Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 19 apr 2004 09:39

Dat is idd de enige en beste verzekering!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2004 14:09

Mooi, verzeker je dan vooral niet... maar heb geen kritiek het Godsvertouwen van mensen die zich wel verzekeren.... daar heb ik een hekel aan. Die twee dingen staan voor mij los van elkaar... als dat voor jou niet zo is, prima, maar laat elkaar in hun waarde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 08:43

Ik heb absoluut niet het Godsvertrouwen van mensen die zich verzekeren in twijfel getrokken. Dan laat je mij buikspreken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 10:29

weermannetje schreef:Ik vind dat als je je verzekert dat je dan tegen Gods straffende hand ingaat. Er zijn opmerkelijke dingen gebeurt bij mensen die niet verzekert zijn.

En ik niet. Dat geld achter de hand houden, heeft vaak andere redenen. En als een mens zich verzekert, gaat hij uit van een als. Als ik dus bijvoorbeeld een ongeluk krijg, dan heb ik genoeg geld. Maar wie zegt dat jij dat ongeluk krijgt? Dit gaat tegen Gods voorzienigheid in. Durf je dan ook nog te zeggen dat je uit Gods Hand de goede en kwade dingen wil ontvangen? Of probeer je je tegen de kwade dingen te verzetten?

Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Iets wat onder verzekering valt, is meestal iets waarbij de kans heel gering is. En tevens, als je consequent bent, verzeker je je nergens in. Dat doe ik dan ook niet.

Nee, dat zeg ik. Het ligt er ook aan in welke context je het plaatst. Ook waar een grotere kans voor geldt, mag je niet verzekeren.

ik denk dat als je je probeert te verzekeren dat je dan probeert om Gods slaande hand op dat vlak van je af te weren. En ik denk dat dat niet goed is

Zeg dan dat het voor jezelf niet goed zou zijn... Maar je brengt het op een manier alsof het voor niemand goed is. Ik laat je niet buikspreken, ik kijk naar wat je gezegd hebt... en dan komt het zo op me over. Je gebruikt overal in je reakties het woord: Je. Terwijl het om jou mening gaat.... Zeg dan: Als ik consequent be, dat ik probeer Zijn slaande hand af te weren, zeg ik tegen God dat ik die dingen niet wil etc.

Als je "je" zegt spreek je de andere forummers namelijk aan.
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 apr 2004 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 12:12

Marnix schreef:
weermannetje schreef:Ik vind dat als je je verzekert dat je dan tegen Gods straffende hand ingaat. Er zijn opmerkelijke dingen gebeurt bij mensen die niet verzekert zijn.

En ik niet. Dat geld achter de hand houden, heeft vaak andere redenen. En als een mens zich verzekert, gaat hij uit van een als. Als ik dus bijvoorbeeld een ongeluk krijg, dan heb ik genoeg geld. Maar wie zegt dat jij dat ongeluk krijgt? Dit gaat tegen Gods voorzienigheid in. Durf je dan ook nog te zeggen dat je uit Gods Hand de goede en kwade dingen wil ontvangen? Of probeer je je tegen de kwade dingen te verzetten?

Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Iets wat onder verzekering valt, is meestal iets waarbij de kans heel gering is. En tevens, als je consequent bent, verzeker je je nergens in. Dat doe ik dan ook niet.

Nee, dat zeg ik. Het ligt er ook aan in welke context je het plaatst. Ook waar een grotere kans voor geldt, mag je niet verzekeren.

ik denk dat als je je probeert te verzekeren dat je dan probeert om Gods slaande hand op dat vlak van je af te weren. En ik denk dat dat niet goed is

Zeg dan dat het voor jezelf niet goed zou zijn... Maar je brengt het op een manier alsof het voor niemand goed is. Ik laat je niet buikspreken, ik kijk naar wat je gezegd hebt... en dan komt het zo op me over. Je gebruikt overal in je reakties het woord: Je. Terwijl het om jou mening gaat.... Zeg dan: Als ik consequent be, dat ik probeer Zijn slaande hand af te weren, zeg ik tegen God dat ik die dingen niet wil etc.

Als je "je" zegt spreek je de andere forummers namelijk aan.[/b]

Inderdaad, Marnix, maar ik denk dat Weermannetje zijn visie wel als een algemeen geldend principe ziet.

