kettinkje met kruisje eraan.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2004 11:14

Met mijn kruisje vereer ik niet God. Ook niet met het visje achter op mijn auto. Ik heb hem, net als het 'pocketkruisje' zegt om mijn nek om mijzelf er aan te herinneren dat JEzus voor mij zijn leven gegeven heeft. Het lege kruis is voor mij het symbool voor Gods liefde voor mij.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 16 apr 2004 11:57

Weet je wat een vriendin van mij zei (niet christelijk)? 'Ik begrijp echt niet dat er mensen zijn die met zo'n groot kruis om hun nek willen lopen waar Jezus aan hangt. Dat is toch verschrikkelijk oneerbiedig?'.

Ik draag zelf ook vaak een kruis om mijn nek (leeg) en ik heb ook oorbellen met kruisjes. Het staat bij mij symbool voor mijn geloof. Ik krijg hier ook soms vragen over. Zoals: ben je christelijk? Of waarom draag je dat?
Daar krijg je dan weer gesprekken over.
Ik denk echt niet dat het verkeerd is om zo'n kruis te dragen. Als het geen enkele betekenis heeft, oke, waarom draag je het dan wel?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 16 apr 2004 12:14

joris schreef:Met mijn kruisje vereer ik niet God. Ook niet met het visje achter op mijn auto. Ik heb hem, net als het 'pocketkruisje' zegt om mijn nek om mijzelf er aan te herinneren dat JEzus voor mij zijn leven gegeven heeft. Het lege kruis is voor mij het symbool voor Gods liefde voor mij.

Inderdaad, het kruis is een herinnering.
Dat van dat visje op die auto: daarvoor rijd ik niet sociaal genoeg :oops: :mrgreen:
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 16 apr 2004 13:46

Het valt me op, dat er van alles wordt gezegd, zonder eerst de hele tekst te lezen en te zien, wat er in de context van de hele bijbel over te zeggen valt. Voor mij als bijbelgelovig christen is het niet zo belangrijk, van wat ik of andere mensen er van vinden. Gods Woord is de maatstaf!
De tekst in Ex. 20 luidt: schreef:3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God..."

De context is afgoderij (vs. 3, 5), de motivatie is "want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God". Het maken van de afbeelding op zich is geen zonde, het gaat om de afgoderij.

Op het verzoekdeksel - het deksel van de ark des verbonds - stonden, ja heus, twee beelden van cherubs (engelen), die in opdracht van God zelf gemaakt waren... Is dat in strijd met het 2e gebod? Nee, want met deze beelden werd geen afgoderij bedreven.

Ex.25:17-20 schreef:17 Ook zult gij een verzoendeksel van louter goud maken, twee en een halve el lang en anderhalve el breed. 18 En gij zult twee cherubs van goud maken, van gedreven werk zult gij ze maken, aan de beide einden van het verzoendeksel. 19 Maak één cherub aan het ene einde en één cherub aan het andere einde; uit één stuk met het verzoendeksel zult gij de cherubs op zijn beide einden maken. 20 De cherubs zullen twee vleugels uitgespreid houden naar boven, met hun vleugels het verzoendeksel bedekkende en hun aangezicht naar elkander gericht; naar het verzoendeksel zullen de aangezichten der cherubs gericht zijn.

Ook treffend zijn de volgende gedeelten:
Num. 24:4-9 schreef:4 Toen zij van de berg Hor opgebroken waren in de richting van de Schelfzee ten einde om het land Edom heen te trekken, werd het volk onderweg ongeduldig. 5 En het volk sprak tegen God en tegen Mozes: Waarom hebt gij ons uit Egypte gevoerd? om te sterven in de woestijn? Want er is geen brood en geen water en van deze flauwe spijs walgen wij. 6 Toen zond de HERE vurige slangen onder het volk; die beten het volk, zodat er velen van Israël stierven. 7 Daarop kwam het volk tot Mozes en zeide: Wij hebben gezondigd, want wij hebben tegen de HERE en tegen u gesproken; bid tot de HERE, dat Hij de slangen van ons wegdoe. Toen bad Mozes ten gunste van het volk. 8 De HERE dan zeide tot Mozes: Maak een vurige slang en plaats die op een staak; ieder, die daarnaar ziet, wanneer hij gebeten is, zal in leven blijven. 9 Toen maakte Mozes een koperen slang en plaatste die op een staak; en wie, wanneer een slang hem gebeten had, op de koperen slang de blik richtte, bleef in leven.

Het is weer God zelf, die de opdracht maakt om een slang (nog wel een slang!) te maken en de mensen moeten daar naar kijken om genezen te worden. Dat is voor een gemiddelde protestant toch op, of misschien wel over de grens...

Maar lees dan ook eens wat koning Hizkia doet:
2 Kon. 18:4 schreef:Hij verwijderde de offerhoogten, verbrijzelde de gewijde stenen en hieuw de gewijde palen om; ook sloeg hij de koperen slang stuk, die Mozes gemaakt had, omdat tot op die tijd de Israëlieten daaraan plachten te offeren. En men noemde haar Nechustan.

Daar waren de Israëlieten dus over de grens gegaan! Ze bedreven afgoderij met de Koperen Slang. Ze hadden deze zelfs een naam gegeven: Nechustan. Dit alles was voor Hizkia de reden deze stuk te slaan.

