Stelling: Pim Fortuyn was een zegen voor Nederland!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ahuibers
Majoor
Majoor

Stelling: Pim Fortuyn was een zegen voor Nederland!

Berichtdoor ahuibers » 06 mei 2004 13:39

(bron: Stand.nl)
Stelling: Pim Fortuyn was een zegen voor Nederland

Uitleg stelling:
Exact twee jaar geleden werd Pim Fortuyn vermoord. Sinds zijn dood is Nederland onmiskenbaar veranderd. Het integratiedebat is harder geworden en de norm van politieke correctheid lijkt steeds verder te worden losgelaten.

In hoeverre is dit de invloed van Fortuyn geweest? En is het goed dat er afgelopen twee jaar een klimaat is geschapen waarin alles gezegd mag worden? Of zijn we te ver doorgeschoten en wordt het debat té hard gevoerd?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mei 2004 16:03

Ja, men is inderdaad te ver doorgeschoten. Ouderen met alleen een aowtje, zieken, minima, en ga zo maar door zijn er allemaal zeer op achteruit gegaan. Maar dat wilde hij ook, dat was de bedoeling. Wie ziek is, of oud of gehandicapt, zal ook niet eten.
Ik vond Pim Fortuin helemaal geen held, integendeel, ik vond het een nare ijdele man (m/v), met achterhaalde enge ideeen over hoe het allemaal moet. Sorry dat ik het zeg, maar dat is de mening van mij en velen met mij, hij zal heus wel goede dingen gehad hebben, maar niet wat zijn werk betreft.
Afschuwelijk natuurlijk dat hij is vermoord, maar volgens mij was dat doorgestoken kaart, om een held van hem te maken, dat is ze ook gelukt. Want wij geloven namelijk helemaal niks van de rede waarom hij zogenaamd vermoord is, en hoe of wat (mijn man heeft politicologie gestudeerd en doorziet een hoop dingen die jij en ik niet zien en begrijpen).

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 mei 2004 16:05

dus jij denkt dat Pim het afgesproken had met volkert dat hij maar vermoord moest worden?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mei 2004 16:21

johannes1 schreef:dus jij denkt dat Pim het afgesproken had met volkert dat hij maar vermoord moest worden?

Nee, zo zit maffia niet in elkaar lieffie.........
Moeilijk uit te leggen, dan zou het een heel lang verhaal worden.
Het komt er op neer dat er mensen zijn die denken dat die Volkert ingehuurd is (zonder dat Volkert zelf weet waarom), door hoge pieten die er belang bij hadden dat Pim een soort held zou worden.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 06 mei 2004 16:28

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 06 mei 2004 16:40

Gelezen, ja, eng allemaal.
Ze zeggen ook: Voor Pim konden dingen niet hardop gezegd worden en nu wel.
Nou, rond 1938 werd er ook hardop gezegd dat Joden slecht waren en zo..........

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 mei 2004 07:54

Beste MM, je zegt dat je man politicoloog is en dingen ziet die wij niet zouden zien.

Ik vraag mij af wat je man ziet.

Pim Fortuyn was natuurlijk absoluut niet te vergelijken met Hitler, zoals jij stelde. Dat slaat helemaal nergens op.
Ik vind het jammer dat hij nooit de kans heeft gekregen om zich te manifesteren in de Kamer. Niet dat ik het met hem eens was op alle punten, zeker toch enige.
In mijn ogen had hij de politiek meer kleur kunnen geven. Nu zitten we weer opgescheept met een groot aantal grijze muizen. De zogenaamde oppositieleider Bos manifesteert zich nauwelijks. Het politieke spel lijkt wel dood. Af en toe komt hij naar buiten met nieuws, zoals de enquete over Irak. Verder hoor je niets van deze man.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 07 mei 2004 08:45

Aan de ene kant zeg ik het is misschien wel gelukkig dattie niet aan de macht gebleven is, maar aan de andere kant zie ik er ook weer wel een andere kant aan. Als Pim aan de macht zou gebleven zijn zou er heeeeeel veel gaan veranderen in NL, zowel in de positieve als in de negatieve zin. Ik kan nu niet ff zo zeggen wat er dan wel goed en wat er slechter geworden zou zijn, maar ik weet cker dat er bepaalde dingen veel beter gegaan zouden hebben wanneer hij bijvoorbeeld minister - president geworden was. :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2004 08:54

Allereerst iets over Fortuyn zelf: ik zou me buitengewoon slecht hebben kunnen identificeren aan een land dat door een premier geregeerd zou worden die in dark rooms allerhanden vieze dingen zou doen. Dat klinkt heel preuts, maar zo zie ik dat. Niks tegen homo's, maar ik wil niet door een "maverick" geregeerd worden.

