Zaligverklaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Zaligverklaringen

Berichtdoor Motormuis » 09 mei 2004 12:13

Ha mensen!

Ben nieuw hier op dit refoweb, en maak gelijk van de gelegenheid maar gebruik om een nieuwe vraag / nieuw discussiepunt voor te leggen

Zit eigenlijk met een vraag, waarvan ik me nu ik zit te typen afvraag, of meerdere mensen dit wel zullen herkennen. Maar goed, ga hem toch maar stellen.

In rechtse kringen (zeg maar het hele scala (O)GG(iN), binnen en buitenverband etc. etc....), kom je nogal eens tegen dat mensen door de dominee worden "bekeerd" verklaard. Die mensen hebben hun hele leven niet durven praten over hun persoonlijk geloof, maar na het overlijden komt ineens openbaar dat "de dominee er hoop voor heeft, en het is overgenomen door die en die.....".

Ik heb nogal mijn twijfels of een dominee of een ouderling of wie dan ook, kan bepalen of iemand gelovig was. Ik denk dan zo: hoe moeten familieleden cq vrienden het wel niet vinden als voor hun overleden familielid of vriend de dominee "geen uitgesproken hoop heeft"?

Kortom, kunnen mensen dit bepalen? Is dit niet errug Rooms (de paus doet dit immers ook)? Is het niet kwetsend en pijnlijk voor nabestaanden van mensen voor wie niets uitgesproken wordt? God ziet toch het hart aan, wij gaan toch eng dicht tegen God aan schurken als wij menen te moeten bepalen of het wel of niet goed is afgelopen?

Laat ik zo zeggen, ik hoop dat iedereen er komt. Zoals laatst onze dominee aan de eind van de dienst zijn: Er wacht een heerlijke Toekomst! Ik hoop dat ik niemand van jullie daar zal missen.

Hoor graag jullie reactie! Het is weliswaar geen levensvraag, maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.
Geen commentaar

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mei 2004 12:39

iedereen moet naar zichzelf kijken. Of ze liefde hebben naar Christus, of ze voldoen aan de vruchten. Of ze Jezus wel willen volgen. Zo staan er nog meer dingen in de bijbel waar aan je hart kan toetsen.

1 Als nu Abram negen en negentig jaren oud was, zo verscheen de HEERE aan Abram, en zeide tot hem: Ik ben God, de Almachtige! Wandel voor Mijn aangezicht, en zijt oprecht!

God wil dat je oprecht bent, dat je alles doet voor God vanuit je hart. En vanuit de liefde naar God toe. Hij heeft niks aan namaak.

5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

je moet je zelf onderzoeken, of je echt vertrouwt o God. Of je Jezus Christus in jou woont. (of je een nieuwe wil hebt gekregen)

Maar de mens beproeve zichzelven,73) en ete alzo74) van het brood75), en drinke van den drinkbeker.76)

kijken of je het wel echt meent. God vraagt van jou net zoals aan Petrus: zoon, heb je me lief? Hij wil er zeker van zijn dat jij echt van hem houd. Je mag dan net als Petrus een beroep doen op zijn godelijke alwetendheid. En zeggen (als het in je hart leeft) ja U weet alles, u kent mij U weet dat ik u lief heb. (wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst lief gehad heeft)

of in jozua 24:

15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!

Jozua vraagt namens God aan het volk, en ook aan ons. Wie wij nou eigenlijk willen dienen. Wie wil jij dienen? God? Ja?
Oke, en nog 2 keer vraagt jozua: "wie wil je nou eigenlijk dienen?"
Het volk blijft zeggen: "Wij zullen de HEERE dienen" Als jij dat ook beleeft in je hart, mag je zeggen. Het is goed tussen mij en God.