Overigens, waarom is hij "Weermannetje"? Om te weten wat voor weer het morgen wordt? Om, als hij voorziet, dat het morgen gaat regenen, hij dan de was niet gaat buiten hangen? Gaat dat dan niet in tegen de Voorzieningheid? Wil God niet misschien, dat de hele boel verregent? :?

Even serieus, maar ik geloof niet in het fatalisme, dat God alles bestuurt. De bijbel leert dat nergens en ik geloof ook niet dat er iemand is, die met die leer kan leven. Ga je naar de dokter als je ziek bent? Doe je 's avonds je voordeur op slot? En als God nu eens een inbreker op je af wil sturen? Moeten de deltawerken in Zeeland maar weer worden afgebroken? Ik neem aan, dat je dan ook geen rookmelders in je huis wilt aanbrengen... Trouwens, denk je nu heus, dat je met een verzekering iets kunt afwenden, wat God wil? Als je de Voorzienigheid zo absoluut neemt, waarom zou de verzekering dan niet in Gods plan kunnen passen? Als hij niet wil dat je je verzekert, dan kun je dat toch zeker ook niet, als je gelooft dat alles wat er gebeurt, Gods wil is? Er zijn mensen die om die redenen hun kinderen niet inenten, omdat ze denken dat polio de wil van God is. Als dat allemaal zo rigide is, zo God zich dan door zo'n spuitje laten tegenhouden? Of is de medische wetenschap ook een zegen, die we dankbaar mogen accepteren? Het is allemaal behoorlijk selectief en inconsequent geredeneerd.

De bijbel leerst ons ook, dat er een duivel is, die rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. En in Ef. 6 worden we opgeroepen daartegen te strijden. Er zijn vele voorbeelden, van christenen, die door God beschermd werden tegen onheil, omdat ze die strijd aangingen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 12:21

Peter L schreef:
Marnix schreef:

Inderdaad, Marnix, maar ik denk dat Weermannetje zijn visie wel als een algemeen geldend principe ziet.

Overigens, waarom is hij "Weermannetje"? Om te weten wat voor weer het morgen wordt? Om, als hij voorziet, dat het morgen gaat regenen, hij dan de was niet gaat buiten hangen? Gaat dat dan niet in tegen de Voorzieningheid? Wil God niet misschien, dat de hele boel verregent? :?

Even serieus, maar ik geloof niet in het fatalisme, dat God alles bestuurt. De bijbel leert dat nergens en ik geloof ook niet dat er iemand is, die met die leer kan leven. Ga je naar de dokter als je ziek bent? Doe je 's avonds je voordeur op slot? En als God nu eens een inbreker op je af wil sturen? Moeten de deltawerken in Zeeland maar weer worden afgebroken? Ik neem aan, dat je dan ook geen rookmelders in je huis wilt aanbrengen... Trouwens, denk je nu heus, dat je met een verzekering iets kunt afwenden, wat God wil? Als je de Voorzienigheid zo absoluut neemt, waarom zou de verzekering dan niet in Gods plan kunnen passen? Als hij niet wil dat je je verzekert, dan kun je dat toch zeker ook niet, als je gelooft dat alles wat er gebeurt, Gods wil is? Er zijn mensen die om die redenen hun kinderen niet inenten, omdat ze denken dat polio de wil van God is. Als dat allemaal zo rigide is, zo God zich dan door zo'n spuitje laten tegenhouden? Of is de medische wetenschap ook een zegen, die we dankbaar mogen accepteren? Het is allemaal behoorlijk selectief en inconsequent geredeneerd.

De bijbel leerst ons ook, dat er een duivel is, die rondgaat als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden. En in Ef. 6 worden we opgeroepen daartegen te strijden. Er zijn vele voorbeelden, van christenen, die door God beschermd werden tegen onheil, omdat ze die strijd aangingen.

Ik zou dan maar eerst eens kijken wat er in Job 2 staat. Daar vraagt de duivel het 1 en ander aan God. Dat mag op voorwaarde dat hij Job in leven houdt. Dat doet hij, omdat hij niet anders kan. Daaraan kan je zien dat alles onder het Godsbestuur valt.