Hier zien we dus het subtiele verschil: Het maken van de afbeelding was niet het probleem, maar het verafgoden ervan.
The Lord is the Potter, not Harry!!

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 16 apr 2004 17:53

hm, ik zie ook niets verkeerds aan een kruisje om je nek.
Alleen is het érg jammer dat niet-christelijke mensen tegenwoordige met de meest opvallende met diamanten beplakte kruizen om hun nek lopen.

Het kruis is gewoon een heel mooi symbool voor het christelijk geloof, dus geen verafgoding ofzo...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 16 apr 2004 18:15

JMvVliet schreef:Dat van dat visje op die auto: daarvoor rijd ik niet sociaal genoeg :oops: :mrgreen:

Over de visjes gesproken...Op zich is de bedoeling wel goed, maar bij mij komt het een beetje over als een geloofsstrijd op de auto...je ziet christenvisjes...visjes met pootjes...visjes die een andere vis opeet..allemaal symboliserend voor een bepaalde overtuiging...als je erop let zijn er zoveel visjes op de auto in anderhande vormen en verschijningen en dan denk ik moet dat nou?
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2004 10:44

Uiteindelijk moet het christen-zijn niet te zien zijn aan een visje op je auto of een kruisje om je nek...

Stukje toepasselijk songtekst van The Supertones:

Our hearts have grown so cold
And we've such numb souls
But shirts and bumper stickers
Man we got 'em by the truckload
Is true religion what you have around your wrist?
What does the scripture say of this

They honor me with words
But their hearts are far away
I call 'em like I see 'em
And that's what I see today
So I call on John Edwards
Who preched us all awake
We try to be emotional but here is our mistake
As a church we lack repentance and we lack true affection
Not only in our minds but our hearts need correction
And man that's true religion, resignation and contrition
To love each other so much that we'd die before division
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 17 apr 2004 21:11

Yael schreef:[
btw: ik heb ook een goude kruis met een diamantje in het midden. Dat simpoliseert het liefdes hart van Jezus voor jou en mij. mag dat wel?

Natuurlijk! Ik draag zelf ook een goud kruisje.

volgens mijn nederlandse leerboek is dit een foute redenering, en daar ben ik het helemaal mee eens eigenlijk....
God be merciful unto us, and bless us; and cause his face to shine upon us.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2004 21:13

Marjolein schreef:
btw: ik heb ook een goude kruis met een diamantje in het midden. Dat simpoliseert het liefdes hart van Jezus voor jou en mij. mag dat wel?

Natuurlijk! Ik draag zelf ook een goud kruisje.

volgens mijn nederlandse leerboek is dit een foute redenering, en daar ben ik het helemaal mee eens eigenlijk....

8)

Tenzij je het niet als redenering ziet, maar als 2 opzichzelfstaande mededelingen...

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 17 apr 2004 21:14

ehm... snap ik dat? :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2004 21:24

Marjolein schreef:ehm... snap ik dat? :?

Ja.

Hij zegt: "natuurlijk mag dat"
En hij zegt: "ik heb er ook een"

Als daar geen "omdat" tussen staat, is het geen argumentatie, maar zijn het gewoon 2 mededelingen van Yael. De een geeft zijn mening over de toelaatbaarheid van kruisjes weer, en de ander zegt dat hij er zelf ook een heeft.

Problemen krijg je dus pas als je er het woordje "omdat" tussen gaat denken. (Wat overigens niet geheel onterecht was..)

Marjolein
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Marjolein » 17 apr 2004 22:01

ow ja, tuurlijk nu snap k hem , daar heb je gelijk in ja

* dank voor de uitleg :) *

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 18 apr 2004 12:00

Gave songtxt Marnix!

Ik ben van mening dat iemand vrij is in het wel of niet uiten van zijn geloof dmv het dragen van een kruisje. Ik hecht persoonlijk niet zoveel waarde aan dat kruisje, want onze grote God kijkt naar wat er leeft in ons hart. Is dat liefde, of is het er een doodse boel waar nodig verandering in gebracht moet worden?

Als je hart ergens vol van is (of leeg...) dan is dat in zekere zin ook aan de buitenkant zichtbaar. Andersom: je doen en laten geeft enigszins weer waar je hart vol van is. Een Christen zou je uit duizenden moeten herkennen: het belangrijkste kenmerk van een Christen is immers de liefde!?
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 17:51

Heey, wakker worden!

Leeg of vol kruisje?
Kom nou! Het gaat om het vereren! En om bij te bidden in kaarslicht!!!
Niet om wel of niet te dragen!
Op de grebbeberg staat ook een kruis als monument, is dat soms ook niet goed?
Staat er ergens in de bijbel: Gij zult geen tekens van een kruis dragen?
Let op!!! Het gaat om het vereren en aan bidden! Er zijn er hier ook nogal om die "vage" reden tegen op The Pasion. Alleen om dat 2e gebod.
Mag ik vragen of je je ook heel druk kan maken over andere geboden uit de "top" tien? Of alleen de "makkelijke" geboden die je (naar je gevoel) goed kan houden (gebod 2).

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 29 apr 2004 09:26

ik heb ook wel eens ergens gelezen:

Someone who wears a cross is not a Christian, but like jewellery.

:wink: :mrgreen:

Terug naar “Archief”