Een dominee kan niet in jou hart kijken, en dominee hoeft jou ook niet zalig te spreken. God weet wat er leeft in jou hart, en hij vraagt dat regelmatig aan jou en mij in de bijbel. Dan mag ik zeggen: Lieve Vader: ik hou van U! en wat jij zegt, is voor jou persoonlijk. Ik hoop dat ook dat verlangen naar God in je hart leeft. Dan kan je ook zeggen: ik hou van u, u heeft Uw Zoon voor mij laten sterven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 09 mei 2004 15:58

Over het zaligspreken...

Ik denk dat het niet direct de taak is van de dominee is om dat te doen. Dat neemt niet weg, dat wanneer een dominee of andere Godvrezende mensen denken dat iemand 'goed heen is', dat niet mogen zeggen. Voor de nabestaanden kan het juist een grote troost zijn, om te weten dat hij/zij eeuwig juicht voor Gods troon.

Als het om een klein kind gaat is het zeker een grote troost. Je hoort het wel vaker dat een dominee of ouderlingen of 'bekeerde' mensen een soort openbaring hebben gehad dat hij/zij goed heen is.

Het omgekeerde komen we ook meermalen tegen. Regelmatig gebeurt het dat het geloof van de overledene niet overgenomen wordt. Wel triest dat een dominee die overledene dan laat liggen.

Ik weet niet goed wat ik er precies mee aan moet, maar toch is het fijn dat als het een familielid is, dat mensen dan toch hoop hebben voor anderen. Ik zie dat niet zo, dat mensen dan bepalen of de overledene dan Thuis is, maar dat God zich dan zo wil openbaren en de nabestaanden wil vertroosten.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 09 mei 2004 19:25

In rechtse kringen (zeg maar het hele scala (O)GG(iN), binnen en buitenverband etc. etc....), kom je nogal eens tegen dat mensen door de dominee worden "bekeerd" verklaard. Die mensen hebben hun hele leven niet durven praten over hun persoonlijk geloof, maar na het overlijden komt ineens openbaar dat "de dominee er hoop voor heeft, en het is overgenomen door die en die.....".
.......................................................
Het komt bij mij heel onwaarschijnlijk over dat iemand die echt bekeerd is daar z.n hele leven over kan zwijgen, zodat niemand weet of hij nu goed heengegaan is.
Iemand die echt bekeerd is kan zijn mond daar over niet houden, "waar het hart vol van is......"
Natuurlijk kan door een verkeerde leer in de kerk iemand zo worden, als je constant te horen krijgt dat je te zondig bent om aan het avondmaal te gaan, en nooit te horen krijgt dat wij verlost zijn van de zonden door Jezus'offer aan het kruis, dan kan ik indenken dat iemand dichtslaat.
Maar wat zijn dan de vruchten van zo.n gelovige ?

Maar wat bedoelen jullie met 'dat het overgenomen is door die en die ?
Die uitspraak ken ik niet.
Weest blij in de Heer !

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 08:24

Ik denk niet dat iedereen met zijn of haar geloof te koop gaat lopen. Er zijn ook mensen die stillen in de lande zijn. En de dominee bij ons spreekt niemand zalig hoor. Ik denk dat het zaligspreken alleen door God kan en mag gedaan worden.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 10 mei 2004 08:30

de dominees bepalen ook niet wie wel en wie niet zalig is... Soms mogen ze geloven, dat iemand na zijn of haar sterven bij God mag zijn, maar dat wil niet zeggen, dat zij deze mensen zalig spreken...
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mei 2004 08:49

Het Weermannetje schreef:Ik denk niet dat iedereen met zijn of haar geloof te koop gaat lopen. Er zijn ook mensen die stillen in de lande zijn. En de dominee bij ons spreekt niemand zalig hoor. Ik denk dat het zaligspreken alleen door God kan en mag gedaan worden.
maar het is niet goed om "stillen in den landen te zijn"
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 08:55

Je hebt ook bidders nodig. En waarom moet je met je geloof te koop lopen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 09:02

Het Weermannetje schreef:Je hebt ook bidders nodig. En waarom moet je met je geloof te koop lopen?