En dan over de gevolgen van zijn optreden. Nederland is zijn naam van tolerant land in het buitenland kwijt. Ik heb nogal wat vrienden in Duitsland en Oostenrijk en die vinden Nederland agressief, onvriendelijk, asociaal en chauvinistisch geworden. De vlaggen van Nederland en Frankrijk lijken al op elkaar, nu ook de hoeveelheid chauvinisme, zo is mij verteld.

Ik denk dat Fortuyn een vloek voor Nederland was.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 08:58

Optimatus schreef:Allereerst iets over Fortuyn zelf: ik zou me buitengewoon slecht hebben kunnen identificeren aan een land dat door een premier geregeerd zou worden die in dark rooms allerhanden vieze dingen zou doen. Dat klinkt heel preuts, maar zo zie ik dat. Niks tegen homo's, maar ik wil niet door een "maverick" geregeerd worden.

Wil je wel geregeerd worden door een premier die in tweepersoonsbedden 'allerhande vieze dingen' doet dan?

Beetje vreemd argument... :roll:

En dan over de gevolgen van zijn optreden. Nederland is zijn naam van tolerant land in het buitenland kwijt. Ik heb nogal wat vrienden in Duitsland en Oostenrijk en die vinden Nederland agressief, onvriendelijk, asociaal en chauvinistisch geworden. De vlaggen van Nederland en Frankrijk lijken al op elkaar, nu ook de hoeveelheid chauvinisme, zo is mij verteld.

Hoe komen ze daar nu weer bij? Van dat chauvinisme merk ik iig weinig en ik geloof dat de meeste christenen nou niet echt blij waren met het tolerante imago van Nederland, dus dat is niet zo'n probleem.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2004 09:16

Over de avonturen van J.P. Balkenende wil ik verder geen details, Aragorn :wink: , maar er is toch echt een verschil tussen een extravagante homo en een burgerlijke professor (lijkt me, ik heb het niet gecontroleerd).

Met tolerant bedoel ik niet al dat gedogen, maar juist de open en verwelkomende houding die "wij" (zouden) hebben jegens buitenlanders.

De sfeer van gemoedelijkheid en betrokkenheid met onze omgeving zijn weg. Internationale vraagstukken interesseren de Nederlander veel minder dan voor Fortuyn. Een haat jegens moslims is duidelijk zichtbaar (kijk maar naar die kansloze sukkel die zich Ben Militant noemt; hij is een schoolvoorbeeld van de nieuwe situatie).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 09:26

Optimatus schreef:Over de avonturen van J.P. Balkenende wil ik verder geen details, Aragorn :wink: , maar er is toch echt een verschil tussen een extravagante homo en een burgerlijke professor (lijkt me, ik heb het niet gecontroleerd).

Zit idd verschil tussen (denk ik.. :wink: ) maar dat vind ik in de prive-sfeer vallen. Dat heeft toch niks te maken met hoe goed iemand functioneerd als premier? Er is ook verschil tussen de gereformeere JP en de rooie Wim. Maar dat maakt toch ook weinig uit? (Tenminste, datkan nog wel uitmaken want dat is politieke kleur. En dat heeft alweer een stuk meer met werk te maken dan je geaardheid en hoe je die beleefd..)

Waarom omschrijf je JP als burgerlijke professor en Pim als extravagante homo? Dat klinkt op z'n zachtst gezegd ietwat subjectief.. :wink: Je kunt ook zeggen dat JP een gereformeerd braaf mietje is en Pim een erudiete professor.

De sfeer van gemoedelijkheid en betrokkenheid met onze omgeving zijn weg. Internationale vraagstukken interesseren de Nederlander veel minder dan voor Fortuyn. Een haat jegens moslims is duidelijk zichtbaar (kijk maar naar die kansloze sukkel die zich Ben Militant noemt; hij is een schoolvoorbeeld van de nieuwe situatie).

Ik vraag me af of men zich ooit voor internationale vraagstukken geinteresseerd heeft. Waar baseer je die opmerking op?

