Muziek in de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 apr 2004 14:53

trijntjejohanna schreef:
Klaas schreef:
De Heer is mijn herder, en ik zal zijn schaap zijn

Sorry, maar da's toch 3x niks?

nee dat vind ik ook niks.....

Nou, das dan weer duidelijk... :? :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2004 15:00

Het gregoriaans is voor een groot deel onberijmd en volgt derhalve de exacte Bijbeltekst die het reciteert.

Ah, maar dan heb je het niet over de manier van zingen (de vorm) maar over de inhoud. De vraag is natuurlijk of we ons zo strikt aan de tekst van de bijbel dienen te houden. Wat creativiteit betreft zou dat de dood in de pot zijn...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2004 15:00

Optimatus schreef:Het is wel de meest Bijbelse manier van zingen :)

Niet mee eens. Weet je waarom niet? In de tijd van de bijbel zongen ze met moderne muziekinstrumenten en in de eigen taal :) Gregoriaanse liederen zijn niet van deze tijd en die latijnse liederen zijn ook nog es wat betreft tekst niet te begrijpen.

Ik vind het prima om bijbelteksten te gaan zingen... Maar dan wel graag in een wat hedendaagse taal en met hedendaagse muziek er bij... net als in de tijd vande bijbel :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2004 15:31

Het gaat niet om de Latijnse taal. Het gregoriaans is ook prima in het Nederlands of in het Bulgaars te zingen. En volgens mij kun je het gregoriaans ook in het Chinees proberen.

Verder is het gregoriaans ook prima te begeleiden met allerhande instrumenten. Ik heb geen idee waar de "regel" vandaan komt dat het niet begeleid mag worden. Sterker nog, in de hoge middeleeuwen was het juist heel erg "in" dat gregoriaans vierstemmig met begeleiding werd gezongen.

Het zingen van Bijbelteksten (al dan niet in moderne woorden) is volgens mij een van de meest betrouwbare manieren van zingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2004 15:41

Het zingen van Bijbelteksten (al dan niet in moderne woorden) is volgens mij een van de meest betrouwbare manieren van zingen.

Het oplezen van bijbelgedeelten is dan waarschijnlijk de betrouwbaarste manier van preken? En moeten we ons bij bidden dan ook maar beperken tot bijbelteksten?

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 15:54

Cathy schreef:
trijntjejohanna schreef:
Klaas schreef:
De Heer is mijn herder, en ik zal zijn schaap zijn

Sorry, maar da's toch 3x niks?

nee dat vind ik ook niks.....

Nou, das dan weer duidelijk... :? :?

Das helemaal niet duidelijk! Waarom is het niks? Ik heb nog nooit zo weinig argumentatie gezien bij zowel Klaas als trijntjejohanna.. :?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2004 15:56

Ik vind die regel echt van een bedenkelijk sinterklaasgedichten-niveau.

Klaas

regenboog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor regenboog » 26 apr 2004 15:58

Hoi
Ik vind de psalmen geweldig vooral omdat ze niet over alleen maar halleluja en amen gaan, want zo is het leven gewoon niet. Er komen ook hele reeële problemen in voor die voor God gelegd worden door middel van zang. Ik vind alleen dat de berijming die wij hebben niet relevant meer is. Bijna niemand snapt er meer wat van. Ik hoop dat er snel een mooie nieuwe vertaling komt.
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 16:00

En daarmee is het hele project afgeschreven, of dat dan weer niet?

Ik vind het ook niet altijd even geweldig, maar het initiatief vind ik wel goed.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2004 16:02

Ik geef mijn mening over 1 regel. Niet meer, niet minder.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 apr 2004 16:09

Ik heb de 3 andere psalmen ook even bekeken en ook die vind ik van een bedenkelijk niveau...

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 16:13

Is goed.. :) Kvond het alleen even erg snel afgedaan. Ik heb ze geluisterd (niet echt de teksten bekeken) en vond het ook niet direct geweldig. Jammer, want het is wel een goed idee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2004 16:21

Klaas schreef:Het oplezen van bijbelgedeelten is dan waarschijnlijk de betrouwbaarste manier van preken? En moeten we ons bij bidden dan ook maar beperken tot bijbelteksten?

Klaas

Dat heb ik nooit gezegd. Sterker nog, ik vind dat tamelijk kortzichtig. Ik probeer je alleen maar te laten zien dat het reciteren van Bijbelteksten een bepaalde stroming binnen de kerkmuziek is (die ik overigens heel mooi vind). Nogmaals, leg de onberijmde psalmen eens naast de berijming van Datheen of 1773. Pslam 150 (berijmd):

Laat zich 't orgel overal bij het juichend vreugdgeschal tot des Heren glorie paren!

Ik vind dit een tamelijk onzinnige regel. De psalmen zijn geschreven in een tijd dat er nog geen orgels waren. Het berijmen van psalmen en andere Bijbelse cantica doet te allen tijde afbreuk aan de inhoud van de desbetreffende psalm of het desbetreffende canticum.

Persoonlijk heb ik niks tegen berijmd zingen, vooral gezangen vind ik meestal erg plezierig zingen (gezangen uit het Liedboek, het Oud-Kath. gezangboek, Gezangen voor Liturgie, Zingend geloven, Alles wordt nieuw en wat dies meer zij). Opwekking vind ik dan weer minder, Youth for Christ daaraantegen vind ik weer wel interessant.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 26 apr 2004 17:03

Marnix schreef:
Optimatus schreef:Het is wel de meest Bijbelse manier van zingen :)

Niet mee eens. Weet je waarom niet? In de tijd van de bijbel zongen ze met moderne muziekinstrumenten en in de eigen taal :) Gregoriaanse liederen zijn niet van deze tijd en die latijnse liederen zijn ook nog es wat betreft tekst niet te begrijpen.

Ik vind het prima om bijbelteksten te gaan zingen... Maar dan wel graag in een wat hedendaagse taal en met hedendaagse muziek er bij... net als in de tijd vande bijbel :)

Wel, ik zeg je gregoriaans is wel van deze tijd. Argument, het wordt nog steeds gebruikt. Als je die redeneertrant logisch doorvoert van jou, dan kun je nog rare dingen krijgen hoor. En welk instrument is wel van deze tijd? De menselijke stem het oudste instrument, moet dan allang aan vervanging toe zijn?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 26 apr 2004 18:00

regenboog schreef:Hoi
Ik vind de psalmen geweldig vooral omdat ze niet over alleen maar halleluja en amen gaan, want zo is het leven gewoon niet. Er komen ook hele reeële problemen in voor die voor God gelegd worden door middel van zang. Ik vind alleen dat de berijming die wij hebben niet relevant meer is. Bijna niemand snapt er meer wat van. Ik hoop dat er snel een mooie nieuwe vertaling komt.
wat gaat er dan wel alleen over halleluja en amen?

En de vraag blijft natuurlijk waar je naar kijkt... naar God of naar je problemen...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”