Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 apr 2004 21:09

het Leidsch Dagblad kweilt gewoon op christenen die het niet met elkaar eens zijn. ik wil best geloven dat men het in katwijk niet helemaal eens is, maar volgens mij is dit ontzettend overtrokken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2004 00:29

Sabra schreef:Mensen die zeggen christen te zijn slaan elkaar bijna de hersens in, en dat is niet alleen in Katwijk zo, maar in veel meer plaatsen.

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Het is van alle tijden en van alle plaatsen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 29 apr 2004 09:26

Napoleon schreef:het Leidsch Dagblad geilt gewoon op christenen die het niet met elkaar eens zijn. ik wil best geloven dat men het in katwijk niet helemaal eens is, maar volgens mij is dit ontzettend overtrokken.

Waar!

Maar het is wel een trieste situatie. Ik bedoel, veel mensen die niet mee gaan staan nu wel op straat. Ook erg voor die dominees die niet mee gaan met de PKN, en dus hun plaats etc kwijt zijn.
Dus, dat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 10:47

Napoleon schreef:het Leidsch Dagblad geilt gewoon op christenen die het niet met elkaar eens zijn. ik wil best geloven dat men het in katwijk niet helemaal eens is, maar volgens mij is dit ontzettend overtrokken.

Misschien is dit wel een kolfje naar de hand van het LD, maar ik geloof dat dit niet zo overtrokken is. Zoals al eerder in dit topic door mij gezegd: ik hoorde ds. Vlastuin uit Katwijk er pas over, en die zij dat hij door de burgemeester gebeld is met de vraag wat dit nu voor toestand was en of de politie erbij moest komen.

Roeline

Berichtdoor Roeline » 29 apr 2004 11:10

Helaas is het geen sensatie verhaal maar waarheid en in plaats van te constateren dat dit verschrikkelijk is, wil ik iedereen oproepen om te bidden voor onze gemeente. We hopen en bidden dat er voor zondag een wonder mag gebeuren.

Roeline

O ja, speciaal voor Sabra. Waar denk je dat Katwijk ligt? :P

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 29 apr 2004 12:19

Sabra schreef:De PKN drijft geen mensen uiteen. Het zijn de mensen zelf die uit elkaar gaan.

Nee? Wat dacht je dan van al die families die uitelkaar vallen vanwege de PKN?
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 apr 2004 12:23

Rudolf Meuser schreef:
Sabra schreef:De PKN drijft geen mensen uiteen. Het zijn de mensen zelf die uit elkaar gaan.

Nou precies RM!!

De vader zegt, ik ga niet mee met de PKN en gaat naar de ene kerk met een paar kinderen, de moeder zegt, nee hoor we moeten bij deze kerk blijven en gaat met de PKN mee met een paar kinderen. Is dit niet uiteen vallen van gezinnen, familie's??
Gelijk zijn in het geloof is juist heel belangrijk tussen man en vrouw en voor de kinderen!!
Ik draag deze mensen op in mijn gebed.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 12:25

PKN is aanleiding. De mensen zijn oorzaak.

Als mensen uit elkaar gaan omdat de een SGP en de ander CU stemt, is dat toch ook niet de schuld van een van beide partijen of de politiek int algemeen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 29 apr 2004 12:26

Aragorn schreef:PKN is aanleiding. De mensen zijn oorzaak.

Nou ik weet niet of de mensen de oorzaak zijn, de leden van de gemeente kunnen er ook niks aan doen en als de vrouw het wel kan vinden bij de PKN en de man niet, die kan het niet vanwege zijn geloof.
Je moet bij de wortel beginnen en nu niet zeggen dat de gemeenteleden er de oorzaak van zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 12:27

Ikke21 schreef:
Rudolf Meuser schreef:

Nou precies RM!!

De vader zegt, ik ga niet mee met de PKN en gaat naar de ene kerk met een paar kinderen, de moeder zegt, nee hoor we moeten bij deze kerk blijven en gaat met de PKN mee met een paar kinderen. Is dit niet uiteen vallen van gezinnen, familie's??
Gelijk zijn in het geloof is juist heel belangrijk tussen man en vrouw en voor de kinderen!!
Ik draag deze mensen op in mijn gebed.

Als gelijk zijn in het geloof zo belangrijk is, vind ik het erg fout dat die mensen er samen niet uitkomen en kiezen voor het een of het ander. Dat getuigt van weinig christelijke ootmoed en zachtmoedigheid.

Overigens, het gaat niet om gelijk zijn in geloof, maar gelijk zijn in kerkelijk standpunt.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 29 apr 2004 15:41

ik denk dat er door veel mensen verkeerd met pkn-gebeuren omgegaan wordt. oke, je kiest voor jezelf of je meegaat ja of nee. dat doe je samen met God. allebei de opties vind ik dan te verantwoorden.

maar wat er nu gebeurt is erg. mensen die elkaar niet meer aankijken, omdat de ander wel meegaat (= uit ervaring). een dominee die niet meegaat (ik zal geen naam noemen) die op de preekstoel zegt: als je meegaat met de pkn dan bewandel je de brede weg :roll: :cry:

diep triest vind ik het. in plaats van dat iedereen zich op God richt (inclusief mezelf hoor). want dit vindt de duivel alleen maar mooi natuurlijk.

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 29 apr 2004 19:07

Word btje moe van pkn verhalen...

Bid of we ons laten leiden door Gods Geest, in welke gemeente we dan ook zitten!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

keuken
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor keuken » 01 mei 2004 15:27

de problemen bij bepaalde gemeentes komt alleen door een eigenweize kerkeraad wand als ze meegaan kunnen ze alles regelenen dat het bij het oude blijft per plaats.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 mei 2004 09:18

Ondanks dat het een droevige situatie is ben ik wel even benieuwd hoe het is afgelopen. In de eerste plaats in Katwijk. Maar in iets bredere zin ook in anderen kerken die niet mee gegegaan zijn in de PKN.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 03 mei 2004 09:30

In Katwijk heeft de bezwaarde dominee Vlietstra (Hervormd in Hersteld Verband) gepreekt in een veel te kleine kerk voor 1200 mensen. Het is zoals Memmem zegt, wel meebetalen aan een gebouw, maar er niet in mogen.

Geschat wordt dat er zo'n 80.000 Bonders lid blijven van de Hervormde Kerk (in Hersteld Verband) en dat zo'n 20.000 andere bezwaarden (nog) tijdelijk in de PKN kerken omdat er geen HV-gemeente in hun omgeving is.

Eigenlijk is de oplossing heel simpel. De bezwaarden stappen allemaal in de PKN zodra dat in federatief verband mogelijk is. Ik begrijp niet dat zo'n simpele toestemming door de PKN-leiders wordt geweigerd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”