Dat is waar. Maar je hoeft toch geen "stille in den lande" te zijn om een bidder te kunnen zijn? (Tenminste, ik neem aan dat Paulus wel een bidder was, om maar een voorbeeld te noemen) En je hoeft niet perse met jouw geloof te kopen, maar ik denk wel dat het de bedoeling is dat je uitstraalt Wie God voor jou is enzo. Het is toch "het ambt aller gelovigen" om het Woord door te geven en te getuigen van God?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 10:44

Ik denk dat ook je karakter bepaalde dingen bepaald. Ik denk niet dat iedereen ging evangeliseren, vroeger ook niet. Maar goed het topic gaat over zaligverklaringen en ik denk dus dat er mensen zijn die denken dat er mensen zijn die andere mensen zalig spreken terwijl deze mensen die andere mensen niet zalig spreken.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 10 mei 2004 11:05

Bedankt voor alle reacties. Ik weet ook dat het niet gaat om echte zaligverklaringen, dat is een kwestie van terminologie. Waar het mij om gaat is dat ik er moeite mee heb dat sommige mensen voor de ene overledene "hoop" hebben en voor de andere niet. Werkt God zo? Ik weet dat wij Gods plannen en werkwijze niet altijd kunnen begrijpen, maar ik lees er niets over in de Bijbel dat er mensen zouden zijn die van God te horen krijgen dat de overledene naar de hemel is.

Het is idd errug mooi en troostvol als er voor je vriend of familielid de hoop wordt uitgesproken, maar ik vind het vreemd dat je dit vooral vindt in de rechtse kringen en niet elders. Werkt God daar dan alleen op die manier? Ik vertelde dit een tijd geleden aan een vriend van me, die niet uit de GG oid komt en die schrok ronduit. Had er nooit van gehoord en wist niet wat hij hoorde.

Begrijp me goed, het is van mij geen poging om die mensen belachelijk te maken of er een karikatuur van te maken, maar heb er wel mijn bedenkingen bij.
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 11:25

Motormuis schreef:Het is idd errug mooi en troostvol als er voor je vriend of familielid de hoop wordt uitgesproken, maar ik vind het vreemd dat je dit vooral vindt in de rechtse kringen en niet elders.

Ik vind het vooral vreemd dat je hoop daarvan afhangt ipv van wat die persoon zelf gezegd en gedaan heeft tijdens z'n leven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 10 mei 2004 12:16

Als je de persoon kent en je weet het niet is het idd misschien wat vreemd, maar als je hem of haar niet gekend hebt dan ligt dat anders. En je moet daar ook je hoop niet op stellen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 mei 2004 15:25

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat ook je karakter bepaalde dingen bepaald. Ik denk niet dat iedereen ging evangeliseren, vroeger ook niet. Maar goed het topic gaat over zaligverklaringen en ik denk dus dat er mensen zijn die denken dat er mensen zijn die andere mensen zalig spreken terwijl deze mensen die andere mensen niet zalig spreken.
de opdracht om het evangelie te verspreiden is er voor iedereen. Als mensen niet aan jouw kunnen merken dat je christen bent (en dan bedoel ik niet alleen door andere kleding te dragen) is er iets mis
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 10 mei 2004 15:35

Het is idd errug mooi en troostvol als er voor je vriend of familielid de hoop wordt uitgesproken, maar ik vind het vreemd dat je dit vooral vindt in de rechtse kringen en niet elders. Werkt God daar dan alleen op die manier?
............................................................
De oorzaak dat het alleen in rechtse kringen voorkomt ligt aan de prediking die daar plaatsvindt.
Als je alleen maar geleerd wordt dat je mag hopen behouden te worden, zal men nooit de zekerheid krijgen behouden te zijn.
Maar wie Jezus aangenomen heeft als zijn Verlosser IS behouden.

Maar ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag wat het betekent "dat het overgenomen is door die en die "
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”