En ik denk niet dat moslimhaat door Fortuyn opeens opgekomen is. Het is denk ik meer zo dat al die mensen zich nu kunnen identificeren met Pim. (Terwijl dat misschien niet eens terecht is..)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 mei 2004 09:39

Aragorn schreef:Zit idd verschil tussen (denk ik.. :wink: ) maar dat vind ik in de prive-sfeer vallen. Dat heeft toch niks te maken met hoe goed iemand functioneerd als premier? Er is ook verschil tussen de gereformeere JP en de rooie Wim. Maar dat maakt toch ook weinig uit? (Tenminste, datkan nog wel uitmaken want dat is politieke kleur. En dat heeft alweer een stuk meer met werk te maken dan je geaardheid en hoe je die beleefd..)

Waarom omschrijf je JP als burgerlijke professor en Pim als extravagante homo? Dat klinkt op z'n zachtst gezegd ietwat subjectief.. :wink: Je kunt ook zeggen dat JP een gereformeerd braaf mietje is en Pim een erudiete professor.

Aan de intellectuele capaciteiten van Fortuyn twijfel ik niet.
Subjectief? Absoluut, zal ik niet ontkennen. Ik heb de boekjes van Fortuyn gelezen... slim gegegoochel met statistieken.

Aragorn schreef:Ik vraag me af of men zich ooit voor internationale vraagstukken geinteresseerd heeft. Waar baseer je die opmerking op?

"Vroeger" was internationale politiek van grote invloed op Nederlandse verkiezingen. Bijvoorbeeld Irak, bijvoorbeeld Bosnië. Nu is het tijdens verkiezingen bijna geen item meer. Woutertje Bos mekkerde wat, maar draaide als een rood blaadje aan een bijna dode boom om toen Irak eenmaal werd binnengevallen.

Aragorn schreef:En ik denk niet dat moslimhaat door Fortuyn opeens opgekomen is. Het is denk ik meer zo dat al die mensen zich nu kunnen identificeren met Pim. (Terwijl dat misschien niet eens terecht is..)

Nee, maar Fortuyn heeft bijzonder onvriendelijke dingen over moslims gezegd: achterlijke cultuur, geen nieuwe islamieten meer in ons land; ook gereformeerden zouden altijd liegen. Dat zijn toch geen strelende termen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 mei 2004 14:19

Beste Sabra, mijn man is geen politicoloog, maar heeft 2 jaar op de universiteit politicologie gestudeert. Hij is jongerenwerker/muzikant.
Hij legt mij soms dingen uit, als ik wat vraag omdat ik het niet begrijp.
Ik vergelijk Pim niet met Hitler, maar als men zegt dat er nu eindelijk dingen gezegt mogen worden (over allochtonen) die daarvoor niet gezegd mochten worden, toen verwees ik naar de tijd rond 1938.
Het is namelijk zo dat na 1945 (na WO II ) er in het openbaar geen lelijke rassistische dingen meer gezegt mochten worden.
Eerst geloofde niemand dat Joden vergast en uitgemergeld in kampen werden en zo. Maar wat allemaal met de Joden gebeurd is, daar was men toch wel van geschrokken. Zodoende dat het een tijd rustig is geweest wat dat soort uitlatingen betreft.
Nu is men het een beetje vergeten en hebben we nieuwe " Joden" , dat zij de allochtonen, gastarbeiders die rond 1960 naar Nederland kwamen om te werken en die rond 1970 hun vrouwen en kinderen hierheen haalden omdat ze de droom om terug te keren financieel niet konden waarmaken. Daarom is men gebleven, en nu is het uit de hand gelopen, maar waarom moet er dan altijd zo lelijk over ze gepraat worden, waarom mag dat nu, sinds de dood van Pim weer? Omdat men vergeten is wat in 1940/1945 met de Joden is gebeurt (er zijn zelfs nu nog mensen, Hitlerfreaks, die het ontkennen en zeggen dat die kampen helemaal niet bestaan hebben en gemaakt zijn als antie propaganda)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2004 14:25

Mariamagdalena schreef:en die rond 1970 hun vrouwen en kinderen hierheen haalden omdat ze de droom om terug te keren financieel niet konden waarmaken.

De geloof je toch zeker zelf niet...

Financieel gezien konden ze makkelijk terug want ze hadden hier (naar thuisland-begrippen) geld zat verdiend. Alleen gunden ze hun vrouw en kinderen ook een beter leven, dus lieten ze die ook hier komen. Echt niet omdat ze geen geld hadden om terug te keren, 1 ticket kost minder dan 8..

Terug naar “Archief”