Kan jij God bewijzen aan iemand anders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 05 mei 2004 20:39

Zijn mensen de rechercheurs die met bewijzen moeten komen om God aan te tonen? Ik denk het niet!
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 05 mei 2004 21:09

Hoe kan je nu jouw God aantonen?
Dat kan sowieso al niet, omdat jouw God buiten jou niet bestaat, en de God die jij zou bewijzen aan de ander, zou voor die ander niet de zelfde zijn.

Overigens, de vergelijking van ogen openen voor een stoel en voor God gaat totaal niet op.
En, je wilt God bewijzen opdat anderen hetzelfde zouden ervaren? Liefde is toch ook niet te delen?
If you want world peace, fight for justice.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 22:29

Aragorn schreef:Jaja... en als je God dan uiteindelijk helemaal niet vind heb je weer niet oprecht gezocht zeker.. ik krijg er af en toe een beetje de kriebels van hoe men alles in het eigen straatje (of het straatje van God) weet te praten..

Als God zegt: wie zoekt zal vinden! geloof ik dat en weet ik dat zeker. Waarneer je zult vinden? (Dat weet ik niet)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 22:30

Rudolf Meuser schreef:Zijn mensen de rechercheurs die met bewijzen moeten komen om God aan te tonen? Ik denk het niet!

nee hoeft ook niet.

Wij moeten de wereld wel wijzen op God.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 22:35

Hoe kan je nu jouw God aantonen?
Dat kan sowieso al niet, omdat jouw God buiten jou niet bestaat, en de God die jij zou bewijzen aan de ander, zou voor die ander niet de zelfde zijn.

God zal buiten mij niet bestaan? (ik snap dit niet)
De God die ik zal bewijzen aan een ander zal wel de zelfde zijn, omdat Christenen allemaal geloven in dezelfde God. Samen 1 zijn in Christus.
Maar ik hoor graag argumenten waarom God voor een ander niet dezelfde zal zijn? In de bijbel staat dat God altijd dezelfde is.

Overigens, de vergelijking van ogen openen voor een stoel en voor God gaat totaal niet op.

Ik hoor graag wat er niet aan klopt (want het is ook maar een verzinsel van mij)

En, je wilt God bewijzen opdat anderen hetzelfde zouden ervaren? Liefde is toch ook niet te delen?

Mijn verlangen is niet direct om mensen te bewijzen dat God bestaat. Maar mijn verlangen is wel dat alle mensen God zullen ervaren in hun leven. Dat ze dezelfde liefde zullen ervaren, God is liefde. Liefde voor heel de wereld.

btw: mischien vinden jullie mij heel naief. Maar ik geloof nog steeds dat ik God kan bewijzen aan mensen die ook echt God willen vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 10:55

Aan mensen die echt God willen vinden ja, maar die geloven al dat Hij bestaat. Bedoel je soms dat je de weg naar God kunt wijzen aan mensen die Hem willen? Dan ben ik het grotendeels wel met je eens denk ik.

Maar je kunt zeker niet bewijzen dat God bestaat, dat is idd. een naieve gedachte.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 12:02

Aragorn schreef:Aan mensen die echt God willen vinden ja, maar die geloven al dat Hij bestaat. Bedoel je soms dat je de weg naar God kunt wijzen aan mensen die Hem willen? Dan ben ik het grotendeels wel met je eens denk ik.

Maar je kunt zeker niet bewijzen dat God bestaat, dat is idd. een naieve gedachte.

Hallo als ik aap wil vinden op deze aarde. En ik heb iemand gesproken die allang een aap heeft gevonden. Dan zegt die persoon tegen mij: "dan moet je dat en dat doen, en dan zal je die aap ook vinden".

Als de persoon het dan gevonden heeft, en hij geloofde eerst niet in het bestaan van deze aap. Dan heb jij toch die persoon bewezen dat die aap bestaat. Of heb je dan alleen gewezen op het bestaan van die aap?

------------------------------------------------------------------------------------

Waarom zou ik niet kunnen bewijzen dat God bestaat. Als ik wijs op de weg hoe zijn God kunnen vinden. Dan heb ik God toch bewezen.

