Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 09:51

Het Weermannetje schreef:Maar ja, dan is het nog wel de vraag of wij er de mensen voor zijn omdat te doen...
nee hoor, dat is de vraag niet, die opdracht staat gewoon in de Bijbel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 09:54

Ik denk niet, dat als jij je er echt onbekwaam toe voelt, je het niet perse hoeft te doen. Als we echter kijken naar Mozes, die moest wel naar Farao toe, en die wilde ook echt niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 10:00

Het Weermannetje schreef:Ik denk niet, dat als jij je er echt onbekwaam toe voelt, je het niet perse hoeft te doen. Als we echter kijken naar Mozes, die moest wel naar Farao toe, en die wilde ook echt niet.
je mag geloven dat God je de woorden zal geven, ook als je je onbekwaam voelt. (kdenk eigenlijk niet dat ooit iemand zich wel bekwaam heeft gevoeld voor evangelisatie).

maareh kbedoelde het eigenlijk in z'n algemeenheid :P
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 10:07

Ja, begreep ik wel, ik wilde dit er echter toch even bijvoegen!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 10:14

Het Weermannetje schreef:Ja, begreep ik wel, ik wilde dit er echter toch even bijvoegen!
ow ok :lol:
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 10:20

Zullen we nu weer on-topic gaan? :lol:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 10:39

Het Weermannetje schreef:Zullen we nu weer on-topic gaan? :lol:
hmm ja is een idee :P
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 10:57

Het Weermannetje schreef:Ik denk niet, dat als jij je er echt onbekwaam toe voelt, je het niet perse hoeft te doen. Als we echter kijken naar Mozes, die moest wel naar Farao toe, en die wilde ook echt niet.

Vind je niet dat je je hier een beetje tegenspreekt? Eerst zeg je dat het niet perse hoeft als je je er onbekwaam toe voelt (wat overigens ook een fout en onbijbels gevoel is, want Jezus zegt dat je in geloof alles kunt), en daarna geef je een voorbeeld van iemand die zich onbekwaam voelde en toch echt moest..

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 11:34

Ja, daarmee geef ik aan dat ik het moeilijk vind. Alleen, als je niet in het geloof bent, heb je denk ik niet de moed om het te gaan doen. En dan kun je het beter volgens mij ook niet doen.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Mag een christen een crematie bijwonen.

Berichtdoor cornelis » 29 dec 2004 16:49

Ik heb hier nooit over nagedacht.
Wel eens meegemaakt.
Het is alweer meer dan tien jaar geleden,toen onze buurvrouw op de leeftijd van 43 jaar geheel onverwachts bij ons in huis overleed.
Ze liet toen nog jonge kinderen achter zonder man.
Automatisch werdt er verwacht,dat we de crematie zouden bijwonen,wij waren immers de laatste,die haar meegemaakt hebben.
En we hadden een hele goede band.
Had ik dan moeten weigeren.
Die kinderen hadden ook ons nodig.
Enige jaren later kregen we via onze kerk de vraag,of het jonge meisje,dat graag gedoopt wilde worden christelijk wilde bijstaan.
Want haar zus had geen christelijke ervaring,en wij al drie kinderen.
Kijk het is makkelijk om hier een mening over te hebben,maar wij konden deze jonge mensen niet aan hun lot overlaten en daar hoorde ook de uitvaart bij.
Zelf ben ik altijd en nu nog fel tegen crematie geweest,want een christen
doet dat niet.
Nou,ga ik even te ver,want ik weet van een predikant,die met zijn twee zoontjes omkwamen alle drie werden gecremeerd.
Nogmaals,dat begrijp ik ook niet,maar het gebeurde wel.
Wat zou de Here Jezus zelf gedaan hebben,gaan of niet gaan.
Ik wilde dit even kwijt uit de praktijk van een christen,namelijk ik zelf.
EEn hartelijke groet van Cornelis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 01:53

Ik heb verschillende crematies meegemaakt.
De kist staat, net als bij een begrafenis, vooraan in het rouwcentrum opgesteld.
Iedereen kan er nog een rondje omheenlopen om, net als bij een begrafenis, nog een blik op de overledene te werpen. Uiteindelijk laat men de kist, net als bij een begrafenis, langzaam omlaag zakken.
Het verschil zit dus niet in datgene wat wij tijdens het bijwonen van de plechtigheid zien, maar in datgene, wat wij weten dat daarna plaatsvindt.
Raar eigenlijk, datgene waar we zo tegen zijn, gebeurt pas als we weg zijn.
Tot dat moment is alles gelijk, m.u.v. het feit dat we niet in weer en wind op een koud kerkhof moeten staan.

De afgelopen jaren heb ik al enkele uitvaartplechtigheden van ons koninklijk huis op tv gezien.
Heel interessant allemaal.
Maar wel erg goddeloos, want wat zag ik tot mijn grote verbijstering; Deze mensen werden niet begraven, nee, ze werden gemummificeerd en bijgezet.
Maar dat is niet volgens de Schrift, bedacht ik.
Want de Heere Jezus is niet bijgezet, Die is begraven.
Vervolgens dacht ik aan de wijze waarop vele mensen aan hun eind komen.
De meesten overkomt gelukkig niet wat de Heere Jezus is overkomen. De kruisdood.

