In de hemelen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 apr 2004 14:29

Yael schreef:
Aragorn schreef:Maar voor pas- of ongeboren kinderen maakt het wel degelijk uit!

Daar heb je gelijk in, persoonlijk laat ik liever dat oordeel aan God over.
Hij is genadig en weet wat rechtvaardig is.

Dit is wel het allermakkelijkste antwoord dat je kunt geven he? Dat zeggen alle gelovigen als ze het even niet meer weten of geen woorden hebben...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 apr 2004 15:11

kurtyo schreef:
Yael schreef:
Aragorn schreef:Maar voor pas- of ongeboren kinderen maakt het wel degelijk uit!

Dit is wel het allermakkelijkste antwoord dat je kunt geven he? Dat zeggen alle gelovigen als ze het even niet meer weten of geen woorden hebben...

Ik wist dat je dat ging zeggen, maar dit is mijn persoonlijke mening. En ik weet het inderdaad niet en ik heb er inderdaad ook geen woorden voor.
Omdat ik daar niet over hoef te oordelen. Het doet voor mij niets toe of af aan mijn zaligheid als ik hier het antwoord op weet. God heeft dit gewoon niet geopenbaard.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 apr 2004 18:36

vandaag sprak ik iemand van de 'vergadering der gelovigen' en die zegt dat alle kinderen tot +/- 12 jr, gedoopt of niet gedoopt, alle verstandelijk gehandicapten en alle oude mensen die verstandelijk niet meer 'goed' zijn in de hemel komen.
omdat al deze mensen zelf niet (meer) kunnen 'kiezen'. en bejaarden omdat ze in hun leven al 'getuigenis' hebben afgelegt of dat niet alsnog meer kunnen doen.
hij baseerde het van die kinderen ,al dan niet gedoopt, op het feit dat ze pas als ze 12 jaar zijn, zelf keuzes kunnen maken.
dat is weer gebaseert, volgens hem, op het feit dat joodse kinderen (in de bijbel en nu nog?) op hun 12de jaar genoeg onderwijs hebben gehad om zelf te kunnen kiezen tussen geloven en niet geloven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 22 apr 2004 18:56

ik vind dat columbus helemaal gelijk heeft

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 apr 2004 22:30

Omdat wij het dogma van de erfzonde hebben zeggen we zie je wel in Psalm 51 is daar sprake van. David wordt bestraft dor de profeet Nathan om zijn zonde met Batseba en zegt dan dat 'hij in ongerechtigheid geboren en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen.' Als wij het dogma niet kenden, zouden we het er dan in deze tekst in lezen? Ik denk het niet. Volgens de verklaring van Dächsel was David de zoon van een ongehuwde moeder. Als je deze tekst met deze informatie leest, zul je de verklaring daar in moeten zoeken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 00:18

kurtyo schreef:
Yael schreef:

Enerzijds heb je gelijk kurtyo. Anderzijds: als God is, Wie christenen denken dat Hij is, dan kun je ook weinig anders zeggen. Dan is God volmaakt rechtvaardig en genadig, en kunnen we er van opaan dat het er niet onrechtvaardig aan toe zal gaan, ook al hebben wij daar geen weet of begrip van. En ook dat hij bijv. geen onschuldigen in de hel zal smijten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2004 12:01

Mij werd altijd geleerd dat God je bestaan zekerheid geeft... Met sommige theorieen hier merk ik daarn iks van, en geeft God je juist onzekerheid.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 apr 2004 12:35

kootje schreef:12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Wat Adam natuurlijk had moeten doen, is de slang achter z'n kop grijpen en hem de hof uit smijten! Maar dat heeft hij niet gedaan, en daardoor bracht hij de zonde in de wereld. De gevolgen van deze eerste menselijke zonde waren groter dan alleen persoonlijk voor Adam. Hij was de man, die de heerschappij over de aarde had gekregen (Gen. 1:28). Door te zondigen leek hij op een conciërge, die z'n sleutels afgeeft aan de inbreker. Vanaf dat moment was had de satan macht over de mens. Na zijn zonde, werden hij en Eva uit het paradijs gezet. Onderschat de betekenis daarvan niet: alle mensen na Adam werden buiten het paradijs geboren; en bovendien had Adam zich aan de verkeerde onderworpen en was door te zondigen een slaaf van de zonde geworden (Rom. 6:16; door de zonde te gehoorzamen wordt je er een slaaf van). Dat verklaart voor mij voldoende, wat Paulus hier zegt. Over erfelijkheid wordt in de bijbel met geen woord gerept.

14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

Want Adam had de heerschappij uit handen gegeven en zijn kinderen werden geboren in bezet gebied

17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

Probeer dit maar eens in overeenstemming met de erfzonde uit te leggen. Paulus zegt, dat de genade precies zo werkt. Is er dan ook erfgenade? Ben je behouden, omdat je ouders dat zijn? Natuurlijk niet! Het is, door genade te ontvangen van Christus. Je draagt dan niet meer de gevolgen van Adams daad, maar van Christus' daad: Zijn offer aan het kruis.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 16:15

Marnix schreef:Mij werd altijd geleerd dat God je bestaan zekerheid geeft... Met sommige theorieen hier merk ik daarn iks van, en geeft God je juist onzekerheid.

