Curatorium, tijd voor verandering?????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2004 17:45

M@rije schreef:nee hijwel. jij meet met de meetlat van mensen....er bestaat hierin geen duidelijk bijbelgedeelte volgens mij hoor....en als t niet in de bijbel staat, is het voor mij geen waarheid.

ik meet niet mensen, dat is mijn taak niet.
De curatoren moeten gelijt worden door de Heilige Geest. De Geest der waarheid. Ik weet niet precies welke maatstafen God steld voor zijn dienaren.

aantal punten denk ik zelf:
- vol van Gods liefde zijn!
- diepe kennis van God hebben
- diepe kennis van zichzelf hebben.
- roeping in hun hart om een dienstknecht te zijn van God.
- vruchten van dankbaarheid voort brengen

kweet het echt niet precies, het curatorium is daar ook nog nooit open in geweest.. (mischien moet je het 1 van de dominees vragen op refoweb)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 26 apr 2004 18:52

hoe wou je die dingen gaan testen zonder je menselijke visie mee te nemen in het oordeel?
kennis is nog wel te testen, maar het vol zijn van God is toch niet te testen? het kan te zien zijn, maar ik geloof zeker dat er minder bedreven dominees zijn, die ook geroepen zijn om Herder te worden.
als je geroepen moet zijn om dominee te worden, ben jij toch de enige die daarvan afweet? wie kan daarover oordelen behalve God?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 apr 2004 21:22

hoe wou je die dingen gaan testen zonder je menselijke visie mee te nemen in het oordeel?

dat kan zeker, puur geleid worden door de Heilige Geest. afgaan op je nieuwe mens (Jezus Christus in jou). Niet op je gevoel, maar puur op wat God vraagt van zijn dienaren.

kennis is nog wel te testen, maar het vol zijn van God is toch niet te testen?

Tuurlijk is dat te testen! Als je samen vol bent van de Heilige Geest ben je 1. Als je vol ben van Jezus ben je 1. Als je vol ben van God dan kan je samen hart tot hart spreken. Daaraan kan je volgens mij je broers en zussen herkennen. Vol zijn van God is absoluut te testen, laat ze eens over God liefde vertellen voor hun. Voor heel de wereld. Laat ze vertellen over alles wat God doet. En spreek daar samen over.

het kan te zien zijn, maar ik geloof zeker dat er minder bedreven dominees zijn, die ook geroepen zijn om Herder te worden.

Wat denk je is het wel of niet te zien? ik weet zeker dat iemand die vol is van God (de curatoren zouden dat moeten zijn) hun medearbijders in Christus zullen herkennen. Als ze niet vol zijn van Christus dan gaan ze op hun eigen gevoel af, en kiezen zomaar naar hun goed denken mensen uit. (denk aan david die uitgekozen werdt door God)

Iedere dominee die de liefde van God heeft gezien kan daar wel wat over vertellen ook al kunnen worden tekort schieten.

als je geroepen moet zijn om dominee te worden, ben jij toch de enige die daarvan afweet? wie kan daarover oordelen behalve God?

Als je er van uit gaat dat de curatoren geleid worden door Gods Geest dan mag je er ook vanuit gaan dat elke dominee die geroepen is door God ook doorgelaten wordt. Anders zou God tegen werken. Of de curatoren altijd geleid worden door de Geest (ik denk het niet, maar bid er nu wel voor)

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 29 apr 2004 07:32

... wat is de reden dat de hervormde kerk juist niet en de afgescheiden kerken juist wel een curatorium hebben?
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 04 mei 2004 20:13

... wat is de reden dat de hervormde kerk juist niet en de afgescheiden kerken juist wel een curatorium hebben?

Ja tante Oranje, dat vraagt Bookman zich ook af. Ik denk dat ze bang zijn dat ze er anders teveel krijgen. En je weet hoe dat gaat in de afgescheiden kringen, als er teveel komen dan gaan gezellig scheuren. Kijk maar naar de Mallanianen........
'tZal me benieuwen wanneer dat die weer eens gaan scheuren. Is weer al 24 jaar geleden....
:D
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 mei 2004 21:20

Bookman schreef:

Ja tante Oranje, dat vraagt Bookman zich ook af. Ik denk dat ze bang zijn dat ze er anders teveel krijgen. En je weet hoe dat gaat in de afgescheiden kringen, als er teveel komen dan gaan gezellig scheuren. Kijk maar naar de Mallanianen........
'tZal me benieuwen wanneer dat die weer eens gaan scheuren. Is weer al 24 jaar geleden....
:D

:mrgreen:
... maar in niet-afgescheiden kring heeft het nu dus plaats gevonden:PKN!!
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 mei 2004 12:56

hijwel, wat een onzin.
net zomin als er standaard bekeringen bestaan, bestaan er standaarden voor het vol zijn van de Heilige Geest. De een is er zelf vol van, de ander deelt het met de ander. Het is onzin om te zeggen dat je aan iedereen zou kunnen zien dat ie vol is van de Heilige Geest.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 16:24

M@rije schreef:hijwel, wat een onzin.
net zomin als er standaard bekeringen bestaan, bestaan er standaarden voor het vol zijn van de Heilige Geest. De een is er zelf vol van, de ander deelt het met de ander. Het is onzin om te zeggen dat je aan iedereen zou kunnen zien dat ie vol is van de Heilige Geest.

Volgens mij is het geen onzin hoor. Gods Geest is 1 Geest. Als jij vol bent van Christus Geest. Dan kan het niet anders zijn dan dat je samen met de persoon vrijuit over je geloof, over God en over allerlei dingen die met God te maken hebben kan praten.

Je vindt elkaar, je vindt Gods liefde in elkaar. Het kan zijn dat je op veel punten anders denkt dan de ander. Maar ik weet en ervaar dit altijd. Ik ga vaak naar jongeren avonden daar komen heel veel verschillende sprekers van de oud ger. gem tot evangelisch. Maar als ze vervuld zijn van Gods liefde dan voel ik me betrokken. En kan ik dingen delen met die persoon.

Je mag er toch vanuit gaan dat als je allebij in Christus bent, en Christus in jou is. Dat je altijd herkenning zal vinden in de ander?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 mei 2004 17:25

niet iedereen heeft zo´n open karakter dat ie daarover wil en kan praten.
vol zijn van de Heilige Geest kun je ook alleen zijn...
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 mei 2004 17:55

M@rije schreef:niet iedereen heeft zo´n open karakter dat ie daarover wil en kan praten.

Tuurlijk maar als je vol bent van de Heilige Geest staal je het ook uit. De Geest geeft je kracht om te spreken waarneer dat nodig is. De Geest geeft je kracht om allerlei dingen te doen voor God. Dat kan op verschillende manieren. Maar van een dominee mag je toch verwachten dat hij wil en kan vertellen over God en over zijn relatie met God?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 05 mei 2004 20:13

tanteoranje schreef:
Bookman schreef:

Ja tante Oranje, dat vraagt Bookman zich ook af. Ik denk dat ze bang zijn dat ze er anders teveel krijgen.

... maar waren ze daar bij de herv. destijds niet bang voor? Want daar strandden dan de mannen die niet toegelaten werden tot de afgesch. gem.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

en dat ik binnen mag.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 mei 2004 23:23

M@rije schreef:niet iedereen heeft zo´n open karakter dat ie daarover wil en kan praten.

Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over!!! ... Of, zoals de bijbel spreekt: Luc 6,45
Een goed mens brengt uit de goede schat zijns harten het goede voort en een slecht mens brengt uit de boze schat het boze voort. Want waar het hart vol van is, daarvan spreekt de mond.

Terug naar “Archief”