Voorbereiding op het Heilig Avondmaal...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 13:10

surfer schreef:Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend.

Ik denk dat je veels te ver gaat. Omdat de Heilige Geest niet uitgestort is zijn de discipelen niet wederomgeboren? Kan je dit bewijzen? Geen van de mensen uit het oude testament is dus wederomgeboren?
Dat spoort niet met de tekst uit Johannes 3:5?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 dec 2002 14:18

Meestal sla ik de avondmaalsdienst over moet ik tot mijn schande bekennen. Ik vind het vreselijk moeilijk om te gaan, en heb het idee dat die dienst niet voor mijn bestemd is.
ja, tot deze dingen leidt het. Ook een soort krampachtigheid binnen de kerk als het avondmaal nadert. Maar het hoort juist een zeer ontspannend samenzijn te zijn, samenbindend en niet opsplitsend. Nu heb je dus de rare situatie dat een klein, select groepje voorin de kerk zit, en de rest van de gemeente zich beperkt tot toekijken met het vage besef in het achterhoofd dat ze wel nooit zover zullen komen ( en ook niet wensen te komen) als die 'bekeerde' mensen.
Kunnen jullie je voorstellen dat Christus aan een tafel in een kerk zou gaan zitten met 12 discipelen, en de rest mocht gaan toekijken?

surfer schreef:
Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend.

Ik denk dat je veels te ver gaat. Omdat de Heilige Geest niet uitgestort is zijn de discipelen niet wederomgeboren? Kan je dit bewijzen? Geen van de mensen uit het oude testament is dus wederomgeboren?
Dat spoort niet met de tekst uit Johannes 3:5?
Keimpe, ik druk me een beetje ongelukkig uit. Mijn punt is: de discipelen waren niet wedergeboren conform de eisen die in de kerk doorgaans gesteld worden aan avondmaalgangers. Er valt er zelfs nog 1 af (tenminste..), nl judas. Toch wordt hij door Christus niet geweerd..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 14:20

Je wordt geweerd om een uiterlijke zondige levenswandel. 'Conform de eis' zou Judas ook deel mogen nemen in de gereformeerde gezindte. Er waren geen openbare zonden van hem bekend.
Misschien is jouw beeld niet juist van hoe het precies zit...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 dec 2002 14:22

Je wordt geweerd om een uiterlijke zondige levenswandel. 'Conform de eis' zou Judas ook deel mogen nemen in de gereformeerde gezindte. Er waren geen openbare zonden van hem bekend.
Misschien is jouw beeld niet juist van hoe het precies zit...
Maar Christus kende zijn zonden wel, en wist dat hij Hem een half uur later verraden zou. En toch wordt hij NIET geweerd.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 14:26

Nee,
Maar het gaat om openbare zonden, en Christus wist deze zonden door zijn Godheid, niet doordat ze openbaar waren.
Daarnaast is onze avondmaalspraktijk gebaseerd op wat Paulus daarover zegt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 dec 2002 14:33

Nee,
Maar het gaat om openbare zonden, en Christus wist deze zonden door zijn Godheid, niet doordat ze openbaar waren.
Daarnaast is onze avondmaalspraktijk gebaseerd op wat Paulus daarover zegt.
Gaat wat Paulus zegt boven wat God van ons vind?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 04 dec 2002 14:38

Nee, maar wat Paulus in de brief aan de Korinthiers zegt, hebben wij in de Schrift tot ons gekregen. En in die zin komt het van God Zelf.
En dan is er dus geen tegenspraak tussen wat God vindt, en wat Paulus zegt, toch?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 dec 2002 14:38

hm....

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 04 dec 2002 15:08

JK.. je geeft aan dat je geen belijdenis mag doen omdat je nog niet gedoopt bent.. als je belijdenis wilt doen mag dat wel, en word je voor de belijdenisdienst gedoopt.

Verder vind ik een voorbereidingspreek wel belangrijk, het is per predikant heel verschillend waar het over gaat. Bepaalde preken zal ik niet meer vergeten en die komen ook weer boven als het voorbereidingsweek is.

Je kunt ook bijbelstudie boekjes krijgen die over voorbereiding gaan, dat helpt soms je gedachten ordenen.

Verder denk ik dat veel bidden belangrijk is.

En... ik denkdat wel ons hele leven -en niet alleen die week- bezig moeten zijn met voorbereiding.
Time flies when you have none!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 dec 2002 16:01

JK.. je geeft aan dat je geen belijdenis mag doen omdat je nog niet gedoopt bent.. als je belijdenis wilt doen mag dat wel, en word je voor de belijdenisdienst gedoopt

een aanpassing hierop. eerst doe je belijdenis en daarna wordt je gedoopt. want zo is het bij mij ook gegaan.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 16:01

Nu heb je dus de rare situatie dat een klein, select groepje voorin de kerk zit, en de rest van de gemeente zich beperkt tot toekijken met het vage besef in het achterhoofd dat ze wel nooit zover zullen komen ( en ook niet wensen te komen) als die 'bekeerde' mensen.

Heb jij in een hervormde kerk wel eens een klein select groepje voorin zien zitten??? laat ik je van dat idee afhelpen. Tis zeer zeker geen klein select groepje.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 dec 2002 16:03

Tis zeer zeker geen klein select groepje.

hoe bedoel je dit?

bij ons is het een klein groepje. en dat is iedere keer een klein groepje die aangaat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 dec 2002 16:08

surfer schreef:Door nadenken.
Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend. Kijk naar wat er vlak na het avondmaal gebeurt. En, ook Judas zat aan het avondmaal.
Wij maken er 'Het Avondmaal' van. .

Uumm... vogges mij zit er een klein foutje in je redenering.. Aan het begin. De HG was niet uitgestort, maar dat was in Abrams tijd ook niet. En Abram was wel wedergeboren. (sorry... zoiets zei TK ook al, zie ik nu)
En.. nog iets, met het avondmaal was Judas er niet meer bij. Die was al weggegaan. Dus.. wordt het wel iets anders denk ik...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 04 dec 2002 16:13

johannes1 schreef:
Tis zeer zeker geen klein select groepje.

hoe bedoel je dit?

bij ons is het een klein groepje. en dat is iedere keer een klein groepje die aangaat.

met klein groepje bedoel ik dat er bij oud ger gem totaal maar stuk of 12 mensen aangaan, en dat is bij hervormde toch echt wel meer. als je de hele topic leest zul je merken dat het over het totaal gaat

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 04 dec 2002 16:14

surfer schreef:Kunnen jullie je voorstellen dat Christus aan een tafel in een kerk zou gaan zitten met 12 discipelen, en de rest mocht gaan toekijken?

Laatst op een jongerenavond zei ds. H.J. Hegger dat hij had gehoord van een gemeente van 1500 leden waarvan er 5 aan het Heilig Avondmaal gaan. En dat zou dan een teken van zuiverheid en rechtzinnigheid zijn. Toen zei ds. Hegger: dat noem ik geen gemeente van Christus. Dat is een stinkend lijk in vergaande staat van ontbinding!

:oops: :oops: :oops:
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Terug naar “Archief”