Leg eens uit..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2004 15:06

Nou ja, wat valt daar aan uit te leggen. God geeft mijn bestaan zekerheid, ik weet dat ik door Hem ben vrijgekocht... Maar ik hoor mensen zeggen dat je maar moet afwachten, geluk moet hebben dat je uitgekozen bent en dat je dus wedergeboren wordt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 apr 2004 15:17

Marnix schreef:Nou ja, wat valt daar aan uit te leggen. God geeft mijn bestaan zekerheid, ik weet dat ik door Hem ben vrijgekocht... Maar ik hoor mensen zeggen dat je maar moet afwachten, geluk moet hebben dat je uitgekozen bent en dat je dus wedergeboren wordt.

Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden :!: En als ik dit zo lees geloof je dat ook dat Jezus voor jou gestorven is. De rest is dan in zekere zin bijzaak toch? Ookal kan het je onzeker maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2004 15:52

Marnix schreef:Nou ja, wat valt daar aan uit te leggen. God geeft mijn bestaan zekerheid, ik weet dat ik door Hem ben vrijgekocht... Maar ik hoor mensen zeggen dat je maar moet afwachten, geluk moet hebben dat je uitgekozen bent en dat je dus wedergeboren wordt.

O, op die manier..

Ik dacht dat je iets anders bedoelde met bestaan en met die theorieen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2004 00:40

Yael schreef:

Geloof in de Heere Jezus en je zult zalig worden :!: En als ik dit zo lees geloof je dat ook dat Jezus voor jou gestorven is. De rest is dan in zekere zin bijzaak toch? Ookal kan het je onzeker maken.

Precies. Die zekerheid hebben is geweldig, en ik hoop dat iedereen die hier mag hebben.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 apr 2004 12:29

12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Wat Adam natuurlijk had moeten doen, is de slang achter z'n kop grijpen en hem de hof uit smijten! Maar dat heeft hij niet gedaan, en daardoor bracht hij de zonde in de wereld. De gevolgen van deze eerste menselijke zonde waren groter dan alleen persoonlijk voor Adam. Hij was de man, die de heerschappij over de aarde had gekregen (Gen. 1:28). Door te zondigen leek hij op een conciërge, die z'n sleutels afgeeft aan de inbreker. Vanaf dat moment was had de satan macht over de mens. Na zijn zonde, werden hij en Eva uit het paradijs gezet. Onderschat de betekenis daarvan niet: alle mensen na Adam werden buiten het paradijs geboren; en bovendien had Adam zich aan de verkeerde onderworpen en was door te zondigen een slaaf van de zonde geworden (Rom. 6:16; door de zonde te gehoorzamen wordt je er een slaaf van). Dat verklaart voor mij voldoende, wat Paulus hier zegt. Over erfelijkheid wordt in de bijbel met geen woord gerept.

In ieder geval is het duidelijk dat in Rom. 5:12 niet alleen over de dood naar het lichaam wordt gesproken, maar dat het hoofdzakelijk om de geestelijke dood gaat. Dit blijkt duidelijk uit het vervolg van het hoofdstuk. Als nu Paulus hier zegt dat deze dood door alle mensen doorgegaan is betekent dit dan niet dat we vanaf onze moederschoot af aan besmet zijn met de zonde? Blijkt het ook hier niet uit dat ik nog nooit een klein kind heb meegemaakt wat altijd luisterde...

Want Adam had de heerschappij uit handen gegeven en zijn kinderen werden geboren in bezet gebied

Wat houdt dit concreet in? Dit zou betekenen dat vers 14 niet over de geestelijke, maar over de lichamelijke dood gaat, wat blijkt uit de volgende verzen, waar uiteindelijk in vers 16 wordt gesproken over de rechtvaardigmaking, duidelijk doelend op de verlossing uit de geestelijke dood.

17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.

Probeer dit maar eens in overeenstemming met de erfzonde uit te leggen. Paulus zegt, dat de genade precies zo werkt. Is er dan ook erfgenade? Ben je behouden, omdat je ouders dat zijn? Natuurlijk niet! Het is, door genade te ontvangen van Christus. Je draagt dan niet meer de gevolgen van Adams daad, maar van Christus' daad: Zijn offer aan het kruis.

Uit vers 15 blijkt al dat dit niet waar is: er wordt gesproken van velen, die genade krijgen.

Hoe de vergelijking Adam-Christus wel verstaan?
Adam bracht de tijdelijke en geestelijke dood in de wereld door te zondigen, Christus bracht de genade en rechtvaardigheid in de wereld.
Adam brengt z'n nageslacht onder het oordeel van de verdoemenis, Christus daarentegen brengt verzoening aan voor de zonden der gehele wereld (1 Joh. 2:2), en maakt zo zaligheid mogelijk voor állen!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 17:13

Okey, waarneer ga je als mens naar de hemel?

"Die in zonden geboren en ontvangen zijn"
Wij zijn alle zondig van af de eerste uure.
Wij moeten ons met God verzoenen en in Hem geloven.
Als je waar gelooft je Jezus beleid kom je in de Hemel toch?(Is niet aan mij/ons om te oordelen)
Verder lees ik in de bijbel dat God rechtvaardig is.
En als God rechtvaardig is zal Hij recht handelen. Ook met degenen die zich niet hebben of kunnen verzoenen met God.
Dit is mijn menig dus laat maar horen.
Mzzl,
Petrus

Terug naar “Archief”