12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
Wat Adam natuurlijk had moeten doen, is de slang achter z'n kop grijpen en hem de hof uit smijten! Maar dat heeft hij niet gedaan, en daardoor bracht hij de zonde in de wereld. De gevolgen van deze eerste menselijke zonde waren groter dan alleen persoonlijk voor Adam. Hij was de man, die de heerschappij over de aarde had gekregen (Gen. 1:28). Door te zondigen leek hij op een conciërge, die z'n sleutels afgeeft aan de inbreker. Vanaf dat moment was had de satan macht over de mens. Na zijn zonde, werden hij en Eva uit het paradijs gezet. Onderschat de betekenis daarvan niet: alle mensen na Adam werden buiten het paradijs geboren; en bovendien had Adam zich aan de verkeerde onderworpen en was door te zondigen een slaaf van de zonde geworden (Rom. 6:16; door de zonde te gehoorzamen wordt je er een slaaf van). Dat verklaart voor mij voldoende, wat Paulus hier zegt. Over erfelijkheid wordt in de bijbel met geen woord gerept.
In ieder geval is het duidelijk dat in Rom. 5:12 niet alleen over de dood naar het lichaam wordt gesproken, maar dat het hoofdzakelijk om de
geestelijke dood gaat. Dit blijkt duidelijk uit het vervolg van het hoofdstuk. Als nu Paulus hier zegt dat deze dood door
alle mensen doorgegaan is betekent dit dan niet dat we vanaf onze moederschoot af aan besmet zijn met de zonde? Blijkt het ook hier niet uit dat ik nog nooit een klein kind heb meegemaakt wat altijd luisterde...
Want Adam had de heerschappij uit handen gegeven en zijn kinderen werden geboren in bezet gebied
Wat houdt dit concreet in? Dit zou betekenen dat vers 14 niet over de geestelijke, maar over de lichamelijke dood gaat, wat blijkt uit de volgende verzen, waar uiteindelijk in vers 16 wordt gesproken over de
rechtvaardigmaking, duidelijk doelend op de verlossing uit de
geestelijke dood.
17 Want indien door de misdaad van een de dood geheerst heeft door dien enen, veel meer zullen degenen, die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
Probeer dit maar eens in overeenstemming met de erfzonde uit te leggen. Paulus zegt, dat de genade precies zo werkt. Is er dan ook erfgenade? Ben je behouden, omdat je ouders dat zijn? Natuurlijk niet! Het is, door genade te ontvangen van Christus. Je draagt dan niet meer de gevolgen van Adams daad, maar van Christus' daad: Zijn offer aan het kruis.
Uit vers 15 blijkt al dat dit niet waar is: er wordt gesproken van
velen, die genade krijgen.
Hoe de vergelijking Adam-Christus wel verstaan?
Adam bracht de tijdelijke en geestelijke dood in de wereld door te zondigen, Christus bracht de genade en rechtvaardigheid in de wereld.
Adam brengt z'n nageslacht onder het oordeel van de verdoemenis, Christus daarentegen brengt verzoening aan voor de zonden der
gehele wereld (1 Joh. 2:2), en maakt zo zaligheid mogelijk voor állen!
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)