en in de middag is er soms een jeugddienst ofzoiets. Ik kan me gedachten er meestal wel bijhouden.
Maar ik kan me niet voorstellen dat een dienst meer dan 1,5 uur duurt!
Wel dopen of avondmaal...maar een gewone dienst, nee!
meestal duurt een dienst bij ons 1 uur en een kwartier of korter.
~Get out and do what we were meant to do~

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 07 dec 2002 14:33

Klaas,

Het is zeker geoorloofd je mening te geven, daar is dit forum toch voor bedoeld.
Maar ik kreeg eerlijk gezegd wel de kriebels als ik veel van je stukjes lees.
Je gaat zo van jouw gevoel en van jouw behoeften uit en je geeft de indruk dat God jou wel oke vindt.
Maar dat is maar een indruk van mij hoor!! Wat natuurlijk helemaal niet wel zeggen dat dat klopt!!
Ik heb alleen zo iets van als ik van mijn gevoelens of behoeften uitga dan is het niet best met me gesteld. Ik voel niet zo veel voor God of godsdienst. Ik ga liever mijn eigen gang. En dan weet ik niet of ik uberhaupt wel naar de kerk zou gaan.
Er is toch geen mens die God zoekt!!
De term gearriveerd Chrisendom zal je toch wel eens gehoord hebben en anders heb je nu misschien een beetje begrepen wat ik daarmee bedoel.

Wilke
Laatst gewijzigd door wilke op 13 dec 2002 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 07 dec 2002 23:38

ik zit in de vergadeging van gelovege
maar het is wat pinsterachtig geworden we hebben alleen smorgens een hele dienst
groetjes van connie

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 09 dec 2002 11:25

Hoi Wilke,

Jij: Maar ik kreeg eerlijk gezegd wel de kriebels als ik veel van je stukjes lees.

Dat doet me goed, ik kriebel graag een beetje ;-)

Jij: Je gaat zo van jouw gevoel en van jouw behoeften uit en je geeft de indruk dat God jou wel oke vindt.

Dat laatste heb ik in ieder geval nooit bedoeld. Ik geloof absoluut dat God van mij houdt, maar als ik dan zie wat ik er van maak, begrijp ik daar eerlijk gezegd niets van. Wel heb ik inderdaad gesproken over mijn gevoel en mijn behoefte. Maar daarin sta ik niet alleen. Iedereen in deze discussie deed dat t.a.v die twee diensten.

Ik zal proberen mezelf nog eens te verduidelijken. Ik geloof niet dat je je hele kerkgang op moet hangen aan je gevoel. Als je m'n stukjes goed gelezen hebt zul je opgemerkt hebben dat ik in ieder geval 1x op een zondag naar de kerk ga. Of ik daar nu wel of niet behoeft aan heb, ik ga gewoon. Waar ik m'n vraagtekens bij heb is die norm van 2x op een zondag. Zeker als men op zo'n punt anderen gaat oordelen heb je aan mij een slechte ;-) Er is tot nu toe geen enkel bijbels argument aangedragen voor die 2x. Men heeft het alleen over wat men 'vindt' en 'denkt'. Nou mag men vinden en denken wat men wil, maar het gaat me te ver dat 'vinden' als norm op te leggen aan anderen.

Jij: Er is toch geen mens die God zoekt!!

Maar als God jou gevondend heeft, hoop ik toch van harte dat je wel lust krijgt om Hem te zoeken...

Jij: De term gearriveerd Chrisendom zal je toch wel eens gehoord hebben

Inderdaad en ik vind het uiterst ongepast dit soort etiketten hier uit te delen.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 09 dec 2002 19:14

Klaas,

Inderdaad ik was weer eens te rap met mijn mondje :oops:
Ik hou ook helemaal niet van etiketten opplakken.
Ik denk dat ik je nu wat beter begrijp.
Er zijn mensen die je inderdaad "wegen" op je kerkgang en dat klopt niet.
Maar je zal het wel met me eens zijn dat als God je opgezocht heeft en je hart erbij betrokken raakt, dat je dan wel zovaak als je maar kan de gelegenheden zoekt om daar te zijn waar Zijn Geest werkzaam wil/zal zijn :wink:
En ik ben blij dat je bedoelt dat je niet enkel gaat als jij zin hebt of behoefte.

Groeten,
Wilke

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 dec 2002 21:13

betrokken raakt, dat je dan wel zovaak als je maar kan de gelegenheden zoekt om daar te zijn waar Zijn Geest werkzaam wil/zal zijn
Is dat in de kerk?? Dat is nieuw voor mij. Volgens mij is het hart de werkplaats van de Geest.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 dec 2002 17:40

:D dat idee had ik ook al; misschien gaat het niet om het aantal keer maar om de intenties die je erbij hebt :| :?:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 11 dec 2002 19:00

De Heere werkt gewoonlijk via de middelijke weg ja!!!!!!!!!!!!!
Zijn huis is toch de plek om de Hem te ontmoeten. (en natuurlijk ook in jullie binnenkamer :!:)
Maar Hij kan je ook best trekken vanuit de kroeg of bij een popconcert, daar is Hij vrij in.
En dat Hij in je hart werkt, lijkt me vrij logisch, maar nogmaals toch wel meestal via de middelijke weg.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:10

de kerk is voor mij namelijk lang niet altijd de plaats waar ik de meeste zegen ervaar. Regelmatig het tegendeel zelfs.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 13 dec 2002 17:33

Dat kan natuurlijk heel goed, dat je niet per definitie de meeste zegen ervaart.
Misschien heb je wel een rijke omgang met de Heere.
Maar ik kan me niet voorstellen, dat als je weet wat Gods verborgen omgang vindnen is, dat je dan Zijn huis voorbij gaat.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 dec 2002 17:37

yep, maar in de kerk heb je te maken met een heleboel mensen die er zitten omdat ze zich verplicht voelen om te komen. Met geklets voor en tijdens de dienst.
En een manier van preken waar ik regelmatig niet achter kan staan. Dus vandaar. Maar dat ik niet van massaal gedoe houd kan ook een rol spelen.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:17

Surfer: Misschien een andere kerk zoeken waar je die zegen weer wel kunt ervaren?

Maar staan blijft dat als je lid wordt van een vereniging je je houd aan de daar betreffende regels en er zoveel mogelijk heen gaat. Anders moet je er geen lid van worden. Je gaat naar een voetbalclub ook niet alleen als je zin hebt. Zouden goede wedstrijden worden en je wordt dan echt iemand waar ze van op aan kunnen.
Als de kerkenraad, 1 of 2 of drie diensten uitschrijft dan houd dat in dat jij als lid van die kerk daar heen hoort te gaan. Want er wordt op je gerekend.
En als je daar eigenlijk niet zoveel behoefte aan hebt moet je je uit laten schrijven als lid.
Zo simpel is het eigenlijk.

groetjes.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 dec 2002 09:23

Joepie:
Als de kerkenraad, 1 of 2 of drie diensten uitschrijft dan houd dat in dat jij als lid van die kerk daar heen hoort te gaan. Want er wordt op je gerekend.

Zolang de inbreng van de gemeenteleden zo minimaal is als ze in de meeste gevallen is, gaat je vergelijking met de voetbalclub niet op. Als de helft van de spelers wegblijft kun je niet spelen. Een kerkdienst gaat gewoon door ook als er minder dan de helft van de leden komt opdagen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

joepie

Berichtdoor joepie » 16 dec 2002 09:30

Dat is toch niet helemaal waar klaas. Hier in dordt zijn er al diverse kerken gesloten omdat er te weinig kerkgangers waren!

Terug naar “Archief”