Sorry, zo had ik het niet bedoeld. Maar ik denk dat dus. Het kan idd voor een ander wel anders zijn.

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 30 apr 2004 09:23

Hey,
niet verzekeren en als er dan wat beurt zeker weten dat kerk of gemaanteleden bij springen is voor mijn ook een verzekering.
Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 03 mei 2004 10:01

Petrus schreef:Hey,
niet verzekeren en als er dan wat beurt zeker weten dat kerk of gemaanteleden bij springen is voor mijn ook een verzekering.
Mzzl,
Petrus

Je zegt dingen die hier al veel vaker genoemd zijn, maar goed.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat je je niet mag verzekeren. Kan iemand misschien kort de argumenten voor en tegen op een rijtje zetten?

Bijvoorbaat dank.... :wink:

Christa

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 10:31

Volgens mij gebruikt God in de bijbel ook steeds hele doodnormale menselijke dingen om zijn doelen te bereiken> waarom dan niet verzekeren? God heeft je ook een stle hersens gegeven immers om nuchter na te denken. Bovendien verzeker je je niet alleen voor jezelf maar maak je het ook mogelijk voor anderen om gebruik te maken van de verzekering.
niet verzekeren is dus in feite asociaal, egoistisch en dus onchristelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 10:37

Opzich wel mee eens, maar dat laatste gaat me toch iets te ver en is denk ik ook niet waar.

Het maakt voor een verzekering niet uit of er nu 5000 of 100000 mensen premie betalen, die blijft toch wel in stand. (Alleen maken ze in het laatste geval wat meer omzet, maar ze hebben het echt wel zo uitgekiend dat er altijd winst mee te behalen valt) Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij zich verzekerd of niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 10:38

Opzich wel mee eens, maar dat laatste gaat me toch iets te ver en is denk ik ook niet waar.

Het maakt voor een verzekering niet uit of er nu 5000 of 100000 mensen premie betalen, die blijft toch wel in stand. (Alleen maken ze in het laatste geval wat meer omzet, maar ze hebben het echt wel zo uitgekiend dat er altijd winst mee te behalen valt) Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij zich verzekerd of niet.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mei 2004 18:27

Ik vind het altijd zo verschrikkelijk loos om te discussieren over dit soort dingen. Althans, het zijn altijd dezelfde argumenten... Bijvoorbeeld; niet verzekeren of inenten, want dat druist in tegen de voorzienigheid o.i.d. van God en ook tegen zijn straffende hand. Of: het mag wel, want het is God die de middelen geeft.

Mijn standpunt is zonder blikken, blozen of zware en wekenlange studies volmondig: verzekeren en inenten? Absoluut.

Het heeft mijns inziens niets met 'in strijd met Gods alvoorziende-blabla' te maken. Het is gewoon reeel gebruik maken van sociale zekerheden die er zijn in onze bevoorrechte westerse maatschappij. Niet dat alles hier nu op rolletjes loopt, maar daar gaat het niet om.

Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat er iemand sterft aan een ziekte om dat hij/zij niet ingeent was, en ik word helemaal verdrietig als men vervolgens zonder blikken of blozen roept: "ach, dat was de wil van God"... Kom nou toch, op die manier verzoek je de goden wel op zo'n manier dat het niet ongestraft kan blijven...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 18:31

Kurtyo:
Mijn standpunt is zonder blikken, blozen of zware en wekenlange studies volmondig: verzekeren en inenten? Absoluut.

Yael:
Yep

Kurtyo:
Ik vind het verschrikkelijk om te lezen dat er iemand sterft aan een ziekte om dat hij/zij niet ingeent was, en ik word helemaal verdrietig als men vervolgens zonder blikken of blozen roept: "ach, dat was de wil van God"... Kom nou toch, op die manier verzoek je de goden wel op zo'n manier dat het niet ongestraft kan blijven...[/quote]

Yep zo lijken we net moslims: InchAllah.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 mei 2004 19:15

Fijn dat je het met me eens bent, maar hoor ik daar een sneer richting moslims?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 mei 2004 19:38

kurtyo schreef:Fijn dat je het met me eens bent, maar hoor ik daar een sneer richting moslims?

Nee maar die zeggen dat wat jij zei. (ik heb veel contact met moslims) :wink:

Terug naar “Archief”