Stel jij hebt monoculen gezien door een microscoop. Je weet dat je buurman niet gelooft in monoculen. Je buurtman vraagt jou om het bestaan van monoculen te bewijzen. Je zegt hem dat hij gratis een micoroscoop mag ophalen bij een winkel, daarmij zal hij de monoculen zien. Nadat hij deze microscoop heeft gehad kijkt hij er door, maar ziet nog niet veel bijzonders. Hij gaat terug naar de buurman en vraagt: hoe kan ik nou die monoculen zien. O zegt je dan moet je dat ding zo afstellen. En ja hoor op een gegeven moment zie de buurman toch echt monoculen door de microscoop. Heb ik nu aan de buurman bewezen dat er monoculen zijn?

Stel jij hebt God gezien door het geloof. Je weet dat je buurman niet gelooft in God. Je buurman vraagt jou om het bestaan van God te bewijzen. Je zegt dat je gratis de bijbel mag ontvangen, daarmee zal je God kunnen zien. Nadat hij de bijbel heeft ontvangen probeert hij God te zien. Maar hij ziet God nog steeds niet. Hij gaat naar de buurman en vraagt: hoe kan ik God nou zien in die bijbel? Jij zegt dan: "kijk naar de opdrachten die staan in de bijbel". De buurman gaat op zoek naar die opdrachten, en ja op een gegeven moment geeft de buurman zichzelf helemaal over aan God, en ziet God dan ook. Het ik nu aan de buurman bewezen dat God bestaat?

Ik geloof best dat ik het fout kan hebben, vooral omdat zoveel mensen zeggen dat ik het fout heb. Maar ik wil toch eerst overtuigt worden door iemand. (dus dan nog maar ff naief zijn :wink: )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 12:11

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Aan mensen die echt God willen vinden ja, maar die geloven al dat Hij bestaat. Bedoel je soms dat je de weg naar God kunt wijzen aan mensen die Hem willen? Dan ben ik het grotendeels wel met je eens denk ik.

Hallo als ik aap wil vinden op deze aarde. En ik heb iemand gesproken die allang een aap heeft gevonden. Dan zegt die persoon tegen mij: "dan moet je dat en dat doen, en dan zal je die aap ook vinden".

Als de persoon het dan gevonden heeft, en hij geloofde eerst niet in het bestaan van deze aap. Dan heb jij toch die persoon bewezen dat die aap bestaat. Of heb je dan alleen gewezen op het bestaan van die aap?

Het laatste. Je hebt die persoon verteld dat er een aap is, en daarna is die persoon er zelf naar op zoek gegaan en heeft met zijn eigen ogen die aap waargenomen. Jij hebt hem alleen maar de weg gewezen, niet bewezen dat die aap bestond. Want je had ook wel kunnen liegen, die persoon vertrouwde op jouw aanwijzingen en vond het uiteindelijk zelf.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 12:18

Aragorn schreef:Het laatste. Je hebt die persoon verteld dat er een aap is, en daarna is die persoon er zelf naar op zoek gegaan en heeft met zijn eigen ogen die aap waargenomen. Jij hebt hem alleen maar de weg gewezen, niet bewezen dat die aap bestond. Want je had ook wel kunnen liegen, die persoon vertrouwde op jouw aanwijzingen en vond het uiteindelijk zelf.

ja oke. Ik kan niet zeggen van: hey kijk eens even: hier is God.

Dus als ik iets niet direct kan aantonen, en de persoon zelf moet mee werken voordat er bewijs gevonden kan worden, dan is het niet te bewijzen?

btw: ik kan God zoiezo bewijzen (maar ja this niet de netse manier :roll: )

schiet hem een kogel door zijn hoofd, dan zal hij voor God verschijnen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 12:35

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Het laatste. Je hebt die persoon verteld dat er een aap is, en daarna is die persoon er zelf naar op zoek gegaan en heeft met zijn eigen ogen die aap waargenomen. Jij hebt hem alleen maar de weg gewezen, niet bewezen dat die aap bestond. Want je had ook wel kunnen liegen, die persoon vertrouwde op jouw aanwijzingen en vond het uiteindelijk zelf.

ja oke. Ik kan niet zeggen van: hey kijk eens even: hier is God.

