Gods uitverkiezende liefde.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 00:31

jacobH schreef:
@mic schreef:
En de Heere verstokte Farao's hart,

en hij liet het volk niet trekken..

Eehmmm... ik mis ff de link met het topic

Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.

Huh, het was toch Farao die zijn hart verstokte?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 apr 2004 07:40

Aragorn schreef:
jacobH schreef:
@mic schreef:
En de Heere verstokte Farao's hart,

en hij liet het volk niet trekken..

Eehmmm... ik mis ff de link met het topic

Dat God bewust, daadwerkelijk het hart van de Farao verstokte. Dat lijkt in tegenstelling met jouw uitspraak dat God van iedereen zou houden.

Huh, het was toch Farao die zijn hart verstokte?

Ex 9:12 Doch de HEERE verstokte Farao‘s hart, dat hij naar hen niet hoorde, gelijk de HEERE tot Mozes gesproken had.
Ex 10:20 Doch de HEERE verstokte Farao‘s hart, dat hij de kinderen Israels niet liet trekken.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 10:45

Hm, ja het staat er toch echt.. kvind het wel vreemd eigenlijk, waarzom zou de Heere negatieve dingen laten gebeuren (zowel voor Farao als voor het volk) als het ook op een gewone manier kan?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 10:47

Dat is de wonderlijke leiding van God! Die kunnen wij soms niet begrijpen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2004 12:14

En dat is een cliche.

Vergeet niet wat de Farao op zjin geweten had, de kinderen van de Israeliteten laten verdrinken, het volk afgebeuld.... Ik zie dit eerder als een straf van God aan Farao voor alles wat hij had gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 12:17

Dat is het ook, maar je weet soms niet wat God ermee voor heeft.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 apr 2004 12:22

Marnix schreef:En dat is een cliche.

Vergeet niet wat de Farao op zjin geweten had, de kinderen van de Israeliteten laten verdrinken, het volk afgebeuld.... Ik zie dit eerder als een straf van God aan Farao voor alles wat hij had gedaan.

Mee eens. Al deze teksten impliceren volgens mij nog altijd niet, dat het allemaal van voor de schepping vast stond.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 12:24

Bewijs jij het tegenovergestelde dan eens. Als God niemand had uitverkoren werd er niemand zalig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 15:12

Het Weermannetje schreef:Bewijs jij het tegenovergestelde dan eens. Als God niemand had uitverkoren werd er niemand zalig!

Blaat! Daar gaat het nu niet over. Waarom begin je in elk topic weer over hetzelfde??

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 apr 2004 15:43

Het Weermannetje schreef:Bewijs jij het tegenovergestelde dan eens. Als God niemand had uitverkoren werd er niemand zalig!

God kiest in Christus voor allen. Het is aan ons om te geloven en dat maakt volgens Joh. 3:16 het onderscheid.
The Lord is the Potter, not Harry!!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 apr 2004 17:59

Peter L schreef:

Mee eens. Al deze teksten impliceren volgens mij nog altijd niet, dat het allemaal van voor de schepping vast stond.

139:16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 apr 2004 18:00

Peter L schreef:

God kiest in Christus voor allen. Het is aan ons om te geloven en dat maakt volgens Joh. 3:16 het onderscheid.

dus toch goede werken?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 apr 2004 18:54

Markus 4:11 En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen;
12 Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden.

Hier spreekt Jezus in gelijkenissen om te voorkomen dat de goddelozen zich bekeren :roll: :?: :shock: :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2004 15:19

jacobH schreef:
Peter L schreef:

139:16 Uw ogen hebben mijn ongevormden klomp gezien; en al deze dingen waren in Uw boek geschreven, de dagen als zij geformeerd zouden worden, toen nog geen van die was.

Dat gaat over de geboorte, dat God al van jou bestaan wist voor je zelf bestond. Maar ik maak daaruit nergens op dat God van tevoren Farao al had geschapen als een slecht mens waarvan van tevoren zijn eeuwige dood al vast stond. Ik denk dat God Farao zeker kansen heeft gegeven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 apr 2004 19:20

Marnix schreef:
jacobH schreef:
Peter L schreef:

Dat gaat over de geboorte, dat God al van jou bestaan wist voor je zelf bestond. Maar ik maak daaruit nergens op dat God van tevoren Farao al had geschapen als een slecht mens waarvan van tevoren zijn eeuwige dood al vast stond. Ik denk dat God Farao zeker kansen heeft gegeven.

je legt mij dingen in de mond die ik niet heb gezegd. De Heere verstokte Faroa's hart.

en weetje. Wat hebben we nou aan een God die van ons afhankelijk is. Mijn God weet alles, Wat er vandaag zou gebeuren en in de toekomst. Ja Hij weet alles. En Hij weet dus ook wie er zalig zal worden en niet. En ja verkiezing blijft nog altijd het alleenrecht van God, waar we geen enkele inzage als mens in hebben.

Je uitleg bij deze tekst is overigens ook onvoledig. er staat. Al deze dingen waren in Uw boek geschreven. Deze psalm gaat onmiskenbaar over de alwetendheid van God. Dus ik vind het een beetje flauw dat te verengen tot het moment van geboorte.

met vr gr

JacobH

Terug naar “Archief”