Meestal sla ik de avondmaalsdienst over moet ik tot mijn schande bekennen. Ik vind het vreselijk moeilijk om te gaan, en heb het idee dat die dienst niet voor mijn bestemd is.
ja, tot deze dingen leidt het. Ook een soort krampachtigheid binnen de kerk als het avondmaal nadert. Maar het hoort juist een zeer ontspannend samenzijn te zijn, samenbindend en niet opsplitsend. Nu heb je dus de rare situatie dat een klein, select groepje voorin de kerk zit, en de rest van de gemeente zich beperkt tot toekijken met het vage besef in het achterhoofd dat ze wel nooit zover zullen komen ( en ook niet wensen te komen) als die 'bekeerde' mensen.
Kunnen jullie je voorstellen dat Christus aan een tafel in een kerk zou gaan zitten met 12 discipelen, en de rest mocht gaan toekijken?
surfer schreef:
Wat weinig mensen beseffen (denk ik), is dat de discipelen onwedergeboren aan het avondmaal zaten. Want de Geest was nog niet uitgestort, en de discipelen waren nog vrijwel onwetend.
Ik denk dat je veels te ver gaat. Omdat de Heilige Geest niet uitgestort is zijn de discipelen niet wederomgeboren? Kan je dit bewijzen? Geen van de mensen uit het oude testament is dus wederomgeboren?
Dat spoort niet met de tekst uit Johannes 3:5?
Keimpe, ik druk me een beetje ongelukkig uit. Mijn punt is: de discipelen waren niet wedergeboren conform de eisen die in de kerk doorgaans gesteld worden aan avondmaalgangers. Er valt er zelfs nog 1 af (tenminste..), nl judas. Toch wordt hij door Christus niet geweerd..