Dus als ik iets niet direct kan aantonen, en de persoon zelf moet mee werken voordat er bewijs gevonden kan worden, dan is het niet te bewijzen?

btw: ik kan God zoiezo bewijzen (maar ja this niet de netse manier :roll: )

schiet hem een kogel door zijn hoofd, dan zal hij voor God verschijnen.

Haha, en dan nog is het een wetenschappelijk onverantwoord experiment, want het is niet te herhalen. (Ja, bij een andere persoon, maar wij kunnen niet controleren of hij daadwerkelijk bij God kwam of dat hij in de gedaante van een ander mens weer geboren wordt.)

Maar idd, jij kunt hoogstens de weg wijzen, en hopen dat de ander hetzelfde vind als jij.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 12:44

Aragorn schreef:Haha, en dan nog is het een wetenschappelijk onverantwoord experiment, want het is niet te herhalen. (Ja, bij een andere persoon, maar wij kunnen niet controleren of hij daadwerkelijk bij God kwam of dat hij in de gedaante van een ander mens weer geboren wordt.)

dan zat ik dus met een verkeerde defenitie van bewijzen in mijn hoofd.

Maar idd, jij kunt hoogstens de weg wijzen, en hopen dat de ander hetzelfde vind als jij.

oke als dus iemand vraagt aan mij: kan je God bewijzen aan mij? dan zeg ik dus: Nee, maar ik kan je wel de weg wijzen zodat je Hem zult vinden.

zeker hopen. hoop is een vast vertrouwen, geloof in de toekomst. De persoon die God zoekt, zal zeker dezelfde God vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2004 12:54

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Haha, en dan nog is het een wetenschappelijk onverantwoord experiment, want het is niet te herhalen. (Ja, bij een andere persoon, maar wij kunnen niet controleren of hij daadwerkelijk bij God kwam of dat hij in de gedaante van een ander mens weer geboren wordt.)

dan zat ik dus met een verkeerde defenitie van bewijzen in mijn hoofd.

Ja, dat denk ik wel. Of iig een andere definitie dan de meeste mensen hier, om het maar eens postmodern uit te drukken.. :wink:

oke als dus iemand vraagt aan mij: kan je God bewijzen aan mij? dan zeg ik dus: Nee, maar ik kan je wel de weg wijzen zodat je Hem zult vinden.

Ja, ik denk dat dat wel een goed antwoord is.

zeker hopen. hoop is een vast vertrouwen, geloof in de toekomst. De persoon die God zoekt, zal zeker dezelfde God vinden.

Nou, met die hoop van jou zit het iig wel goed... :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 13:03

Oke benk het toch nog aardig met je eens geworden. (weer wat geleerd)

Aragorn schreef:

Nou, met die hoop van jou zit het iig wel goed... :wink:

mijn hoop stelt niet zo veel voor, Degene op wie ik hoop, die stelt alles voor![/i]

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 mei 2004 15:27

ja, dat vind ik ook Aragorn. ik vind t echt getuigen van gigantische naiviteit..(pff wat een test voor de spelling :lol: )

ik vind dat echt gezwam van mensen die nooit iets hebben moeten doen voor het vinden van het geloof / van God. daarmee niet zeggend dat hijwel per definitie ook zo iemand is natuurlijk.

zelf heb ik allang belijdenis gedaan, ben een Avondmaalganger, en ben nog steeds vaak driftig op zoek naar God. Dat is zeker ook mijn schuld...maar gelukkig heb ik Hem al gevonden. dus ik vertrouw iedere keer weer op een goede afloop.

maar iemand die dat nog nooit heeft ervaren, haakt op zo´n punt vaak af.
en dan zeggen veel mensen idd dat je niet hard en oprecht genoeg gezocht hebt.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 mei 2004 16:29

M@rije schreef:ik vind dat echt gezwam van mensen die nooit iets hebben moeten doen voor het vinden van het geloof / van God. daarmee niet zeggend dat hijwel per definitie ook zo iemand is natuurlijk.

daar gaat het mij ook niet om. Waar het mij om gaat is de belofte in de bijbel: wie zoekt zal vinden. God is daar niet voorzichtig in, dus waarom zou ik er verzichting mee zijn. Mensen die zoeken zullen ook vinden. (waarneer, hoe? dat maakt toch niet uit)

Terug naar “Archief”