Ook leggen heel veel moeders hun pasgeboren babys niet in een stal, niet in een kribbe en ook niet in stro.

Ik bedoel dit niet spottend hoor, maar ik wil er alleen op wijzen, dat niet alles wat de Heere Jezus is overkomen, ook door ons persé nagevolgd moet worden.

De godzalige ds. Knap schrijft het volgende over onze laatste rustplaats;

"En zie nu, tengevolge van de zondeval moet dat heerlijke, koninklijke lichaam tot zijn eerste, nietige aanvang terugkeren: het valt door de ontbinding uiteen en wordt weer wat het eens was: stof, ongevormd, arm, wegstuivend stof! (....)
Om aan de afzichtelijkheid van het natuurproces der ontbinding te ontkomen, geven velen buiten en ook binnen de Christelijke kring er zelfs de voorkeur aan het stoffelijk overschot niet te begraven, maar te verassen.
In beide gevallen keert het weder tot stof.
En - zó heet het dan verder menigmal, - dit stof wordt krachtens de wet, dat er in de schepping niets verloren gaat, in de kringloop van de natuur weer opgenomen...het dient vroeg of laat tot opbouwing van plantencellen, mischien wel van een dierlijk organisme, maar het schijnt uitgesloten, dat er een vernieuwd menselijk lichaam uit opkomt, waarmee de ziel uit de hemel ten tweede male verenigd wordt om er dan in eeuwigheid niet meer van te scheiden. Toch gaat er van de natuur ook een andere sprake uit, - de sprake der opstanding! etc.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

DavidOpposite

Berichtdoor DavidOpposite » 30 dec 2004 08:02

Ik ben het zowaar met jas eens...

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2004 08:19

Ik weet niet of je de Bijbel wel helemaal goed hebt gelezen op het gebied van de begrafenis van Jezus.
Maar hij werd neergelegd in het graf. En eerst met allerlei kruiden en specerijen en doeken omwonden. Dus in het geheel NIET in een graf van aarde gestopt zoals wij dat tegenwordig doen. Ik denk dat de begrafenis vn Jezus dan nog het meest lijkt op die van iemand van het koningklijk huis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 08:34

joepie schreef:Ik weet niet of je de Bijbel wel helemaal goed hebt gelezen op het gebied van de begrafenis van Jezus.
Maar hij werd neergelegd in het graf. En eerst met allerlei kruiden en specerijen en doeken omwonden. Dus in het geheel NIET in een graf van aarde gestopt zoals wij dat tegenwordig doen. Ik denk dat de begrafenis vn Jezus dan nog het meest lijkt op die van iemand van het koningklijk huis.

Ah, bedankt voor nog een argument Joepie. De manier waarop wij begraven is dus onschriftuurlijk. Mensen horen niet in een kist in de grond gestopt te worden als je in het begraven ook Jezus wilt volgen. Wat betreft het koninklijk huis, daar gaat je vergelijking met Jezus begrafenis ook niet op. Het koninklijk huis wordt geprepareerd, d.w.z. het bloed wordt uit de bloedbaan gehaald en vervangen door een stof die ontbinding tegengaat. Bij o.a. kon. Elizabeth is dat niet gedaan; zij was daar op basis van haar geloof tegen. Ik meen dat het bij Bernhard ook niet gedaan is, maar op andere gronden.
Maar jij stelt nu dus voor dat we onze doden balsemen, in doeken wikkelen en in een kelder leggen? Zo niet, dan heb je ook geen geldig argument tegen cremeren.
Nog een voorbeeld. In o.a. 2 Kon. 8:24 lees ik; "En Joram ontsliep met zijn vaderen, en werd begraven bij zijn vaderen, in de stad Davids". Joram was een zeer goddeloze koning. Dat lezen we in vers 18;"en hij deed dat kwaad was in de ogen des Heeren".
Hieruit blijkt dat destijds iedereen begraven werd, ook de goddelozen. Het begraven was dus kennelijk traditie of cultuur. Het argument 'Jezus is begraven' dus wij moeten ook begraven worden, gaat om die reden niet op. Want door navolging van Jezus hierin, volg je tegelijkertijd ook de goddelozen na die vóór Hem begraven zijn.
Hoewel ik zelf niet voor cremeren ben, maar dan eerder omdat het iets is wat we kennen uit heidenvolken, kan ik de onderbouwing vanuit de Schrift niet hardmaken.
Laatst gewijzigd door jas op 30 dec 2004 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 dec 2004 08:36

aar dat is niet volgens de Schrift, bedacht ik.
Want de Heere Jezus is niet bijgezet, Die is begraven.
hihi... lees je Bijbel Jas... Jezus werd niet begraven maar in een grot gelegd, een grafkamer is ook een soort van grot. Jezus werd ook bijgezet, aloë en mirre? zalfolie, doeken etcetra.

En trouwens, in Israël zijn de graven boven de grond omdat de de grond vaak te hard is om een graf in te graven.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”